THE DEPARTED (2006)

Ohjaaja
Martin Scorsese
Henkilöt
Leonardo DiCaprio, Matt Damon, Jack Nicholson
Maa
Yhdysvallat/Hongkong
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
154 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

Hongkongilaisen rikostrilogian amerikkalainen versiointi hyödynsi huikeaa näyttelijäkaartia shakespearelaisen juonittelun ja petoksen näytelmässä. Sekä poliisit että rikolliset usuttavat oman vakoojansa vihollisen leiriin, mistä alkaa veitsenterällä tasapainoileva rottien ulossavustaminen. Intensiivinen elokuva toi Scorseselle pitkään odotetun Oscar-palkinnon parhaasta ohjauksesta.

***

Martin Scorsesen ohjaama The Departed on alunperin Hongkongissa ensi-iltansa vuonna 2002 saaneen ja Aasiassa menestystä niittäneen elokuvan Infernal Affairs uusintaversio. Käsikirjoittaja William Monahan kertoi kuitenkin välttäneensä alkuperäisen elokuvan katsomista ja soveltaneensa tarinan Yhdysvaltoihin kiinankielisen käsikirjoituksen käännöksen avulla. Tulos oli hyvä: elokuva keräsi neljä Oscaria – yhden niistä käsikirjoituksesta – ja kertaalleen myös Golden Globen.

Tapahtumat siirtyivät uuden elokuvan myötä Hongkongista Bostoniin, jossa mafian kärkinimi on pahamaineinen Francis ”Frank” Costello (Jack Nicholson). Hän on tutustunut nuoreen Colin Sullivaniin (Matt Damon), josta koulitaan pomon palvelija, mutta ovela pomo miettii muuta: Colinista tulee poliisiakatemian tähtioppilas. Siellä opiskelee myös Billy Costigan (Leonardo DiCaprio), joka päätyy samaan Bostonin rikollisuutta vastaan taistelevaan Massachusettsin poliisin erikoisyksikköön.

Kovia kokeneena Billyn ura ei ole selviö, mutta hän päätyy salaiseen peiteoperaatioon mafian sisälle, jossa tehtävänä on kiivetä niin korkealle hierarkiassa kuin hän vain kykenee. Samaan aikaan poliisina toimiva Colin toimittaa tietoja poliisin toimista Costellolle. Yhdistäväksi tekijäksi miehille tulee molemmille tärkeä psykiatri Madolyn, vaikka miesten keskinäinen tapaaminen odottaa vielä tulemistaan. Kuten arvata saattaa, kaksoisagentin suurin ongelma on aina paljastuminen ja sen ympärillä riittää pohdiskeltavaa: muitakin juonikuvioita elokuvassa riittää.

Italialaisten mafiaelokuvat ovat aina varsin pitkälle todellisia aivan kuten amerikkalaiset mafiaelokuvat puolestaan ovat romantisoituja tavalla, joka ei Italiassa olisi edes mahdollista. Scorsesen ja Monahanin luoma maailma näyttää kuitenkin myös kadun tason eli huumediilereiden, pikkurikollisten ja katujengien maailman kaikessa raakuudessaan ja selvittelee jopa realistisesti miten sosiaalinen nousu kadun varjoista mafiamenestyneeksi rikolliseksi on mahdollista ja sen myötä miten se on myös houkuttelevaa.

Loistonäyttelijöiden armeija tarjoaa mahdollisuuden eri luonnetyyppien esittelyyn: egoismin huippu on tietysti mafiapomo Costello, mutta poliisista löytyy myös varsin epämiellyttäviä tyyppejä. Billyn ”urakehitys” mafiasta taas varoittaa siitä, että paha tarttuu, kun sen keskellä joutuu elämään liian pitkään. Armoa ei anneta, eikä katumusta tunneta.

–  Jari Sedergren 2023