TUHANSIEN SILMIEN EDESSÄ (1951)

Ace in the Hole/Inför tusen ögön
Ohjaaja
Billy Wilder
Henkilöt
Kirk Douglas, Jan Sterling, Bob Arthur
Maa
Yhdysvallat
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
111 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

Kaivostyöläisen hautauduttua onnettomuudessa vuoren onkaloihin media saapuu paikalle seuraamaan pelastusoperaatiota. Skuupinnälkäinen toimittaja ryhtyy pitkittämään pelastustöitä voidakseen hyödyntää kriisiä omiin tarkoitusperiinsä. Nuoruudessaan toimittajana työskennelleen Wilderin hyytävän jännittävä kuvaus journalistisen etiikan epäonnistumisesta.

***

Elokuvan Tuhansien silmien edessä päähenkilö, aiemmallaan urallaan epäonnistunut lehtimies Chuck Tatum pyrkii keinoja kaihtamatta luomaan itselleen menestyksekkään uran, astinlautanaan Albuquerque, Uuden Meksikon erään pikkukaupungin lehti. Tatum löytää tilaisuutensa sattumalta: tehdessään juttua kalkkarokäärmeiden metsästyksestä hän kulkee pienen kyläpahasen ohi, jossa muuan kahvilanpitäjä Leo Minosa on etsiessään intiaanien muinaisaarteita jäänyt loukkoon luolaan maansortuman suljettua hänen paluutiensä. Hänestä tulee Tatumin suuri tilaisuus.

Tässä on myös ohjaaja Wilderin tilaisuus paljastaa elämänmuodon korruptoituja piirteitä. Panoksena on yhden ihmisen elämä, vastapainona Tatumin uran lisäksi monen muunkin ihmisen ura ja heidän taloudellinen asemansa. Sheriffi käyttää tilaisuutta hyväkseen tehdäkseen vaalimainosta, Tatumin nuori apulainen pyrkii ohessa luomaan omaa uraansa ja myös Minosan vaimolle tilanne merkitsee tervetullutta tilaisuutta tehdä rahaa. Jokaiselle näistä ihmisistä on parempi mitä kauemmin Minosan pelastustyö kestää – sitä kauemmin heillä on tilaisuus hyötyä tapahtumasta.

Ei merkitse paljoa, vaikka tällä elokuvalla ei olisikaan varsinaista todellisuuspohjaa. Todistuksena joukkotiedotusvälineiden voimasta ja etenkin ”keltaisen lehdistön” menetelmistä ja vastuusta se on edelleen ajankohtainen, nyt kenties enemmän kuin syntyaikanaan. Tietysti Wilder liioittelee ja kärjistää tämän ”suuren karnivaalin” ylöspanossa, mutta ilman niitä hän tuskin olisi saanut tarkoitusperiään ja kaikkia asiaan liittyviä irvokkaita piirteitä esiin.

Kyseessä on paitsi hurja satiiri sananvapauden, ”neljännen valtiomahdin” väärinkäytöstä, myös Chuck Tatumin henkilökohtainen draama. Koko tapahtumaketju on yksinomaan hänen aikaansaannostaan; hän suunnittelee, lavastaa kaiken paitsi alkua ja loppua. Minosan kuolema, joka paljolti on hänen itsekkäiden laskelmiensa syytä, avaa hänen silmänsä mutta sekään ei muuta hänen luontoaan: hän sanelee puhelimeen (joka on toisesta päästä suljettu) uutisen Leo Minosan kylmäverisestä murhasta, joka oli sensaatioita tavoittelevan lehtimiehen syytä. Elokuvan loppu, Tatumin paluu Albequerquen toimitukseen, on suuren luokan melodraama jonka tasolle Wilder harvoin on myöhemmin yltänyt. Tatum huutaa: ”Tahdotteko ansaita tuhat dollaria, tuhannen dollarin lehtimies tarjoutuu teille ilmaiseksi” ja sitten kaatuu lattialle pitkin pituuttaan, kasvot lähikuvassa. Tässä on ollut hänen uransa.

– V-P Makkonen (1965)