USKOTTOMIA NAISIA (1952)

Le infedeli/Otrogna kvinnor
Ohjaaja
Steno, Mario Monicelli
Henkilöt
Gina Lollobrigida, May Britt, Marina Vlady, Irene Papas, Pierre Cressoy
Maa
Italia
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
102 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

Italialaisten yläluokkaisten ihmissuhdesotkuja ruotivassa draamakomediassa teollisuuspamppu yrittää saada vaimonsa kiinni pettämisestä, jotta voisi ottaa avioeron ja mennä naimisiin rakastajattarensa kanssa. Ennen pitkää kuvioihin tulee mukaan rikoksia ja muita juonittelua. Elokuvan tuottajina olivat alan pitkäikäiset gurut Dino De Laurentiis ja Carlo Ponti.

***

Yhteiskunta, raharikkaat aristokratian edustajat sekä uusrikkaat ovat usein olleet italialaisia elokuvaohjaajia kiehtonut aihepiiri ja kuvauksen kohde. Etenkin tämä näkökulma on ollut suosittu elokuvantekijöiden keskuudessa, joilla on ollut tyylikeinona niin kutsuttu porvarillinen realismi. Italialainen yläluokka tuntuu olevan jotain aivan erityistä ja elokuvien luojat ovatkin ajatuksia täynnä olevissa tutkielmissaan kommentoineet tämän ryhmän käytöstapoja. Lajityypin ohjaustöitä ovat muun muassa Michelangelo Antonionin teokset Erään rakkauden tarina (1950) ja Pikku ystävättäriä (1955) sekä Claudio Goran Febbre di vivere (1953) ja Francesco Masellin Hehkuva tuli (1955). Näistä Masellin työn näytös aiheutti osaltaan suuren sensaation Venetsian elokuvajuhlilla.

Mario Monicelli (1915-2010) ja Steno (1917-1988) loivat yhdessä käsikirjoituksen ja ohjauksen elokuvaan Uskottomia naisia (1952), joka on eräänlainen variaatio samasta teemasta kuvaten roomalaista hienostoa. Tuottajina toimivat alan suuruudet Carlo Ponti ja Dino De Laurentiis. Pääosassa puolestaan vaikuttaa Italian kuuluisimpiin filmitähtiin lukeutuva Gina Lollobrigida (1927-2023) Lulla Possentin roolissa. Uskottomia naisia kertoo kelvottomasta nuoresta miehestä Osvaldosta (Pierre Cressoy), joka häikäilemättömällä toiminnallaan tulee vaikuttaneeksi viiden kauniin naisen elämänkohtaloihin. Uskottomia naisia seuraa pitkälti juuri näitä naisia ja heidän lemmenvaikeuksiaan. Nuori, kiristykseen taipuvainen mies pääsee helposti naisten suosioon.

Tapahtumat alkavat koomisissa merkeissä, kun upporikas teollisuusmies, juustokuningas Giovanni Azzali (Carlo Romano) antaa hämäräperäiselle etsivätoimistolle ja Osvaldo Dal Pràlle tehtäväksi varjostaa uskotonta vaimoaan Luisaa (Irene Papas). Tavoitteena miehellä on ottaa ero ja mennä naimisiin rakastajattarensa, nuoren mallin kanssa. Kerronta vakavoituu tarinan edetessä ja saa loppua kohti tultaessa traagisen käänteen. Mukaan tapahtumiin tulee rikoksia ja vehkeilyjä. Yhteentörmäys näin ollen erilaisten elementtien välillä tulee olemaan kokonaisuuden kannalta melko kohtalokas.

Vastakohtaisten juonen ainesten käsittely on kaikesta huolimatta suoritettu sen verran taitavalla otteella, että kokonaiskuvassa ei ole moitteen sijaa. Tuloksena onkin varsin ristiriidaton ja monessa suhteessa nautittava, aidolla tavalla perinteikäs italialainen elokuvatyö. Monicelli ja Steno ovat saavuttaneet ohjauksessaan joustavuuden ja Uskottomia naisia yltää parhaimpaansa viljellessään purevaa satiiria seurapiirien mielettömyyksien kustannuksella. Ansiokasta on myös esimerkiksi voimakkaan parodinen kohtaus arvovaltaisen seurapiiridaamin ikimuistoisista puutarhajuhlista.

Uskottomia naisia keskittyy näyttämään katsauksen yhteiskuntaluokasta, jota määrittelevät löyhä moraali sekä pinnalliset elämänasenteet. Monicellin ja Stenon näkemys tästä ympäristöstä on luonnollisesti terävä. Yksilöt kuvataan usein hienovaraisella tarkkuudella. Tosin epämiellyttäviä luonteenpiirteitä suurennellaan ja hahmot jäävät usein karikatyyreiksi. Rooleja on tulkitsemassa laaja joukko nimekkäitä näyttelijättäriä, joista osa nähdään kuitenkin sivuosissa. Sekä satiiriset osuudet että melodramaattinen puoli luonnehtivat ja ovat omalta osaltaan elävöittämässä kerrontaa. Tekijöitä on mitä ilmeisemmin elähdyttänyt halu paljastaa yhteiskunnan tyhjyyttään kumiseva, mädältä tuoksuva kohta, joka kohtalon suopeudesta on muodostunut sosiaalisen maailman navaksi. Uskottomia naisia soljuu kerronnaltaan eteenpäin takeltelematta ja yksityiskohtien, detaljien kuvaus on paikoin osuvaa. Joistakin puutteistaan huolimatta Uskottomia naisia on kuitenkin kaiken kaikkiaan vivahteikas ja juonenkäänteitä sisältävä teos, jossa on mielenkiintoisia episodeja. Huomionarvoista on lisäksi elokuvaajien Aldo Tontin ja Luciano Trasattin hieno kameratyö.

–  Eri lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 11.6.2024