PAKOJUNA (1985)


Akira Kurosawan alkuperäiskäsikirjoitukseen pohjaava hyytävä toimintaelokuva kertoo alaskalaisesta erityisvankilasta pakenevista rikollisista. Kaksikko hyppää junan kyytiin, jonka kuljettaja kuolee sairaskohtaukseen, mutta juna vain kiihdyttää vauhtiaan halkoen lumisen maiseman. Rikolliskaksikon roolisuoritukset pitävät ratakiskot liukkaina ja tarinan liikkeellä.
***
Pakojunan oli alun perin tarkoitus olla Akira Kurosawan ensimmäinen amerikkalainen elokuva. Kurosawa teki käsikirjoituksen oman ideansa pohjalta, mutta projekti jäi tekemättä 1960-luvun lopulla. Halpoihin toimintaelokuviin (esim. useat Chuck Norrisin elokuvat) erikoistuneen Cannon–tuotantoyhtiön omistaneet tuottajat Menahem Golan ja Yoram Globus tuottivat Pakojunan 1980-luvulla. Andrei Mihalkov-Kontshalovski ohjasi elokuvan Kurosawan alkuperäiskäsikirjoituksesta muokatun uuden käsikirjoituksen pohjalta.
Elokuva kertoo kahdesta vankikarkurista Mannysta (Jon Voight) ja Buckista (Eric Roberts), jotka karkaavat vankilasta. He nousevat salamatkustajina junaan tietämättä, että junan kuljettaja on saanut sydänkohtauksen. Ilman kuljettajaa oleva juna kiihdyttää hallitsemattomasti. Juna kiitää eteenpäin pitkin autiota metsämaisemaa.
Pakojunan miljöö läpi elokuvan on kylmä ja vihamielinen. Elokuva alkaa vankilassa ja sieltä siirrytään suoraan hyytävän kylmään luontoon. Kaikki ihmisten tekemät ympäristöt. kuten vankila ja juna, näyttävät kuluneilta ja käytetyiltä. Yhtä lailla elokuvan vangit näyttävät elämän kuluttamilta. Junan lähdettyä liikkeelle tapahtumat keskittyvät kahteen paikkaan. Junan sisälle, sekä juna-aseman valvontakeskukseen, jossa yritetään päättää kuinka juna saataisiin pysäytettyä.
Toimintaelokuvana Pakojuna luottaa liikkeeseen. Koko elokuvan rytmi jäljittelee junan liikettä. Hieman rauhallisemman aloituksen jälkeen vauhti kiihtyy koko ajan aina elokuvan loppuun asti. Tämä jatkuva liike tuo mieleen myöhemmän toimintaelokuvan Speed – Kuoleman kyydissä, jossa poliisi yrittää pysäyttää bussia, jossa on pommi. Speedin menestys vuorostaan vaikutti moneen 1990-luvun lopun ja 2000-luvun alun toimintaelokuvaan, joissa liiallinen väkivalta korvattiin läpi elokuvan jatkuvalla kiireellä ja vauhdilla.
Elokuva sisältää paljon erilaista symboliikkaa. Juna ikään kuin antaa fyysisen muodon Mannyn peräänantamattomalle pakoon pyrkimiselle. Pako itsessään nostetaan enemmänkin ajatukselliselle tasolle kuin varsinaiselle vankilasta pois pääsemiselle.
Suuren osan elämästään vankilassa viettänyt kirjailija Edward Bunker oli mukana tekemässä elokuvan uudelleen sovitettua käsikirjoitusta. Bunker myös esiintyy elokuvassa Mannyn kaverina, pitkäaikaisvanki Jonahina. Todellisista entisistä vangeista mukana on myös Danny Trejo (Machete) ensimmäisessä elokuvaroolissaan nyrkkeilijänä, joka ottelee Eric Robertsin Buckin kanssa.
Jon Voight ja Eric Roberts olivat rooleistansa Oscar-ehdokkaina. Elokuva itsessään oli Cannesin elokuvajuhlilla ehdolla Kultaiselle Palmulle.
– Mikko Launis 16.10.2012. Taustalähde: Stuart Galbraith IV: The Emperor and the wolf: The Lives and films of Akira Kurosawa and Toshiro Mifune