SHOPLIFTERS – PERHESALAISUUKSIA (2018)

Manbiki kazoku
Ohjaaja
Hirokazu Kore-eda
Henkilöt
Lily Franky, Sakura Andô, Mayu Matsuoka
Maa
Japani
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Ikäraja
K12
Kesto
121 min
Teemat
Kopiotieto
DCP

Cannesin elokuvajuhlilla Kultaisen palmun voittanut Shoplifters oli elokuvavuoden 2018 parhaimmistoa ja Kore-edan tähänastisen uran huipentuma. Japanin sosiaaliset ongelmat esiin nostava yllättävä tarina kertoo rötöstelyllä elävästä perheestä, joka ottaa hoteisiinsa kaltoin kohdellun Yuri-tytön.

***

Hirokazu Kore-edan Shoplifters kertoo rikollisperheestä. Rikoksella on elokuvassa kuitenkin monisyisempi funktio kuin vain toiminnallinen tai tarinallinen. Elokuvan perhe näpistelee ja tekee pikkurikoksia, mutta rikos on myös ainoa asia, joka tekee heistä perheen. Rikos luo kerronnallisen kehyksen elokuvan teemoille, joita Kore-eda on työstänyt koko elämänsä.

Elokuva kertoo Osamusta, joka on poikansa kanssa tavanomaisella näpistelyreissulla, kun he sattumalta kohtaavat kylmässä värisevän, hylätyn tytön. He huolehtivat tästä ja ottavat tytön osaksi perhettään. Vaikka he ovat köyhiä ja elävät kädestä suuhun, on heillä kuitenkin asiat hyvin – lämmin kiintymys on käsin kosketeltavaa. Kunnes odottamaton tapahtuma paljastaa perheen salaisuudet ja laittaa heidän yhteiselonsa koetukselle.

Shoplifters on Hirokazu Kore-edan ehdottomasti menestynein elokuva. Vuonna 2018 se voitti Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnon Kultaisen palmun ja se oli Japanin virallinen Oscar-ehdokas. Cannesin tuomariston johtaja Cate Blanchett ylisti elokuvan näyttelijäsuorituksia ja ohjaajan vision yhtenäisyyttä.

Elokuvan suosioon ja koheesioon vaikuttaa vahvasti se, että se on Kore-edan lempiteemojen sulatusuuni 10 vuoden ajalta. Elokuva käsittelee Kore-edalle ominaisella sensitiivisyydellä sitä, mistä perhe muodostuu samalla kun mies yrittää löytää paikkaansa isänä.

Lämpimän ja humaanin käsittelytavan taustalla on pistävä kritiikki Japanin nyky-yhteiskuntaa kohtaan. Elokuva käsittelee köyhyyttä ja Japanin alinta luokkaa, joka elää totuttujen konventioiden ulkopuolella. Kore-eda ryhtyi kirjoittamaan elokuvaa, kun hän kuuli kuinka paljon Japanissa on ihmisiä, jotka edelleen lunastavat kuolleiden perheenjäsentensä eläkkeet.

Valtamedian hyljeksimiin aiheisiin tarttuva elokuva ei tästä syystä saanut kiitosta saatikka onnitteluviestiä konservatiiviselta pääministeriltä Shinzo Abelta, joka on japanilaiselle kulttuurille erittäin epätavallista. Abe kyllä onnitteli olympialaisten kaksinkertaista kultamitalistia Yuzuru Hanyua ja Nobelin kirjallisuuspalkinnon voittanutta brittiläis-japanilaista Kazuo Ishiguroa, vaikka hän kirjoittaa englanniksi ja puhuu vain vähän japanin kieltä.

Palkintosateista huolimatta Kore-eda on huomaavainen tekijä, joka lähettää hissin alakertaan ja auttaa nuorempia sukupolvia. Viime vuosina hän on kunnostautunut nuorten ohjaajien tuottajana. Kore-eda on ollut mukana muun muassa Iseya Ysuken ohjaamassa Kakutossa, joka sai ensi-iltansa Rotterdamin elokuvajuhlilla 2003, ja Nishikawa Miwan elokuvassa Sway, joka nähdiin Cannesissa Director’s Fortnight -sarjassa 2006.

– Eri lähteiden mukaan Otto Kylmälä 2019