KOVIEN KONNIEN KUUMA KEIKKA (1966)

Il grande colpo dei sette uomini d'oro/Guldkuppen/Seven Golden Men Strike Again
Ohjaaja
Marco Vicario
Henkilöt
Rossana Podestà, Philippe Leroy, Manuel Zarzo, Enrico Maria Salerno
Maa
Italia/Ranska/Espanja
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
103 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Lisätieto
English version
Ikäraja

Heist goes international! Brittien ja jenkkien ohella monet muutkin kansakunnat halusivat 1960-luvun aallonharjalla siivunsa tuottoisaksi osoittautuneen lajityypin kakusta. Kukaan suhdanneyrittäjistä ei ollut yhtä värikäs ja kreisi kuin Marco Vicario, jonka 7 kultaista miestä -elokuvan mestarivarkaat pakotetaan FBI:n leipiin tässä räiskyvässä jatko-osassa.

***

Italialainen Marco Vicario (1925-2020) oli monipuolinen lahjakkuus, sillä hän kunnostautui niin elokuvanäyttelijänä, käsikirjoittajana, tuottajana ja kuin ohjaajanakin. Vicario näytteli uransa aikana 23 elokuvassa vuosina 1950-1958 ja teki 11 ohjaustyötä. Vicarion ryöstöelokuva 7 kultaista miestä vuodelta 1965 osoittautui valtaisaksi menestykseksi etenkin Euroopassa ja Aasiassa. Kuitenkin ohjaus jäi paljon vähemmälle huomiolle Yhdysvalloissa ja Isossa-Britanniassa. Niinpä tuottajien mielessä alkoi pian kyteä jatko-osan tekeminen ja se tapahtuikin pian elokuvan Kovien konnien kuuma keikka (1966) muodossa. Jälleen kerran sulavakäytöksinen rikollinen ja nero Albert eli professori (Philippe Leroy), hänen glamouria uhkuva tyttöystävänsä Giorgia (Rossana Podestà) ja heidän jenginsä suorittavat uhkarohkean ryöstön Italian kauppapankissa vain havaitakseen, että poliisi on heidän kintereillään. Professori kuitenkin tietää jo, että Yhdysvaltain hallitus haluaa värvätä hänet ja hänen tiiminsä auttamaan tehtävässä maailmanrauhan palvelemiseksi. Hän neuvottelee ovelin keinoin paitsi seitsemän miljoonan dollarin maksun, myös heidän yksityiselle saarelle tehdyn toimenpiteensä sekä anteeksipyynnön kaikesta menneisyydestään.

Tehtävänään heillä on siepata kenraali (Enrico Maria Salerno), tuuheapartainen diktaattori pienellä Neuvostoliiton tukemalla Keski-Amerikan saarella. Playgirlin valokuvajournalistina esiintyvän upean Giorgian ei ole vaikea soluttautua saarelle ja vietellä kenraali tekemään kompromisseja. Sillä välin muu jengi alkaa virittämään monimutkaista ansaa. Mutta kuten aina, professorilla on enemmän kuin yksi suunnitelma moitteettomasti räätälöidyssä hihassaan. Jatko-osassa Vicario onnistuu jopa edeltäjää paremmin. Kokonaisuus on värikkäämpi, todella viihdyttävä spektaakkeli, joka sisältää myös sarjakuvamaista toimintaa. Kovien konnien kuuma keikka merkitsi ohjaajalleen muutosta verrattuna ensimmäiseen elokuvaan, joka toi mieleen Topkapin (1964). Vicarion työ oli myös erilainen verrattuna muihin tähän aikaan tehtyihin italialaisiin keikkaelokuviin.

Käsikirjoittajat lisäsivät kenraalille lievästi omaan aikaansa sidotun huomion Fidel Castron joukkoihin. Kovien konnien kuuma keikka välttelee sosiopoliittista satiiria ja suosii kaikenlaista toimintaa ja huumoria. Vertailuja on tehty myös James Bond -elokuviin. Vaikka useat lavasteet osoittavatkin Bond-seikkailujen, kuten 007 ja Kultasormi (1964) ja Pallosalama (1965) vaikutuksen, esimerkiksi vedenalaisissa toimintajaksoissa sekä kultaharkkojen ryöstössä. Juoni ei ole kuitenkaan kovinkaan erilainen kuin alkuperäinen Vaarallinen tehtävä -televisiosarjan jakso.

Vaikka näyttää siltä, että jengi työskentelee maailmanrauhan puolesta, käy myös ilmi, että professori havaitsee venäläisen rahtialuksen, joka kuljettaa useita tonneja kultaharkkoja. Sävy pysyy leikkisänä ja kevyenä kauttaaltaan. Ensimmäisen elokuvan tavoin hauskuus piilee miellyttävien vaikkakin yksiulotteisten hahmojen katsomisessa. Jälleen kerran shown varastaa Rossana Podestà femme fatalena Catwomanin tai Emma Peelin tavoin vartaloa myötäilevässä kissapuvussa. Ohjaaja Marco Vicario oli Podestàn kanssa tuohon aikaan naimisissa. Podestà tekee asuissaan elokuvasta Kovien konnien kuuma keikka jo näkemisen arvoisen. Vicario on kyennyt luomaan myös uskomattoman hienoja lavasteita elokuvaansa värittämään. Lopputuloksena on viihdyttäviäkin käänteitä ja hauskoja tilanteita sisältävä ryöstöelokuva, joka sijoittuu 1960-luvulle, kylmän sodan aikakaudelle.

–  Andrew Pragasamin (The Spinning Image) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 27.1.2024