HARD TARGET (1993)


Arvostetun John Woon Hollywood-debyytille määrättiin historian viimeisenä elokuvana Suomessa rangaistusvero ”huonon sisällön” vuoksi – yhtenä lukuisista vastuksista, jotka Hard Target selätti. Kuvakulmien ja rytmien sinfonia kytkeytyy ihmismetsästykseen, jota suuruudenhullu miljonääri (Lance Henriksen) harrastaa New Orleansin poikkeusoloissa. Takaa-ajojen ja taistelujen vyörytystä ei ole älyllisyydellä pilattu, mutta se on läpikotaisin elokuvallista.
***
Aseisiin ja suurriistanmetsästykseen hurahtanut miljonääri Fouchon (Lance Henriksen) järjestää New Orleansissa salaisia jahti-iltoja äveriäille hengenheimolaisille. Kodittomia sotaveteraaneja rekrytoidaan eläviksi maalitauluiksi, jotka pakenevat Fouchonin ja kumppanien iskujoukkoa rahatukun toivossa. Entinen merijalkaväen sotilas Chance Boudreaux (Jean-Claude Van Damme) ja kadonnutta isäänsä etsivä Natasha Binder (Nancy Butler) pääsevät ihmismetsästäjien jäljille ja joutuvat itsekin tulilinjalle.
Komedioista rikosdraamoihin edennyt hongkongilainen ohjaaja John Woo nousi 1990-luvun alussa kansainväliseen kulttimaineeseen ja alkoi saada työtarjouksia Hollywoodista. Pääteokset A Better Tomorrow, The Killer, Bullet in the Head ja Hard-Boiled yhdistivät taitavasti orkestroituja taistelukohtauksia repäisevän empaattiseen inhimillisyyteen. Woon “draivi” oli täysiverinen ja kokonaisvaltainen, mutta miten sen kävisi amerikkalaisessa viihdekoneistossa?
Monta mehukasta kohokohtaa tarjoava Hard Target on sujuva toimintapaketti, hyvä yritys ja kelpo kompromissi. Elokuva ei aina tiedä mitä haluaa, koska tekijäjoukon pyrkimykset ja tekemisen kulttuurit ovat olleet kaukana toisistaan. Ohjaajalta tilattiin mahdollisimman iskevää actionia Hongkongin hengessä, mutta kuvausaikataulu ei joustanut todella eeppisten yhteenottojen rakenteluun. Kun ensi-ilta lähestyi, Woo määrättiin siistimään toimintakohtauksia kesympään muotoon matalahkon ikärajan varmistamiseksi. Jean-Claude Van Damme suhtautui Woon tyylittelyihin epäluuloisesti. Pääosanesittäjä ja hänen oma editoijansa leikkasivat ohjaajan selän takana Hard Targetista itsensä näköisen version, jota ei ole koskaan julkaistu.
Pitkätukkainen Van Damme on ulkoisesti sankarillisessa iskussa, mutta Hard Targetista puuttuu ohjaajan ja pääosanesittäjän luja yhteinen aaltopituus, johon Woon kärkitöiden karisma perustuu. Kuten myöhemmin Tom Cruisen Mission: Impossible 2:ssa, Woo on jäänyt eräänlaiseksi stylistiksi, jonka tehtävä on saada tähti näyttämään coolilta. Hard Targetiin dynamiikan moottori on Lance Henriksenin sävykkäästi esittämä maaninen vastapeluri. Ammuskeluun taiteena suhtautuva Fouchon on hahmo, jota Woo ymmärtää, vaikka sympatiat ovat uhrien puolella.
Vuoden 1993 syyskuussa Rakkautta & Anarkiaa -festivaali toi John Woon Helsinkiin. Lämmöllä muisteltu vierailu oli osa uunituoreen Hard Targetin kansainvälistä PR-kiertuetta. Festivaali esitti uutuuden ohella kaikki Woon ja näyttelijä Chow Yun-fatin yhteiset Hongkong-elokuvat, joista The Killer ja Once a Thief päätyivät myöhemmin kotimaiseen teatterilevitykseen, mutta Hard-Boiled määrättiin täyskieltoon. Hard Target sai Suomessa 18 vuoden ikärajan lisäksi 30 prosentin rangaistusveron “huonon sisällön” takia.
– Lauri Lehtinen 18.10.2020