LA RABBIA + LE MURA DI SANA (1963 / 1971)

Ohjaaja
Pier Paolo Pasolini
Henkilöt
La Rabbia: Giorgio Bassani, Renato Guttuso
Maa
Italia
Tekstitys
English subtitles
Kesto
83 min + 14 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm

Pasolini oli elokuvamiehenä ensiluokkainen esseisti ja runollinen dokumentaristi. Avainteos La rabbia on poleemikon täysilaidallinen, teemoina Italian talousihme, kulutusyhteiskunta, tähtikultti (Marilyn Monroen kuolema) ja maailmanjärjestyksen epäoikeudenmukaisuus. Restaurointi (2008) tekee oikeutta ohjaajan näkemykselle.

Dokumenttielokuva Le mura di San’a (1971) kuvaa Jemenin pääkaupunkia, jossa Pasolini kuvasi elokuvaansa Tuhat ja yksi yötä (1974).

***

Pier Paolo Pasolini: ”La rabbia on siitä erikoinen elokuva, että se koostuu yksinomaan dokumenttiaineistosta. Yhtäkään ruutua ei kuvattu sitä varten. Pääasiassa aineisto on peräisin uutiskatsauksista, joten kuvat ovat äärimmäisen banaaleja ja suorastaan taantumuksellisia. Valitsin joitakin kohtauksia 1950-luvun lopun uutiskatsauksia ja leikkautin ne uudelleen – lähinnä niissä käsitellään Algerian sotaa ja paavi Johanneksen hallintoa, ja mukana on joitakin muita pieniä episodeja kuten italialaisten sotavankien paluu Venäjältä. Ajatuksenani oli, sanoisinko, esittää marxilainen syytös ajankohtaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta ja kehityksestä. Elokuvan erikoinen piirre on se, että selostus on runonmuotoinen. Kirjoitin siihen varta vasten runotekstiä, ja lukijoina olivat Giorgio Bassani, joka dubbasi Orson Wellesin La ricottaan, ja maalari Renato Guttuso. Paras kohta minun osassani, ja ainoa muistamisen arvoinen, on Marilyn Monroen kuolemalle omistettu jakso.”

”Tehtyäni episodini luulin, että asia oli sillä selvä, mutta sitten tuottaja havahtui oivaltamaan, että hän halusi valmistaa kaupallisen menestysteoksen, ja niinpä hän keksi loistavan idean tilata toinen episodi, joka edustaisi poliittisen kentän vastakkaista laitaa. Valitettavasti vain hänen valitsemansa tekijä, Giovanni Guareschi, oli täysin toivoton. Tuli harmia tuottajan kanssa, ja elokuva oli muutenkin kaupallinen fiasko, koska ihmiset eivät halunneet nähdä sellaista ylettömän poliittista aineistoa.”

La rabbia poistettiin levityksestä Guareschin episodin rasistisuuden herätettyä julkista pahennusta.

– Oswald Stackin kirjasta Pasolini on Pasolini (1969)

***

Valmistaessaan Decameronea Pasolini ihastui Sana’an kaupunkiin, Pohjois-Jemenin pääkaupunkiin, joka hän kuvasi verraten sitä ”Venetsian kerran kauniiseen kaupunkiin, joka on nyt peittynyt pölyisen aavikon harson, vailla Pyhän Markuksen aukiota tai Giudeccaa”. Pasolini näki edessään elävän todistuskappaleen rappiosta, jonka syynä oli hätäinen ja järjetön rakentaminen paikalle, jonka historia juontaa juurensa vuosisatojen ja –tuhansien taakse.

Avatessaan porttinsa kulutushysterialle Sana’an kaupunki on suistunut teollistumiselle tielle kaoottisella ja surkealla tavalla.

Sana’an keskeistä osaa, jolle oli luonteenomaista suunnittelun verraton muotokauneus, on kohdannut katastrofi. Kaupungin muurit on revitty maahan, jotta tilalle voitaisiin rakentaa pikku vuokrakasarmeja ja joukko mahtipontisia betonibunkkereita.

– Associazione ”Fondo Pier Paolo Pasolinin” aineistosta

Koonnut AA 1995