MARTHA (1974)

Ohjaaja
Rainer Werner Fassbinder
Henkilöt
Margit Carstensen, Karlheinz Böhm, Barbara Valentin
Maa
BRD
Tekstitys
suom. tekstit
Ikäraja
K12
Kesto
116 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
Cornell Woolrichin tarinasta

Kolmekymppinen kirjastonhoitaja Martha (Carstensen) tutustuu Roomassa sillanrakentajaan (Böhm) samaan aikaan, kun hänen isänsä kuolee. Martha ja rakennusmies menevät naimisiin. Liitto on taivaassa siunattu: Martha on masokisti ja mies sadisti.

***

Rainer Maria Fassbinderin 1970-luku oli kiivasta työtahtia, jossa hän ehti työstää useita elokuvia vuodessa elokuvateattereihin ja televisioon, mutta myös ohjauksia teatterinäyttämölle. Vuoden 1974 tuotantoja on televisioelokuva Martha, jonka aihepiiri on Fassbinderin tuolle ajalle tutulla tavalla naiskuva ja sen muutos, tyylilajina melodraama ja yleensä hieman vinksahtaneesti luonnistuva perheromantiikka.

Samaan tematiikkaan pureutuvat myös Fassbinderin monet muut filmit kuten Petra von Kantin katkerat kyyneleet, Maria Braunin avioliitto ja Neljän vuodenajan kauppias. Melodraama oli tullut vahvaksi vaikuttajaksi, mikä näkyy itse elokuvassa mm. siten, että kadunnimistöön kuuluu ohjaajan tunnustaman esikuvan mukaan nimetty ”Detlef Sierckinkatu” – tämähän on Douglas Sirkin alkuperäinen nimi.

Kolmikymppinen kirjastonhoitaja Martha tutustuu lomamatkalla Roomassa sillanrakentajainsinööri Helmutiin sen jälkeen kun hänen autoritäärinen, Marthaa monin tavoin painanut isäukkonsa kuolee äkillisesti sydänkohtaukseen Espanjalaisilla portailla. Marthalle se on katastrofi, joka johtaa pikaiseen, ikään kuin pakon sanelemaan avioliittoon, jonka perusta on poikkeuksellinen: Martha osoittautuu vaikenevaksi masokistiksi ja mies ilkeäksi sadistiksi.

Helmut alkaa kasvattaa vaimostaan haluamaansa ja Martha omistautuu miehelleen pienimpiä yksityiskohtia myöten, vaikka siitä olisi haittaa hänelle itselleen. Symboliikka on selkeää: kyse on porvarillisesta avioliittohelvetistä.

Fassbinder kuvaa tukahdettujen tunteiden naisen ratkaisut yksinäisyydestä vihaan taidolla, apunaan Michael Ballhausin, luottokuvaajan, tunnettu osaaminen. Väreissä hehkuva melodraama ja perheympäristön oletettu romantiikka avaavat kaikki haavat.

– Jari Sedergren 2019