CRIME STORY (1993)

Jung on zo
Ohjaaja
Kirk Wong
Henkilöt
Jackie Chan, Kent Cheng
Maa
Hongkong
Kesto
108 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
English version
Ikäraja

The Protectorin kaltainen irtautuminen komedian pakkopaidasta Jackie Chanin uralla, tällä kertaa superstaran kotimaaperällä Hongkongissa. Poliisitarinan vakavahenkisyys kumpuaa tosielämän tragediasta: käsikirjoitus perustuu löyhästi liikemies Teddy Wangin huhtikuussa 1990 tapahtuneeseen kidnappaukseen ja katoamiseen.

***

Teddy Wang oli hongkongilainen liikemies, joka johti yhdessä isänsä Wang Din Sinin kanssa maatalouskemikaaliyhtiöksi perustettua, sittemmin kiinteistökehitysalalle siirtynyttä Chinachem-yhtymää. Hänet kidnapattiin gangsterien toimesta ensimmäisen kerran huhtikuussa 1983, jolloin Nina-vaimo sai miehensä vapautettua maksettuaan 33 miljoonan Hongkongin dollarin lunnaat. Wang kidnapattiin toisen kerran huhtikuussa 1990. Tällä kertaa lunnasvaatimus oli 60 miljoonaa, josta Nina-vaimo maksoi hieman yli puolet – sillä seurauksella ettei koskaan enää nähnyt miestään. Joidenkin väitteiden mukaan Wang olisi heitetty sampaanilta mereen kolme päivää kaappauksen jälkeen; toisten mukaan miehen ääntä olisi kuultu puhelimessa vielä vuoden 2000 korvilla. Wang julistettiin kuolleeksi vuonna 1999. Nina-leski kävi perinnöstään vuosien mittaisen oikeustaistelun, jonka uuvuttamana kuoli Aasian rikkaimpana naisena vuonna 2007.

Näin raadollinen tositarina ei todella kuulosta Jackie Chan -elokuvan lähtökohdalta, eikä sitä sellaiseksi oltu alunperin tarkoitettukaan. Vuoden 1990 kidnappauksen ympärille rakennetun kyttäleffan ohjaajaksi oli palkattu tummemmasta tyylistä tunnettu Kirk Wong, ja sen pääosaan oli alkujaan kiinnitetty Jet Li. Li kuitenkin vetäytyi tuotannosta sen jälkeen, kun hänen managerinsa tuli triadin murhaamaksi – tähti arvioi, että kyseisessä tilanteessa esiintyminen järjestäytynyttä rikollisuutta kuvaavassa elokuvassa herättäisi vääränlaista huomiota. Tässä vaiheessa Chan ilmaisi kiinnostuksensa esiintyä uudenlaisessa, dramaattisessa roolissa, jollaista hän ei ollut vielä kotimaaperällään tehnyt. Amerikkalaisten Suojelija-kokemusten pitkä varjo ulottui myös tämän tuotannon ylle: jos Police Story oli ollut Chanin vastine Glickenhausille kepeämmässä rekisterissä, oli Crime Story sitä vakavammassa.

Kertomukset Chanin ja Wongin välisistä taiteellisista yhteenotoista vaihtelevat. Yhden version mukaan Chan olisi tullut kuvausten edetessä katumapäälle, ja pelännyt traumatisoituneesta poliisista kertovan elokuvan vaarantavan tähti-imagonsa. Toisen version mukaan Jackie oli niin kiireinen samaan aikaan tuotannossa olleen City Hunterin kanssa, että Wong ehti kuvata monia jaksoja (mm. Jackien alati kammoamia alastonkohtauksia) ilman päätähden suostumusta. Oli niin tai näin, lopputuloksena oli se, että Chan muokkasi elokuvaa leikkausten ja uusintakuvausten avulla neuvottelematta ohjaajan kanssa (joissain lähteissä Chan on tämän takia kreditoitu elokuvan toiseksi ohjaajaksi, minkä Wong Dragon Dynastyn julkaiseman DVD:n kommenttiraidalla jyrkästi kiistää – väittäen vain joidenkin myöhempien lisäysten ja lähikuvien olleen Chanin vaatimuksesta tehtyjä). Wong ja Chan eivät ole puhuneet toisilleen Crime Storyn ensi-illan jälkeen.

Oman kuriositeettihuomionsa arvoinen on elokuvan loppukohtaus, joka kirjoitettiin ja kuvattiin uusiksi Teddy Wangin Nina-lesken pyynnöstä. Makaaberi toiveuni yrittää kaikessa epäloogisuudessaan korjata fiktion puolella sen, mikä oli todellisessa maailmassa peruuttamattomasti rikki.

– Petteri Kalliomäki 16.5.2024