FIRST REFORMED (2017)

Ohjaaja
Paul Schrader
Henkilöt
Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric the Entertainer
Maa
USA
Tekstitys
suom. tekstit (E)
Ikäraja
K12
Kesto
113 min
Teemat
Kopiotieto
DCP

Ethan Hawke kipuilee pastorina, jonka on vaikea uskoa konkreettiseen jumalaan. Syyllisyyden ja toivottomuuden raastama mies ajautuu keskelle aviokriisiä, jossa nuori vaimo on huolestunut radikalisoituneen miehensä aikeista. Paul Schraderin tymäkkä ohjaustyö kumartaa syvään Ingmar Bergmanin Talven valolle mutta on silti omaa luokkaansa.

***

Amerikkalainen käsikirjoittaja ja ohjaaja Paul Schrader (s. 1946) tuli alun perin tunnetuksi Martin Scorsesen merkkiteosten Taksikuski, Kuin raivo härkä ja Kristuksen viimeinen kiusaus käsikirjoittajana. Parhaat ohjauksensa Schrader saavutti töillään Osasto 291 – Detroit, American Gigolo ja Mishima – elämän neljä lukua. Vaihtelevan uran tehneen, elokuviin merkittävän panoksen antaneen Schraderin viimeinen mestariteos Verijäljet ilmestyi peräti 21 vuotta ennen kriitikkojen ylistämää First Reformedia. Elokuva on ammentanut tyyliinsä ja teemoihinsa Schraderille tärkeiltä ohjaajilta, etenkin Bressonilta, Bergmanilta, Tarkovskilta ja Dreyeriltä, mutta myös osittain Ozulta, Scorseselta ja Kubrickilta. Lisäksi teos tuo mieleen amerikkalaiset Marilynne Robinsonin romaanit.

First Reformedissa Ethan Hawke esittää Ernst Tolleria, alkoholisoitunutta protestanttipappia syvässä uskonnollisessa ja psykologisessa henkilökohtaisen elämän kriisissä. Tuloksena on huikaiseva, tekijänsä uran kruunaava huipennus. Elokuvan maailma sijoittuu kuvitteelliseen Snowbridgeen, New Yorkin osavaltioon. Tollerin, entisen sotilaspastorin, harmaa elämä on täynnä mietintöjä ja yöllisten merkintöjen raapustamista päiväkirjaan sekä yritystä koota varoja urkujen kunnostamiseksi kirkon 250-vuotisjuhlallisuuksiin mennessä. Seurakunnalla on enemmän turisteja kuin sunnuntaisia kirkossakävijöitä. Syyllisyyden tunnossa ja viskin vallassa Toller on todellakin sielun, ruumiin ja hengen kärsimyksessä. Hän ei pysty antamaan itselleen anteeksi poikansa neuvomista värväytyä Irakin sotaan, jossa tämä sai surmansa. Lisäksi Toller kokee vatsatuskia – luultavasti kyseessä on syöpä. Psyyken ja sielun tuskat vain lisääntyvät, kun raskaana oleva seurakuntalainen Mary (Amanda Seyfried) on tilanteessa, jossa hänen ympäristöaktivistimiehensä Michael (Philip Ettinger) haluaisi keskeyttää raskauden ja pelastaa lapsen helvetiltä maan päällä. Sillä välin Edward Balq (Michael Gaston), miljardööri ja teollisuusmies, kerää myös varoja juhlallisuuksiin ja samanaikaisesti myrkyttää ympäristöä. Näin ollen Toller kokee mahdottomaksi kääntää katseen pois tältä epäpyhältä uskonnon ja amerikkalaisen oikeiston kanssakäymiseltä.

Muodollisesti Schrader seuraa Bressonin karuissa ja yksinkertaisen ankarissa jalanjäljissä, joten Papin päiväkirjan mieleen tuova teos on kuin näytös elokuvallisesta asketismista. Lisäksi merkittäviä vaikutteita tälle paikoin totiselle ja hiljaiselle työlle ovat olleet sellaiset 1950- ja 1960-lukujen eurooppalaiset taide-elokuvan jättiläiset, kuten Carl Theodor Dreyerin Sana  sekä Ingmar Bergmanin uskonaiheinen trilogia, etenkin siihen kuuluva Talven valoa. Eräässä kohtauksessa Toller ajaa läpi kaupunkialueen yöllä ja kamera näyttää neonvalot ja katujen kahakat muistuttaen Taksikuskista. Toller on myös Travis Bicklen lailla Jumalan yksinäinen mies. First Reformedissa on lisäksi vaikuttava kohtaus, jonka voi kuvata todella transsendenttina. Tuloksena on metafyysinen matka – kuvattu sellaisin kosketuksin, joihin on yltänyt Tarkovski Uhrissa ja Kubrick 2001: Avaruusseikkailussa – joka tuo Tollerin yhtä aikaa valaistumisen äärelle ja hulluuden partaalle.

Kuten Taksikuski, First Reformed on räjähdysherkkä ja epävakaa seos arvokkuutta ja grindhousea, yhdistelmä joka viedään jopa raivoon ja hulluuteen. Schrader todistaa 71 vuoden iässä, että ei ole pehmentynyt iän myötä. First Reformed on elokuva, joka polttaa tuskallaan, haluillaan ja himoillaan sekä vihallaan – raivollaan, joka on osoitettu niin ulos kuin sisäänkin päin. Kokonaisuutena se onnistuu myös olemaan askeettinen, runollinen ja profeetallinen. Tunnelmaltaan se on keskittynyt, jännittävä ja häiritsevä. Schrader ei ole saarnaaja, mutta kuitenkin First Reformed tarjoaa jotain niin arvokasta kuin teologista saarnaa – uskontunnustusta, miten usko koetaan. First Reformed käsittelee epäilystä, uskoa, iloa ja epätoivoa osana kokemusta jossain varmuuden ja ateismin välillä. Miksi uskonnollinen elämä ei ole helpompaa? Koska se ei ole polku varmuuteen, vaan tapa elää keskellä mysteeriä pitäen tiukasti kiinni toivosta, joka meillä on. First Reformedia voi pitää jopa Schraderin koko uran yhteenvetona. Tässä elokuvassa vanhat pullot on niin sanotusti täytetty uusilla muunnelmilla pettämättömistä aiheista: ympäristöstä, terrorismista, amerikkalaisesta kristillisyydestä ja kapitalismista. First Reformed on kaiken kaikkiaan elokuva, joka ansaitsee tulla palvotuksi.

Josh Larsenin (Larsen on Film), Jamie Grahamin (Total Film/Gamesradar) ja Godfrey Cheshiren (RogerEbert.com) mukaan Joona Hautaniemi 6.4.2019