ARMOTTOMAT (1966)

The Chase/Jagad
Ohjaaja
Arthur Penn
Henkilöt
Marlon Brando, Jane Fonda, Robert Redford
Maa
Yhdysvallat
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
130 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

Teksasilainen pikkupaikkakunta ajautuu kaaoksen partaalle, kun paikallinen roisto pakenee vankilasta. Ajan henkeä heijastavassa rikosjännärissä Brando nähdään roolissa korruptoituneena sheriffinä, jota paikallinen öljypohatta pitää takataskussaan. Tähtikaartiin lukeutuu nimekäs joukko tekijöitä: Jane Fonda, Robert Redford, Angie Dickinson, Robert Duvall…

***

HUOM! Ensimmäisen käsikirjoitusversion laati mustan listan vuosinaan (1958-59) Michael Wilson, joka käytti lähteinään paitsi Horton Footen romaania ja näytelmää myös saman kirjailijan TV-näytelmiä John Turner Davis (1953) ja Midnight Caller (1953). Wilson toi mm. poliittisen ulottuvuuden aineistoon, näkemyksen imperiumista, joka rakentui hedelmättömyydelle. Hellman ilmeisesti suuresti nojautui Wilsonin sovitukseen, sillä sieltä periytyivät useimmat elokuvan pääteemat ja kaikki tärkeimmät henkilöt. Hellman korjasi Wilsonin versiossa ilmenneitä vastakohtien ja tasapainon puutteita, korosti entisestään Wilsonin versiossa esittelemää steriilisyyden aihetta. Lisäksi Hellman muunteli aiemman skenarionsa The Dark Angel (1935) asetelmaa kahden miehen ja yhden naisen ystävyydestä halki vuosien lapsuudesta saakka. Hellmanin tekstiäkin sormeiltiin. Horton Foote Kutsuttiin tekemään muutoksia tuottaja Spiegelin näkemysten mukaisesti, Marlon Brando tietenkin halusi tehdä uusiksi rooliaan, ja Ivan Moffat värvättiin viimeistelemään käsikirjoitusta. Arthur Penn ponnisteli turhautuneesti omien visioittensa puolesta, keksi apokalyptiselle lopulle sopivan miljöönkin, autoromuttamon, ”itseääntuhoavan alueen”. Lopullinen kokoonpano ja leikkaus jäivät ohjaajan harmiksi tuottajan kontolle. Spiegel halusi päätöskohtausten tuovan epäsuorasti mieleen presidentti Kennedyn ja Lee Harvey Oswaldin salamurhat. ”What reached the screen was Sam Spiegel’s vision of the script as executed by Hellman and Penn.” (Bernard F. Dick)

Armottomat tapahtuu yhden viikonlopun aikana texasilaisessa pikkukaupungissa – elokuvassa nimeltä Tarr, näytelmässä Richmond ja romaanissa Harrison – josta tuntuu löytyvän vain kuusi kunnon ihmistä; sheriffi Calder vaimoineen, Kristus-hahmoinen syntipukki Bubber, tämän vieraantunut vaimo Anna ja uusi rakastettu, kaupungin valtiashahmon poika Jake sekä musta Lester Johnson – näistäkin huomataan vikoja ja turmeluksen tartuntaa. Muut hahmot tuomitaan seksuaalisen höllyyden, alkoholinkäytön, pelkuruuden rasismin, järjettömän väkivallan ja kateuden tai kaunan takia. Rahalla pröystäily ja sen avulla hankitun vallan korruptio hallitsevat yhteisöä, henkisiä arvoja ei juuri näy. Olemme yhä Villissä Lännessä, entistä vauraammassa ja väkivaltaisemmassakin, jos mahdollista. Assosiaatiot Vietnamin sotaan käyvät väkevämmiksi elokuvan edetessä, kunnes näyttää siltä, että kaakkois-Aasian sota on suorastaan siirretty kotirintamalle, jossa kotitekoisilla pommeilla apinoidaan merijalkaväen napalm-ruiskuja.

Bubber Reevesin empaattinen kuvaus kuuluu elokuvan pastoraaliseen puoleen – voimaperäisen vihan ja indignaation tunteiden orkesteroinnin vastapainoa. Bubber yhdistetään luontoon, eläimiin, veteen, auringonlaskuun. Hänen yksinpuheluissaan toistuu ajatus paluusta kotiin. Hän kuuluu Pennin muiden lainsuojattomien ja murjottujen heimoon. ”When you are willing to die, nobody can make you do anything.”

”Ensimmäinen apokalyptinen elokuva Amerikasta” kuuluu Robin Woodin määritelmä Armottomista: ”ensimmäinen elokuva, jossa amerikkalaisen yhteiskunnan ja sitä tukevan ideologian hajoaminen kaupungin mikrokosmoksessa esitettynä nähdään totaalisena ja lopullisena, ilman että minkäänlaista uudelleenrakennuksen toivoa olisi nähtävissä.” Kuitenkin Wood huomaa elokuvassa uuden, myönteisen virtauksen, vihjeen siitä ”että seksuaalisuus ei ole yhteen sovittamatonta ystävyyden, yhteisyyden ja rajoittamattoman inhimillisen huolenpidon kanssa.”

– LÄHTEITÄ: Bernard F. Dick: HELLMAN IN HOLLYWOOD (1982),  Kevin Gough-Yates: ”The Chase”, SCREEN 10: 4 & 5/July/October 1969, Robin Wood: HOLLYWOOD VIETNAMISTA REAGANIIN (1986, suom. Antti Alanen 1989). – Matti Salo