BIOGRAPH-LYHYTELOKUVIA

Kortfilmer för Biograph
Ohjaaja
David Wark Griffith
Henkilöt
Frank Powell, Grace Henderson, James Kirkwood
Maa
USA
Tekstitys
ei tekstitystä
Ikäraja
K7
Kesto
107 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
kokoelma yhdysvaltalaisia lyhytelokuvia

Amerikkalaisen elokuvakerronnan pioneeri D.W. Griffith tunnetaan parhaiten monituntisista spektaakkeleistaan, mutta todelliset läpimurtonsa hän teki jo lyhytelokuvillaan. Yli 3000 lyhytelokuvaa tuottaneen Biograph-yhtiön sarja esittelee Griffithin täysosumat ja kestävimmät nimikkeet, joiden pääosissa nähdään Mary Pickford, Lionel Barrymore ja Gishin sisarukset.

***

A Corner in Wheat. Ensi-ilta: 13.12.1909. Ohjaus: D.W. Griffith. Kuvaus: G.W. Bitzer. Alkuperäisteokset: Frank Norrisin romaanit The Octopus ja The Pit sekä Norrisin tarina ”A Deal in Wheat”. Näyttelijät: Frank Powell (vehnäkuningas), Grace Henderson (hänen vaimonsa), James Kirkwood, Linda Arvidson, W. Chrystie Miller, Gladys Egan (farmariperhe), Henry B. Walthall (vehnäkuninkaan apulainen). 956 ft / 292 m /16 fps/ 16′

Vehnäkuningas saavuttaa monopoliaseman viljakaupassa, minkä seurauksena leivän hinta nousee, mutta viljelijät eivät saa osuuttaan voitosta. Ihmiset alkavat mellakoida nälissään, mutta vehnäkuningas seurueineen järjestää ylellisiä juhlia — kunnes kokee kohtalonsa viljasiilossa. A Corner in Wheat on yksi Griffithin maineikkaimmista Biograph-elokuvista. Aikalaisarvostelun mukaan elokuva ei ollut niinkään draama kuin pääkirjoitus tai essee. Toisaalta voidaan ajatella, että se onnistuu 24 otoksella, seitsemällä välitekstillä ja yhdellä kirjeellä kertomaan kolme erillistä tarinaa — vehnäkuninkaan, maanviljelijäperheen ja leivänostajien tarinat — jotka yhdessä muodostavat poliittisen argumentin. Griffith-tutkija Tom Gunning paikantaa elokuvalle kolme merkittävää taustalähdettä: vuosisadanvaihteen maaseutupopulistisen liikkeen, joka suuntautui erityisesti pankkeja ja suuryrityksiä vastaan, Frank Norrisin kirjoitukset, jotka Gunningin mielestä ikään kuin ennakoivat elokuvan leikkaustekniikoita esimerkiksi rinnastamalla rikkaat juhlijat ja köyhät viljelijät, sekä Jean François Millet’n maalaukset: esimerkiksi elokuvan toinen otos elävöittää tietoisesti Millet’n maalauksen ”Kylväjät”, joka sekin assosioitiin maaseudun protestiliikkeeseen.

A Country Cupid. Ensi-ilta: 24.7.1911. Ohjaus: D.W. Griffith. Kuvaus: G.W. Bitzer. Näyttelijät: Blanche Sweet (Edith), Edwin August (Jack), Edna Foster (Billy), Joseph Graybill (kylähullu), Robert Harron, Edward Dillon, Marie Newton (oppilaita). 1018 ft / 311 m /16 fps/ 17′

Pienen maalaiskoulun opettaja Edith riitelee sulhasensa Jackin kanssa ja kirjoittaa tälle sitten anteeksipyyntölapun, mutta heittää sen pois. Opettajaansa palvova oppilas Billy toimittaa sen kuitenkin perille, minkä ansiosta Jack saapuu ajoissa pelastamaan Edithin kylähullun käsistä: tämä rakastaa kukkia mutta muuttuu vaaralliseksi saadessaan käteensä aseen. A Country Cupid  sijoittuu yhteen Griffithin suosikkimiljöistä: hän teki Biograph-kaudellaan maalaiskouluun sijoittuvan elokuvan lähes joka vuosi. Tämä pastoraaliksi mainostettu elokuva sisältää erityisesti groteskeissa henkilöluonnehdinnoissa runsaasti huumoria, mutta siinä missä Mack Sennettin Biograph-elokuvat pysyttelivät kokonaan komedian puolella, Griffith yhdisti komediaan viime hetken kliimaksin ja tuttuun ja turvalliseen ympäristöön vaaran elementin.

An Unseen Enemy. Ensi-ilta: 9.9.1912. Ohjaus: D.W Griffith. Kuvaus: G.W. Bitzer. Käsikirjoitus: Edward Acker. Näyttelijät: Dorothy ja Lillian Gish (sisarukset), Elmer Booth (veli), Grace Henderson (palvelijatar), Harry Carey (rikostoveri), Robert Harron (poikaystävä). 922 ft / 282 m /16 fps/ 16′

Palvelijatar näkee, kuinka orvoiksi jääneiden siskosten veli pistää perintörahat kassakaappiin, ja kutsuu paikalle roiston ryöstämään rahat. Veli lähtee töihin ja siskokset jäävät satimeen viereiseen huoneeseen, kun roisto saapuu. Palvelijatar uhkaa aseella seinässä olevan aukon kautta, mutta siskokset onnistuvat hälyttämään apua puhelimella. Gishin sisarusten ensimmäinen elokuva on tavallaan tyypillinen viime hetken pelastus -elokuva, jossa jännitystä kasvatetaan leikkaamalla ristiin pulaan joutuneiden sisarusten ja pelastavan veljen välillä, kun kääntösillan tapaiset esteet vielä hidastavat matkantekoa. Tavallista mutkikkaammaksi ja mielenkiintoisemmaksi asetelman tekee kuitenkin se, että vuoroteltavia ja toisiinsa kytkeytyviä tapahtumatiloja on oikeastaan kolme: konnien huoneesta on yhteys siskosten huoneeseen seinässä olevan aukon kautta, siskosten loukosta veljen luokse taas puhelimen välityksellä.

The New York Hat. Ensi-ilta: 5.12.1912. Ohjaus: D.W. Griffith. Kuvaus: G.W. Bitzer. Käsikirjoitus: Anita Loos. Näyttelijät: Mary Pickford (nuori nainen), Charles Hill Mailes (isä), Kate Bruce (äiti), Lionel Barrymore (pappi), Alfred Paget (tohtori), Claire McDowell, Mae Marsh, Clara T. Bracey (juoruilijoita), Madge Kirby (kauppias), Lillian Gish, Gertrude Bambrick, W.C. Robinson (asiakkaita). 948 ft/ 289 m /16 fps/ 16′

Nuoren naisen äiti jättää kuollessaan rahaa papille, jotta tämä hankkisi tyttärelle silloin tällöin jotakin mukavaa. Saita isä ei suo tyttärelleen uutta hattua, joten pappi ostaa tälle koko pikkukaupungin naisten ihaileman newyorkilaishatun. Juorut alkavat levitä ja isä raivostuu, mutta kaikki selviää kun pappi paljastaa äidin viimeisen toiveen. The New York Hat oli Griffithin viimeinen elokuva Mary Pickfordin kanssa ja ensimmäinen nuoren käsikirjoittajan Anita Loosin kanssa. Taitavasti rakennettua ja ilman paisuttelua päättyvää satiirista elokuvaa on pidetty hyvänä esimerkkinä uudenlaisesta hienovaraisesta näyttelemistyylistä. Mary Pickford ja Lionel Barrymore edustavat tätä uutta suuntausta, jossa tunnetiloja ilmaistaan pienillä eleillä ja vilkaisuilla (pään kallistamisella, pienellä naurahduksella, peilin suoristamisella). Uusi tyyli korostuu, kun se saa vastaansa isää esittävän Charles Hill Mailesin suurieleisen esiintymisen.

The Battle at Elderbush Gulch. Ensi-ilta: 28.3.1914. Ohjaus: D.W. Griffith. Kuvaus: G.W. Bitzer. Näyttelijät: Mae Marsh, Leslie Loveridge (kodittomat), Alfred Paget (setä), Robert Harron, Lillian Gish (nuoripari), Charles Hill Mailes (ranchinpitäjä), William Carroll (meksikolainen), Frank Opperman (intiaanipäällikkö), Henry B. Walthall (päällikön poika). 1720 ft/ 525 m /16 fps/ 29′

Orpolapset tulevat länteen asuakseen setänsä luona ranchilla. Samalla postivaunulla saapuu nuoripari, jolla on mukanaan pieni vauva. Intiaanit viettävät koirajuhlaa, ja kun päällikön pojalle ei riitä lihaa, hän pyydystää orpolasten koirat mutta menettää tulitaistelussa henkensä. Intiaanit hyökkäävät kostoksi ja piirittävät ranchia. Ulos jäänyt vauva pelastetaan koirille tehdystä kulkuaukosta, ja meksikolainen avunhakija tuo viime hetkessä ratsuväen paikalle. Kaksikelainen The Battle at Elderbush Gulch on jälleen viime hetken pelastus -tarina, mutta sen tapahtumakuvio on monitasoinen: samanaikaisesti seurataan sekä nuorenparin ja näiden vauvan että orpolasten ja näiden koirien kohtaloa. Koirat motivoivat tavalla tai toisella kaikkea toimintaa: aluksi ranchinomistaja kieltää orpoja pitämästä koiria, joten nämä saavat tehdyksi koirille salaisen sisäänkäynnin. Taistelu käynnistyy koirien tähden, ja lopulta vauva pelastetaan juuri koirien sisäänkäynnin kautta. Taistelujaksoissa liikutaan jo lähellä pitkien elokuvien spektaakkeleita — korkealta kuvatut yleiskuvat ja lähikuvat vuorottelevat vaikuttavalla tavalla.

– 19.3.2002 KL (Lähteitä:The Griffith Project vol. 3, 1999; The Griffith Project vol. 5, 2002; Roberta E. Pearson, Eloquent Gestures, 1992)