DAWN OF A NEW DAY (1964)

Fajr yum jadid
Ohjaaja
Youssef Chahine
Henkilöt
Youssef Chahine, Sanaa Gamil, Hamdi Gheit
Maa
Egypti
Tekstitys
English subtitles
Kesto
130 min
Teemat
Kopiotieto
DCP

Sävähdyttävästi kuvattu douglassirkmäinen melodraama kertoo keskiluokkaisesta naisesta, joka rakastuu nuorempaan opiskelijapoikaan. Loistokkaat värit tukevat tätä tunteiden vuoristorataa, joka on sekä viiltävä sosiaalisrealistinen draama että yksi parhaista postikorteista 1960-luvun Egyptin uniikista ilmapiiristä.

Youssef Chahinen egyptiläisneuvostoliittolaisena yhteistyöelokuvana tehty Uuden päivän kynnyksellä kertoo ylempään keskiluokkaan kuuluvasta Naylasta, nelissäkymmenissä olevasta naisesta, joka rakastuu työväenluokkataustaiseen opiskelijaan Tariqiin. Sydäntä särkevää romanssia terävöittää vahva annos yhteiskunnallista realismia. Elokuva kuvasi pariskunnan kautta terävästi porvarisluokan vaikeuksia sopeutua uuteen yhteiskuntaan ja sen taistelua nousevaa työväenluokkaa vastaan. Sanoma ei ole yksin pessimistinen tai kielteinen, sillä Nayla löytää  elämäänsä uuden toivon tutustuessaan pieneen orpoon poikaan.

Chahinen visuaaliset kyvyt pääsevät oikeuksiinsa värielokuvan myötä. Samalla elokuvan yhteiskunnallinen sanoma tekee tästä vähän tunnetusta mestariteoksesta yhden paljastavimmista visuaalisista dokumenteista 1960-luvun Egyptissä.

Seuraavan elokuvan, musikaalin, Chahine teki Libanonissa. Irtioton Nasserin vallankumouksen Egyptistä sai itse asiassa aikaan Uuden päivän kynnyksellä -elokuvan päähenkilö. Chahinen omin sanoin: ”Mielestäni Egyptin sosialismi oli sekä tietoisesti että aloitteellisesti muuntunut autoritaariseksi ja byrokraattiseksi. Byrokratiasta oli tullut kuningas ja se oli selvää myös elokuva-alalla. Olin kyllästynyt ja tarvitsin irtiottoa.” Käytännössä pysyvä muutto Libanoniin epäonnistui ja Chahine palasi valtiollisen elokuvayhtiön huomiin seuraavissa elokuvissaan.

– Jari Sedergren 2019, lähteenään Malek Khourin teos ”Arab National Project in Youssef Chahine’s Cinema”