VIIDEN MIEHEN ARMEIJA (1969)

Un esercito di 5 uomini/Fem män armé
Ohjaaja
Italo Zingarelli, Don Taylor
Henkilöt
Bud Spencer, Peter Graves, James Daly
Maa
Italia/Espanja
Tekstitys
svensk text
Kesto
106 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
English version * käsikirjoitus Marc Richards & Dario Argento * musiikki Ennio Morricone
Ikäraja

Villi länsi on elokuvallisten pankki- ja kultavarkauksien henkinen kotimaa, jota olisi rikollista sivuuttaa Kaikkien aikojen keikka -sarjan yhteydessä. Junanryöstötarina Viiden miehen armeija on spaghetti- ja zapatawesternvalio, jonka ohjaavat omille raiteilleen Dario Argenton käsikirjoitus, Bud Spencerin ei komediallinen roolisuoritus ja Ennio Morriconen uljain länkkäriscore.

***

Sankarijoukon kokoamisen, ison kultakaappauksen ja Meksikon vallankumouksen samaan tarinaan yhdistävä Viiden miehen armeija on elokuva, jonka ohjaaja on amerikkalaislähteiden mukaan Don Taylor ja italialaisten lähteiden mukaan tuottaja Italo Zingarelli. Myös käsikirjoittaja Dario Argento ja kuvaaja Enzo Barboni ovat väittäneet ohjanneensa yksittäisiä kohtauksia.

Seikkailija Dutchmanin (Mission: Impossible –sarjasta tuttu Peter Graves) johtama erikoismiesten tiimi yrittää uhkarohkeasti ryöstää sotilasjunan, joka kuljettaa meksikolaisen diktaattorin eurooppalaisten tukijoiden lähettämää kultalastia. Viattomaan seikkailuhenkisyyteen panostava elokuva ei pohdi kolmannen maailman diktatuurien ja kaupallisia intressejään puolustavien eurokapitalistien yhteyksiä tämän syvällisemmin. Sankarit ovat enemmän tai vähemmän kapinallisten puolella, mikä ei tunnu olevan kenenkään kohdalla tietoinen poliittinen valinta. Itsekkäiden ja ”edistyksellisten” motiivien ristiriita (joka on käytännössä kaikkien Zapata-spagettiwesternien teema) ratkaistaan tarinan finaalissa varsin naiivilla tavalla.

Nuoren Dario Argenton, joka oli aikaisemmin kirjoittanut Tonino Cervin ohjaaman ”viisikkowesternin” On sinun vuorosi kuolla (Oggi a me… Domani a te! / Today It’s Me… Tomorrow It’s You!, 1968) käsikirjoitus sisältää Argenton 1970-luvun murhamysteerien tavoin yhden ovelasti pohjustetun yllätyksen, mutta keskittyy lähinnä keikan etenemisen suoraviivaiseen kuvaamiseen. Visuaalisesti elokuva on lähempänä Clint Eastwoodin ohjausten realismia kuin sarjakuvamaisempia italowesternejä. Kokonaisuuden selkeästi ”italialaisin” elementti on Ennio Morriconen musiikki. Tunnusmusiikki sekoittaa moog-syntetisaattorin, oboen, särökitaran ja vihellyksen ääniä mukaansatempaavaan melodiaan. Samurain (Tetsuro Tamba) oma teema sisältää raivokasta rummutusta ja Miles Davis –tyyppisiä trumpettisoundeja. Musiikki tulee osaksi elokuvan diegeettistä maailmaa kohtauksessa, jossa teloitusta seuraavat meksikolaiset puhkeavat kuorolauluun.

Viiden miehen armeija on ensimmäinen western, jossa itämainen taistelulajiekspertti nähdään sankarina. Tähän ideaan perustuvista ”itä kohtaa lännen” –westerneistä tuli 1970-luvulla suosittu lännenelokuvan alalaji, jonka tuore edustaja on Jackie Chanin Shanghai Noon (2000).

– Lauri Lehtinen 29.3.2003