LA RABBIA (1963)

Ohjaaja
Pier Paolo Pasolini
Henkilöt
Giorgio Bassani, Renato Guttuso
Maa
Italia
Tekstitys
English subtitles
Ikäraja
K12
Kesto
83 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
restauroitu versio

Elokuvan Le mura di Sana’a esitys on valitettavasti peruuntunut.

***

Pasolini oli elokuvamiehenä ensiluokkainen esseisti ja runollinen dokumentaristi. Avainteos La rabbia on poleemikon täysilaidallinen, teemoina Italian talousihme, kulutusyhteiskunta, tähtikultti (Marilyn Monroen kuolema) ja maailmanjärjestyksen epäoikeudenmukaisuus. Restaurointi (2008) tekee oikeutta ohjaajan näkemykselle.

***

Pier Paolo Pasolini: ”La rabbia on siitä erikoinen elokuva, että se koostuu yksinomaan dokumenttiaineistosta. Yhtäkään ruutua ei kuvattu sitä varten. Pääasiassa aineisto on peräisin uutiskatsauksista, joten kuvat ovat äärimmäisen banaaleja ja suorastaan taantumuksellisia. Valitsin joitakin kohtauksia 1950-luvun lopun uutiskatsauksia ja leikkautin ne uudelleen – lähinnä niissä käsitellään Algerian sotaa ja paavi Johanneksen hallintoa, ja mukana on joitakin muita pieniä episodeja kuten italialaisten sotavankien paluu Venäjältä. Ajatuksenani oli, sanoisinko, esittää marxilainen syytös ajankohtaisesta yhteiskunnallisesta tilanteesta ja kehityksestä. Elokuvan erikoinen piirre on se, että selostus on runonmuotoinen. Kirjoitin siihen varta vasten runotekstiä, ja lukijoina olivat Giorgio Bassani, joka dubbasi Orson Wellesin La ricottaan, ja maalari Renato Guttuso. Paras kohta minun osassani, ja ainoa muistamisen arvoinen, on Marilyn Monroen kuolemalle omistettu jakso.”

”Tehtyäni episodini luulin, että asia oli sillä selvä, mutta sitten tuottaja havahtui oivaltamaan, että hän halusi valmistaa kaupallisen menestysteoksen, ja niinpä hän keksi loistavan idean tilata toinen episodi, joka edustaisi poliittisen kentän vastakkaista laitaa. Valitettavasti vain hänen valitsemansa tekijä, Giovanni Guareschi, oli täysin toivoton. Tuli harmia tuottajan kanssa, ja elokuva oli muutenkin kaupallinen fiasko, koska ihmiset eivät halunneet nähdä sellaista ylettömän poliittista aineistoa.”

La rabbia poistettiin levityksestä Guareschin episodin rasistisuuden herätettyä julkista pahennusta.

– Oswald Stackin kirjasta Pasolini on Pasolini (1969) AA 1995