THE MAN WHO SURPRISED EVERYONE (2018)

Tšelovek, kotoryij udivil vsekh
Ohjaaja
Natasha Merkulova, Aleksey Chupov
Henkilöt
Jevgeni Tsyganov, Natalja Kudrjashova
Maa
Venäjä/Viro/Ranska
Tekstitys
suom. tekstit
Ikäraja
K16
Kesto
105 min
Teemat
Kopiotieto
DCP

Siperialaisen pikkukylän metsänvartija Jegor on yhteisönsä arvostettu jäsen, joka vanhan kansantarinan ohjaamana yrittää huijata kuolemaa naamioitumalla: omaksumalla naisen identiteetin. Ohjaajavieraamme Andrei Zvjagintsev mainitsi Chupovin ja Merkulovan teoksen yhtenä maansa kiinnostavimpana nykyelokuvana. Sen intiimi kuvakerronta ja toiminta korostavat vahvaa tarinaa. Jegorin vaimoa esittävä Natalja Kudrjashova palkittiin naispääosastaan Venetsian elokuvajuhlilla.

***

Jegor on siperialainen metsänvartija ja taigan temput hallitseva mies, jota kunnioitetaan omassa kylässään, ei vähiten siksi, että hän on esimerkillinen perheenisä. Jegor ja hänen vaimonsa Natalia odottavat toista lastaan.

Mutta sitten elämä tarjoilee järeän takaiskun. Jegor saa kuulla olevansa parantumattomasti syöpäsairas. Aikaa on luvassa vain kaksi kuukautta. Natalia-vaimo organisoi apua, mutta näyttää pahasti siltä, että sekä lääketiede että korppimaisten shamaanien harjoittamat keinot eivät voi auttaa. Vaikka ei päästä tyyneydeltään sitä ulos, vahvoista sisäisistä myllerryksistä kärsivä Jegor, joka tuntee oman kansansa historian, päättää ottaa ratkaisevan askeleen: voisiko kuolemaa huijata naamioitumalla tavalla, jonka esikuvana on Zhamba, muinaisen siperialaisen eepoksen sankari.

Valitsemallaan tiellä Jegor ei voi olla kohtaamatta hankaluuksia, sillä naamioituminen tarkoittaa tässä tapauksessa täydellistä identiteetin vaihdosta. Siinä palavat helposti kaikki sillat.

Naispääosaa esittävä Natalia Kurdrjashova palkittiin suorituksestaan Venetsian filmijuhlilla. Erityistä huomiota elokuva on saanut tavasta jolla se käsittelee seksuaalisia ennakkoluuloja, vieläpä Venäjällä, jossa homoseksuaalisuuskin on kiellettyä, erilaisista transmuodoista puhumattakaan.

Elokuva turvaa osin mielikuvituksellisista kuvioistaan huolimatta tiukkaan naturalismiin, jota Jegorin tyyneys alleviivaa. Muuttuvissa tilanteissa tunteiden koko kirjo jää erinomaisella tavalla vaimolle. Molemmat tekevät rooleissaan aivan erinomaisen suorituksen.

– Jari Sedergren 2019