KOEKUVAUS (1977)

Zdjęcia próbne
Ohjaaja
Agnieszka Holland, Jerzy Domaradzki, Paweł Kędzierski
Henkilöt
Daria Trafankowska, Andrzej Pieczyński, Mirosława Marcheluk
Maa
Puola
Tekstitys
English subtitles
Kesto
99 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Ikäraja

Andrzej Wajda häärii nukkemestarina niin kameran edessä kuin sen takanakin elokuvassa Koekuvaus, jonka tuotannon myötä hän auttoi kolme suojattiaan – Agnieszka Hollandin, Domaradzkin ja Kędzierskin – omaehtoisten ohjaajanurien alkuun. Kaksi romanssien runtelemaa nuorta saa kutsun linssien eteen tarinassa, jossa on jälleen kyse näyttelemisen ja henkilökohtaisen moraalin ristipaineesta.

***

Holland on yksi harvoista naisohjaajista miesvaltaisessa puolalaisessa elokuvassa, mutta hän onkin saanut koulutuksensa Prahan filmikoulussa FAMUssa. Puolaan palattuaan Holland on työskennellyt ennenkaikkea teatterissa, mutta Andrzej Wajdan suojeluksessa hän on päässyt tekemään myös elokuvia.

Jo aikaisemmin hän oli ollut Krzysztof Zanussin apulaisohjaajana elokuvassa Elämän valo (1973), mutta vasta lyhytelokuvat, televisiolle tehty Wieczór u Abdona (“Ilta Adbonan seurassa”, 1974) ja elokuvaan Obrazki z źycia (“Kuvia elämästä”, 1975) kuuluva episodi Dziewcyna i Akwarius “Tyttö ja vesimies” antoivat näyttöjä hänen lahjakkuudestaan. Television “Perhetilanteita”-sarjaan alunperin tehty pitkä tv-filmi Sunnuntailapset, joka palkittiin sekä Gdańskin festivaaleilla että myös Milanossa ja Locarnossa, oli lopullinen läpimurto, joka johti siihen, että Wajdan siipien suojeluksessa Holland pääsi valmistamaan teosta Koekuvaus. Yhteistyö Wajdan kanssa jatkui elokuvassa Ilman puudutusta (1978), jonka käsikirjoitusta Holland oli mukana tekemässä.

Näytteleminen ja minuuden etsiminen ovat keskeisiä teemoja Koekuvauksessa, joka yhdistää samoihin puitteisiin neljä uuden elokuvan lahjakkuutta. Tekijät Agnieszka Holland, Jerzy Domaradzki, Paweł Kędzierski ja Feliks Falk ovat Wajdan tuotantoryhmän ohjaajia ja Wajda myös näyttelee itseään elokuvassa. Nelikko kirjoitti Koekuvauksen yhdessä ja Holland, Domaradzki ja Kędzierski sitten ohjasivat sen kollektiivityönä.

Koekuvaus on raikas ja näkemyksellinen elokuva nuorten itsensä etsinnästä ja tunteiden vilpittömyyden merkityksestä myös suhteessa taiteisiin, erityisesti elokuvaan ja teatteriin. Filmi lähtee liikkeelle esittelemällä työläisperheestä kotoisin olevan, juuri koulunsa päättäneen Anka-tytön (Draia Trafanovska). Tämä unelmoi onnesta ja maineesta, joka päästäisi hänet irti perheensä rajoittuneista elinolosuhteista. Tienä tähän Anka näkee elokuvan koekuvauksen, jonne hän lähettääkin hakemuksensa.

Ennenkuin vastaus filmiyhtiöltä tulee, rakastuu Anka komeaan Tomekiin (Bogdan Bantyn) ja suostuu lähtemään tämän ja tämän ystävän kanssa retkeilemään. Pojilla on kuitenkin muut metkut mielessä kuin romanttisella Ankalla. Vietettyään onnen hetket sängyssä unelmiensa prinssin kanssa, Anka havaitsee kauhukseen Tomekin haluavan Ankan antavan myös ystävälleen. Unelmat romahtaneena Anka palaa kotiin, jonne on saapunut kutsu koekuvauksiin.

Ankan romanssin jälkeen Koekuvaus siirtyy kertomaan samanlaisesta ihanteiden romahtamisesta nuoren Pawełin (Andrzej Pieczyński) kohdalla. Hän on saanut työtä paikallisen kulttuurikeskuksen amatööriteatterissa. Paweł rakastuu villisti keskuksen johtajan lääkärivaimoon Krystynaan (Mirosława Marcholuk) ja niin syväksi kiteytyy hänen rakkautensa, että hän kertoo aviomiehelle asiasta. Tämä saa Krystynan raivoihinsa ja hän kieltäytyy enää tapaamasta Pawełia. Sitten poikakin saa kutsun koekuvaukseen ja matkustaa Varsovaan.

Näiden kahden melko tavanomaisen alkuepisodin vahvuus on Ankan ja Pawełin henkilöhahmojen luomisessa ja henkilöiden erilaisuuden kääntämisessä toimiviksi vastapooleiksi niissä hetkissä, jotka nuoret kokevat Varsovassa. He viettävät yön yhdessä ja kertovat toisilleen intiimeistä kokemuksistaan. Kun seuraavana aamuna koekuvauksissa heidät pistetään improvisoimaan jotakin yhdessä, Anka käyttää epäröimättä hyväkseen edellisen yön tunnelmia. Hänelle filmiin pääseminen on niin tärkeää, että yksityiset asiat ovat uhrattavissa sen eteen. Paweł ei tätä hyväksy, vaan poistuu tuohtuneena paikalta. Hän ei halua myydä itseään hinnalla millä hyvänsä.

Koekuvauksen jännittävin asetelma syntyy siitä, että elokuva selvästi tuomitsee Ankan toiminnan, mutta toisaalta näyttää Pawełin melkein sairaalloisen fanaattisena henkilönä. Hänen suhteessaan Krystynaan on lähes kohtuutonta omimisen makua ja hän loukkaa rehellisyyden kaavun alla verisesti ystäväänsä ja auttajaansa, Krystynan aviomiestä. Niinpä Pawełin närkästyksessä on kaksinaismoraalin maku: hän syyttää Ankaa täsmälleen saman luottamuksen pettäisestä, johon on itse Krystynan kohdalla syyllistynyt.

Koekuvauksen kerronnassa on tuoreutta ja virkeyttä, ja filmi heijasteleekin jännittävästi niitä lupauksia, joita sen neljä tekijää ovat sittemmin urillaan lunastaneet. Hollandin ohella erityisesti Falkin merkitys Puolan modernille elokuvalle on ollut aivan keskeinen.

– Markku Tuuli (Maisema taistelun jälkeen, 1980)