DAUGHTER OF THE NILE (1987)

Niluohe nuer
Ohjaaja
Hsiao-Hsien Hou
Henkilöt
Lin Yang, Jack Kao
Maa
Taiwan
Tekstitys
English subtitles
Kesto
91 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Ikäraja

Äitinsä kuoltua Lin Hsiao-yang joutuu nousemaan tämän rooliin huolehtien pikkusiskostaan ja murehtien gangsteriveljensä rikollista elämänmenoa. Listahitit ja sarjakuvat tarjoavat eskapismia, kun kaikki potentiaaliset ihastuksetkin kutsutaan asepalvelukseen. Lyyrinen kuvaus pysäyttämättömästä elämän virrasta, joka puskee eteenpäin ja jossa eri ikävaiheissa olevat hahmot ajelehtivat.

***

Ennen Niluohe nueria Houn elokuvat olivat sijoittuneet maaseudulle tai menneisyyteen ja niiden päähen-kilöinä oli mies. Piirteet selittynevät ainakin osittain elokuvien omaelämäkerrallisilla aineksilla. Teemat ja aiheet käsittelivät Hou Hsiao-hsienin ja hänen käsikirjoittajiensa Wu Nien-jenin ja Chu Tien-wenin omia lapsuuden ja nuoruuden kokemuksia ja elokuvat kuvattiin monesti heidän vanhoilla kotiseuduillaan. Houn varhaisista elokuvista poiketen Niluohe nuerin päähenkilö on ensimmäistä kertaa nainen, ja elokuva tapahtuu kokonaan modernissa kaupunkiympäristössä. Teini-ikäinen tyttö Lin Hsiao-yang (Yang Lin) työskentelee Kentacky Fried Chicken -ketjun pikaruokalassa, kuuntelee uusinta amerikkalaista popmusiikkia ja lukee eskapistisia japanilaisia manga-sarjakuvia, joista elokuvan nimikin tulee.

Houn aikaisemmat elokuvat olivat keskittyneet maaseudun ja kaupungin vastakkaisuuteen ja mannerkiinaa kaipaavien vanhempien ja heidän taiwanilaisiksi kasvaneiden lastensa väliseen sukupolvikonfliktiin. Niluohe nuerin aiheena on amerikkalaisen kulttuurin ja elämäntavan levittäytyminen urbaanin taiwanilaisnuorison keskuudessa. Elokuva on elävä ja realistinen hahmotelma nyky-Taipein elämäntyyleistä. Se näyttää nuorisosukupolven statussymbolit erehtymättömällä tarkkuudella: piipparit, skootterit ja autot, vaatteet, amerikkalainen roskaruoka ja japanilaiset sarjakuvat. Taipei on elokuvassa tila, jossa amerikkalainen, eurooppalainen ja japanilainen populaarikulttuuri kohtaavat, kilpailevat ja lopulta sekoittuvat traditionaalisiin kotimaisiin ideologioihin. Perinteet henkilöityvät isoisää esittävään vanhaan nukketeatteriesittäjään Lie Tien-Luhun, joka näytteli samaa roolia myös Dust in the Wind -elokuvassa (Lien lien feng-chen, 1986). Lopulta Hou teki hänestä oman elämäkertaelokuvan Puppetmaster (Hsimeng jensheng, 1993), joka kuvaa Li T’ien-Lun elämää ja samalla Taiwanin historiaa 1900-luvun alusta lähtien.

Niluohe nuerin päähenkilönä on Taiwanin tuolloin suosituimman pop-tähden Yang Lin esittämä Lin Hsiao-yang. Hänen äitinsä on kuollut ja isä työskentelee poliisina toisessa kaupungissa. Ainoa lähellä oleva vanhempi sukulainen on naapurissa asuva isoisä. Lin lisäksi perheeseen kuuluun kaksi muuta nuorta, hänen pikkusiskonsa Hsiao-fen ja isoveljensä Lin Hsiao-fang, joka kaveeraa pikkurikollisten kanssa. Vanhempien poissaolo viittaa perheen merkityksen vähenemiseen kaupungistuneessa Taiwanissa. Urbanisoitumisen sivutuotteena on myös rikollisuus, jota päähenkilöt eivät voi välttää vaikka haluaisivatkin.

Elokuva oli tilaustyö musiikkiyhtiöltä, joka halusi markkinoida sillä 22-vuotiasta laulajatähteään. Ääniraidalla kuullaan vaaditut pop-kappaleet, mutta tästä huolimatta Hou joutui konfliktiin rahoittajiensa kanssa ja elokuva leikattiin uudestaan ennen ensi-iltaa. Sittemmin Hou on saanut sen haluamaansa muotoon ja hänen kädenjälkensä on selkeästi tunnistettavissa elokuvan teemoissa ja ilmaisussa. Pitkät otokset, valikoiva tarkennus, teleobjektiivin aiheuttama syvyysulottuvuuden tiivistyminen ja sen suomat luovat mahdollisuudet toiminnan esittämiselle ja kuvasommittelulle eri syvyystasoissa ovat Houn elokuvallisen tyylin tunnusmerkkejä, jotka luonnehtivat myös Niluohe nueria.

– Eri lähteiden mukaan Pasi Nyyssönen 19.4.2007