ALIEN 3 (1992)

Ohjaaja
David Fincher
Henkilöt
Sigourney Weaver, Charles S. Dutton, Charles Dance
Maa
USA
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja
K16
Kesto
115 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 70 mm
Lisätieto
hahmojen suunnittelu H.R. Giger

Fincherin uran käynnisti äärimmäisen suositun scifi-sarjan kolmannen osan ohjaaminen. Ridley Scottin ja James Cameronin saappaat eivät olleet ne pienimmät, mutta Fincher täytti ne – ennen kaikkea ikonisen Sigourney Weaverin Ripley-hahmon ansiosta. Alien 3 jatkaa siitä, mihin edellinen osa jäi. Tapahtumapaikkana on miesten pakkotyövankila, jonka kutsumaton naisvieras Ripley panee polvilleen. Scifi-kehikossa katsojille tarjotaan allegoria tuhoisasta kulkutaudista. Fincherin särmä ja kuvasommittelu pääsevät oikeuksiinsa 70 mm -formaatissa, joka valuttaa avaruuslimat katsomoon saakka.

***

Tapahtumapaikkana on tällä kertaa luostarimainen miesten pakkotyövankila, jonka kutsumaton naisvieras Ripley panee polvilleen. Scifi-kehikossa meille taritaan allegoria tuhoisasta kulkutaudista. Ruhtinas Prosperon noiduttu linna on julmasti haalistettu ja päivitetty aidsin aikakaudelle. Riivattuna koston suurlähettiläänä Ripley ja hänen tuhoisa alter egonsa, Kielletyn planeetan pakolaiset, tuovat kuolemaa Ripleyn uudelle rakastetulle ja tämän kumppaneille, kunnes tuhon marttyyreinä he yhtyvät viimeiseen syleilyynsä.

Jos Ridley Scottin Ripley oli unissakävelijä ja James Cameronin sankaritar yksinhuoltajaäiti niin Alien³:n Ripley on psykopaatti, joka käy sotaa sisäistä myrkkyään vastaan. Hänen jäähyväissukelluksensa vetää paatoksessaan vertoja loistavalle Lusiferille. Mutta ksenomorfit – jotka pystyvät ilmestymään jollekin toiselle planeetalle milloin tahansa – eivät ole maailmankaikkeuden ainoa tarttuva olomuoto. Yhtiö itse – The Company – kaikkivaltias, kaikkea ohjaava ja yhtä pahantahtoinen, on sellainen myös. Alien-sarjan piiloteksti, joka saattaa pulpahtaa pintaan tulevassa jatko-osassa, on näiden kahden salaliiton kilpailu: Alienit vastaan Yhtiö. Ripleyn yritys hajottaa niiden epäpyhä allianssi rinnastuu toisaalta Sigourney Weaverin omaan kamppailuun Fox-yhtiön kanssa kelvollisen käsikirjoituksen aikaansaamiseksi. Elokuvan hätkähdyttävä loppuratkaisu liittynee myös siihen.

Alien 3 luottaa siinä määrin yleisönsä aiheen tuntemukseen, että viittaukset Ripleyn aikaisempiin kokemuksiin on eliminoitu. Se etenee kömpelösti eristysvankila Fiorina 161:n kuvauksen ja alienin toiminnan välillä. Hirviö ilmestyy koirasta, saavuttaa käsittämättömän nopeuden ja säästää oudosti Ripleytä tuhokekkereissään.  Premissiensä vastaisesti Alien 3 tuhoaa nopeasti Ripleyn ”uusioperheen”. Cameronilaisen uljaan kumppanuuden tilalle tarjotaan hengeltään keskiaikainen draama aseistariisutulla Mad Maxia muistuttavalla raja-asemalla. Tämä tuntuu kyyniseltä käänteeltä Aliensin kalliin voiton jälkeen.

Käsittämätöntä kyllä Ripley ei varoita ketään uhkaavasta vaarasta. Hänelle itselleenkin lienee epäselvää miten ksenomorfi on kulkenut hänen mukanaan, miten vain hän on tullut sille raskaaksi ja miksi olento joka muuttaa koko ajan toimintatapaansa, kokoaan ja ulkonäköään jättää hänet kokonaan rauhaan aina viimeiseen taistoon asti. Esikoispitkän ohjaaja David Fincher on tullut tunnetuksi Madonnan, George Michaelin, Billy Idolin ja Pepsi-Colan videoiden ohjaajana. Hänen ilmaisussaan on särmää ja kuvasommittelun tajua, mutta häiritsevää on hänen halunsa keskeyttää jokainen otos jo muutaman sekunnin jälkeen.

– Philip Strickin mukaan (Sight and Sound, August 1992) AA 15.4.1999