PUNAISEN LOKAKUUN METSÄSTYS (1990)

The Hunt for Red October/Jakten på Röd Oktober
Ohjaaja
John McTiernan
Henkilöt
Sean Connery, Alec Baldwin, Scott Glenn
Maa
USA
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja
K12
Kesto
138 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
Tom Clancyn romaanista

Espoo Ciné viettää kolmekymppisiään, ja juhlavuoden aloittavat Kino Reginan ennakkonäytökset festivaalia edeltävänä viikonloppuna. Viimeisenä näytöksenä nähdään ensimmäisen Espoo Cinén avajaiselokuvana nähty toimintaseikkailu Punaisen lokakuun metsästys (1990).

***

Punaisen lokakuun metsästys on Tom Clancyn menestysromaaniin perustuva trilleri. CIA:n Jack Ryan (Alec Baldwin) saa tehtäväkseen jahdata neuvostoliittolaista ydinaseella varustettua sukellusvenettä, joka on laadullisesti se kaikkein paras. Tilanne muuttuu erikoiseksi, sillä myös Neuvostoliitto saa aiheen sännätä sukellusveneen ja sen kapteenin, Marko Ramiuksen (Sean Connery) perään.

Ryan on tyypillisesti se toimija, joka trillereissä yrittää vakuuttaa olevansa oikeassa Ramiuksen motiiveista samaan aikaan kun kaikki muut ovat hänen mielestään totaalisesti väärässä. Neuvostoliittolaiset sanovat Ramiuksen olevan hullu, joka vaarantaa ydinturvallisuuden. Ramius on äärimmäisen taitava ammatissaan, itse asiassa Neuvostoliiton ykkösupseeri, joka on kouluttanut lähes kaikki maan huippukapteenit syvän meren operaatioihin. Ryanin tehtävä epämääräisessä tilanteessa on kaikkea muuta kuin helppo.

Väärät oletukset, väärät johtopäätökset ja se, mihin nämä voivat johtaa, ovat John McTiernanin ydinaineista. Enemmän kuin tavallinen sotaelokuva, McTiernanin filmi on kylmän sodan maailman militaarisen ja diplomaattisen strategian näkökulmasta todella kiintoisa ja kuten on tapana leikillisesti sanoa, opettavainen tarina. Trillerinä se on liioittelematta lajinsa parhaimmistoon kuuluva, ei vähiten taitavien roolitöiden vuoksi.

Vedenalaiskuvauksia tehtiin pienoismallien avulla, mutta visuaalisina kohteina syvällä uivat sukellusveneet eivät ole kaikkein hektisimpiä toiminnallisia kohteita. Sukellusveneisiin liittyvät klaustrofobian tunnelmat ovat sen sijaan  täysipainoisesti esillä, vaikka välillä elokuva pistäytyykin Valkoisessa talossa tai CIA:n päämajassa Langleyssä ja myös Moskovassa.

– Jari Sedergren 2019