THE DEVIL’S BACKBONE (2001)


Espanjan sisällissodan viimeisiin vuosiin sijoittuvassa kauhuelokuvassa nuori poika saapuu syrjäiseen poikakouluun. Alusta pitäen hänellä on vaikeuksia sopeutua paikkaan, jossa kaiken lisäksi kummittelee. Upeasti kerrottu kummitustarina on väkevä sotakauhujen allegoria ja ennakoi Pan’s Labyrinth -elokuvaa.
***
Uuden kansainvälisen elokuvan kärkinimiin kuuluva Guillermo del Toro on kauhufantasiaan erikoistunut meksikolaissyntyinen ohjaaja. Hänelle tyypillisesti myös vuonna 2001 markkinoille tulleessa kauhuelokuvassa Devil’s Backbone on käytetty runsaasti erikoisefektejä ja tarinaan liittyvät myytit ja erilaiset satuhahmot.
Paholaisen selkäranka, kuten nimi tv-esitykseen aikoinaan suomennettiin, on toisen del Toron tunnetun elokuvan, Pan’s Labyrinthin, sisarteos. Espanjan sisällissotaan linkittyvät elokuvat kuvaavat toisensa kääntöpuolia. Jos nyt nähtävässä elokuvassa sisällissota on keskeisessä roolissa, Pan Labyrinthissä se on merkityksestään huolimatta enemmän taustakohinaa.
Kymmenvuotias Carlos ei tiedä, että hänen isänsä on juuri kuollut sisällissodan rintamalla juuri sodan kääntyessä lopulleen vuonna 1939. Lapselle tästä kertomatta hänen huoltajansa kuljettaa hänet syrjäiseen orpokotiin, joka ei paljoa pysty kasvateilleen tarjoamaan, vaikka koulua johtavat (vasemmistolaishenkiset) Carmen ja tohtori Casares tekevätkin parhaansa.
Orpokodin pihaa koristaa pahaenteisesti valtava räjähtämätön pommi. Laitoksen tarinoihin kuuluu näkymättömiin pommin putoamispäivänä kadonnut Santi-poika, jonka sanotaan kummittelevan talossa. Koulun öykkäreitä niskaansa saanut Carlos huomaa eräänä päivänä että Santi puhuu hänelle ja varoittaa häntä suuresta uhasta. Kun laitosta sodan vuoksi suljetaan, uhat käyvät toteen…
Elokuvan näyttelijäkaarti on oppitunti uuteen espanjalaiseen elokuvaan. Marisa Paredes, tuottaja Almodóvarin suosikki, Federicco Luppi tai nouseva tähti Eduardo Noriega, jota on nimitetty ”Espanjan Brad Pittiksi”.
– Jari Sedergren 2020