FIREFOX (1982)

Ohjaaja
Clint Eastwood
Henkilöt
Clint Eastwood, Freddie Jones, Richard Lacey
Maa
Yhdysvallat
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
119 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
pohjautuu Graig Thomasin romaaniin
Ikäraja

Vietnamissa traumatisoitunut pilotti Mitchell Gant (Clint Eastwood) lähetetään varastamaan Neuvostoliitosta uusi huippuhävittäjä, joka reagoi aivoimpulsseihin. Kilpavarustelutrillerin visuaalinen imu ja Star Wars -teknikko John Dykstran efektit pääsevät oikeuksiinsa isolla kankaalla. ”Firefox voidaan nähdä fallossymbolina ja Gantin lento lähes orgastisena kokemuksena”, Pertti Avola analysoi Projektio-lehdessä.

***

FIREFOXISSA on kolme eri puolta, ja jos siinä ei ole ihan kolmea eri tyyliä niin ainakin kolme eri vaihdetta. Tulos olisi saattanut olla kiehtova, jopa innostava, mutta todellisuudessa se on lähinnä hämmentävä. Lähtötilanteen selvitys hoidetaan pikavauhdilla huolimatta tapahtumapaikkojen vaihdosten vilkkaudesta. Tämä lienee viisas ratkaisu ottaen huomion kylmän sodan henkisen juonen kaavamaisuuden, jota ajankohtaistaa vain KAURIINMETSÄSTÄJÄÄ muistuttava takauma Mitchell Gantin kokemuksista Vietnamin vankileireillä. Tämä on selitys hänen rehabilitaatiolleen ennen lähettämistä suorittamaan salaista tehtävää ja myös hänen epäröinnilleen tilanteiden käydessä kovaksi. (Hänen painajaistakaumissaan on kysymys lähinnä vietnamilaistytöstä, jota ollaan tulittamaisillaan ilmasta. Tämä tuntuu hiukan mielivaltaiselta, koska hänen epäröinteihinsä ei liity pienintäkään epäilystä sen asian oikeutuksesta, jonka puolesta hän taistelee.)

Siirryttäessä toiselle vaihteelle ja samalla melko katkelmalliselle matkaosuudelle elokuva muuttuu sävyltään 1950-lukulaisesta 1960-lukulaiseksi. Kuvattaessa nimettömiä ja kiitosta vaille jääviä agentteja, jotka uhraavat henkensä auttaessaan kiidättämään Gantia halki Venäjän, elokuvaan tulee surumielistä, MIES KYLMÄSTÄ -henkistä sävyä. Asenne sankaria kohtaan muuttuu myös ironisemmaksi samaan tapaan kuin elokuvissa, joissa Eastwood on leikitellyt älykkäästi omalla tähtipersoonallaan (LAINSUOJATON, LUOTIKUJA) Gantin kontaktihenkilöiden sysiessä häntä sinne tänne pakottaen häntä vaihtamaan valeasujaan ja henkilötunnuksiaan kiihtyvällä vauhdilla sättien häntä samalla siitä, ettei hän onnistu pysymään kulloisessakin henkilöhahmossaan. Tämän jakson vitsi lienee siinä, että Clint Eastwood ei saa juurikaan näyttää omalta itseltään puhumattakaan siitä että hän saisi toimia hahmonsa mukaisesti.

Elokuvan keskivaiheen epävarman persoonan ja loppuratkaisun itsevarman supertähden – joka torjuu mielestään viimeisen painajaistakaumien vyöryn – välillä ei kuitenkaan ole juuri mitään näkyvää yhteyttä. (Paljonkaan ei myöskään kiinnitetä huomiota siihen, että Gant, joka on valittu tehtävään loistavan venäjäntaitonsa vuoksi, ei joudu puhumaan kieltä kuin muutaman vaivaisen sanan.) Tässä vaiheessa [ainakin pitkän version] tahti hidastuu huomatavasti venäläisten upseerien syytellessä toisiaan siitä, että Gant on onnistunut kaappaamaan heidän viimeisimmän yliäänikoneensa, MIG 31:n (”Firefoxin”), jonka aseet ohjautuvat ajatusten voimalla. He manaavat vihollisensa neroutta ja oveluutta ja antavat lopulta tilaa erikoistehostemiehille, jotka kopioivat häikäilemättömästi TÄHTIEN SODAN pitkää ilmataistelujaksoa. Gant panee taistelulle pisteen niin naurettavan helposti, että se tekee koko jakson tyhjäksi. Ennen kuin yleisö on ehtinyt käsittää, että tämän on tarkoitus olla elokuvan pakahduttava kohokohta, Gantin kasvot jähmettyvät loppukuvaan. Ihmeellisintä tässä sepustuksessa on se, että ohjaaja-Eastwood ja näyttelijä-Eastwood näyttävät seilanneen sen läpi ajattelematta toisiaan juuri lainkaan.

– Richard Combsin mukaan – arvio perustuu elokuvan 137 minuutin versioon (Monthly Film Bulletin, August 1982) AA 1992