TOP GUN – LENTÄJISTÄ PARHAAT (1986)


Tomppa antaa turvatakuut! Hävittäjä-ässät ovat taivaankannen rokkitähtiä 1980-lukua määrittävässä monumentissa, joka lienee muutamankin sukupolven silmissä se Kaikkien Aikojen Lentoelokuva. Torneja tärisytetään Reginan synttärinäytöksessä raskaalla kalustolla, kun projektoriin ladataan 70 mm:n filmikopio.
***
Perinteisesti patrioottiset Hollywood-menestyselokuvat ovat sijoittuneet löyhästi johonkin oikeaan sotaan, mutta Top Gunin tapahtumat sijoittuvat lentäjäkouluun. Elokuvilla Flashdance ja Beverly Hills kyttä menestynyt tuottajakaksikko Don Simpson ja Jerry Bruckheimer löysivät California-lehden artikkelista ”Top Guns” aiheen, josta tuli 80-luvun ikoni ja ensimmäinen todellinen high-concept-menestys. Lehden värikkäät valokuvat erikoiskoulutettavista piloteista ja ennen kaikkea hävittäjälentokoneista vetosivat kaksikkoon, vaikkei heillä ollut valmista tarinaa mielessä.
Näyttäviä mainoselokuvia yhdessä veljensä Ridleyn kanssa tehtaillut Tony Scott palkattiin elokuvaan ohjaajaksi. Top Gunia ennen Tony Scott oli ehtinyt ohjata jo kaksi kokoillan elokuvaa, mutta Simpsonin ja Bruckheimerin vakuutti Saabille tehty automainos.
Mainoksissa kokeiltuja niksejä kierrätettiin Top Guniin. Unenomaisuutta korostaen elokuva kuvattiin standardista poikkeavalla nopeudella, joka lievästi hidastaa liikkeitä (28fps). Värikylläisyyden lisäämiseksi käytettiin suotimia, joista oli tullut 80-luvun edetessä suosittuja, mutta joiden käyttö epätodellisen maailman saavuttamiseksi alkoi mainoselokuvista.
Top Gun tehtiin tiiviissä yhteistyössä Yhdysvaltain merivoimien kanssa. Käsikirjoitukseen tehtiin pieniä muutoksia laivaston toiveesta; mm. avauslentojakso siirrettiin Kuubasta kansainvälisille vesille ja kielenkäyttöä laimennettiin. Tiivis yhteistyö oli edellytys realististen lentokohtauksien saavuttamiseksi. Elokuva sijoittuu San Diegoon, jossa Yhdysvaltojen lennätyskoulutuskeskus sijaitsee.
Yhdistelmä mainoselokuvamaista kiiltokuvapintaa ja vetäviä toimintakohtauksia autenttisessa – muttei erityisen väkivaltaisessa (PG-luokitus) – ympäristössä tuntuu jälkikäteen ilmiselvältä menestysreseptiltä, mutta se johtuu pitkälti siitä, että Top Gun muutti modernia Hollywoodia pysyvästi nykyisenkaltaiseksi. Elokuva on ennen kaikkea tuottajien aikaansaannos. Kaksikon vanhempi osapuoli Simpson kuoli jo 90-luvulla, mutta Jerry Bruckheimerista tuli sittemmin 2000-luvun high-concept-elokuvien menestynein tuottaja. Kärjistetysti voisi sanoa, että jokainen Michael Bay –elokuva pyrkii uudeksi Top Guniksi.
Mainoselokuvamaisuus ei jäänyt pelkäksi esteettiseksi lainaksi, sillä Top Gunin menestyksen myötä laivaston lentokoulutukseen pyrkijöiden määrä viisinkertaistui. Elokuvan suosion vuoksi Tom Cruisen, Val Kilmerin ja Kelly McGillisin elokuvassa käyttämien Ray-Banien myynti lisääntyi 40%.
Simpsonin ja Bruckheimerin aiemmissa elokuvissa Beverly Hills kyttä ja Flashdance musiikki oli jo keskeisessä osassa, mutta Top Gunista tuli yksi Hollywoodin kaikkien aikojen myydyimpiä soundtrack-levyjä, joka myi 9. platinaa. Giorgio Moroder ja Tom Whitlock sävelsivät elokuvaan useita kappaleita, joista Oscarin voitti Berlin-yhtyeen esittämä Take My Breath Away. Musiikki on pitänyt pitkälti elokuvan kestosuosiota yllä myös uusille sukupolville.
Elokuvasta on suunnitteilla jatko-osa ja alkuperäisestä elokuvasta on tehty IMAX 3D versiointi, jonka ensi-ilta Yhdysvalloissa on 8.2.2013.
Elokuvassa Sleep with me Quentin Tarantinon näyttelemä Sid pitää palopuheen Top Gunista kaappihomouden ruumiillistumana:
Sid: You want subversion on a massive level. You know what one of the greatest fucking scripts ever written in the history of Hollywood is? Top Gun.
Duane: Oh, come on.
Sid: Top Gun is fucking great. What is Top Gun? You think it’s a story about a bunch of fighter pilots. Duane: It’s about a bunch of guys waving their dicks around.
Sid: It is a story about a man’s struggle with his own homosexuality. It is! That is what Top Gun is about, man. You’ve got Maverick, all right? He’s on the edge, man. He’s right on the fucking line, all right? And you’ve got Iceman, and all his crew. They’re gay, they represent the gay man, all right? And they’re saying, go, go the gay way, go the gay way. He could go both ways.
Duane: What about Kelly McGillis?
Sid: Kelly McGillis, she’s heterosexuality. She’s saying: no, no, no, no, no, no, go the normal way, play by the rules, go the normal way. They’re saying no, go the gay way, be the gay way, go for the gay way, all right? That is what’s going on throughout that whole movie… He goes to her house, all right? It looks like they’re going to have sex, you know, they’re just kind of sitting back, he’s takin’ a shower and everything. They don’t have sex. He gets on the motorcycle, drives away. She’s like, ”What the fuck, what the fuck is going on here?” Next scene, next scene you see her, she’s in the elevator, she is dressed like a guy. She’s got the cap on, she’s got the aviator glasses, she’s wearing the same jacket that the Iceman wears. She is, okay, this is how I gotta get this guy, this guy’s going towards the gay way, I gotta bring him back, I gotta bring him back from the gay way, so I’ll do that through subterfuge, I’m gonna dress like a man. All right? That is how she approaches it. Okay, now let me just ask you – I’m gonna digress for two seconds here. I met this girl Amy here, she’s like floating around here and everything. Now, she just got divorced, right? All right, but the REAL ending of the movie is when they fight the MIGs at the end, all right? Because he has passed over into the gay way. They are this gay fighting fucking force, all right? And they’re beating the Russians, the gays are beating the Russians. And it’s over, and they fucking land, and Iceman’s been trying to get Maverick the entire time, and finally, he’s got him, all right? And what is the last fucking line that they have together? They’re all hugging and kissing and happy with each other, and Ice comes up to Maverick, and he says, ”Man, you can ride my tail, anytime!” And what does Maverick say? ”You can ride mine!” Swordfight! Swordfight! Fuckin’ A, man.
– Mikko Pihkoluoma 31.1.2013 Lähteitä: American Cinematographer May 1986, Wikipedia, Internet Movie Database