KUUKAUDEN ELOKUVA: R&A -VOITTAJA: UNDER THE OPEN SKY (2020)

Subarashiki sekai
Ohjaaja
Miwa Nishikawa
Henkilöt
Koji Yakusho, Taiga Nakano, Seiji Rokkaku, Yukija Kitamura, Midoriko Kimura, Masami Nagasawa
Maa
Japani
Tekstitys
English subtitles/suom. tekstit
Kesto
126 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
34. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin yleisökilpailun voittajaelokuva
Ikäraja

34. Rakkautta & Anarkiaa -festivaalin yleisökilpailun voittaja. Ryozo Sakin romaaniin perustuva Under the Open Sky -elokuva seuraa Mikamia (Koji Yakusho), entistä yakuzan autokuskia, joka kolmentoista vuoden vankilassa istumisen jälkeen tekee epäonnista paluutaan ihmisten pariin. Ohjaaja Miwa Nishikawan teos on koskettava ja vivahteikas kuvaus niin japanilaisesta yhteiskunnasta kuin yksilöstä, joka ei yrityksistään huolimatta tahdo sopeutua uuteen elämäänsä kaltereiden ulkopuolisessa maailmassa.

***

Mikami vapautuu vankilasta istuttuaan 13 vuotta murhasta. Entisellä yakuzan autokuskilla ei ole muuttuneessa yhteiskunnassa juuri työmahdollisuuksia ja ne vähätkin kariutuvat kafkamaiseen byrokratiaan ja ennakkoluuloihin, jotka laittavat Mikamin kärsimään vielä virallisen rangaistuksen päätyttyä. Edes ajokorttia ei irtoa siihen työhön, jonka hän hallitsee. Työmahdollisuuksia rajoittavat sydänvaivat ja korkea verenpaine sekä se, että yhteiskunta on muuttunut niinä vuosina, jotka Mikami on viettänyt telkien takana. Kun tv-yhtiö haluaa tehdä Mikamista dokumentin, hän suostuu, vaikka tietäen kaupallisen tv:n skandaalinkatkuisen tavan kuvata rikoksia, ei tästäkään hyvää seuraa. Houkutuksena on tosi-TV-ohjelman konsepti, jossa haetaan kadonneita henkilöitä. Mikami ei ole nähnyt omaa äitiään sitten pikkulapsiaikojen, vaan on kasvanut lastenkodissa. Elokuvan japaninkielinen nimi ‘subarashiki sekai’ tarkoittaa ihanaa maailmaa. Sellaisena se ei ole koskaan Mikamille näyttäytynyt.

Pohjimmiltaan sopeutumishaluisen, mutta kaidalta polulta mahdollisuuksien puutteessa hairahtaneen Mikamin roolin tekee mestarillisesti Koji Yakusho, yksi Japanin taitavimpia nykynäyttelijöitä. Hänen mielenmuutoksensa, sisimpänsä valuu valkokankaalta. Mikami kilahtaa liian helposti kokiessaan epäoikeudenmukaisuutta. TV-yhtiölle omaa romaaniaan kirjoitteleva, pohjimmiltaan inhimillinen ohjaaja on Mikamin kaltaisessa tilanteessa: kuvauskeikka on otettava laskujen maksamiseksi ja toisaalta Mikamin tarina ja henkilöhahmo alkaa kiehtoa häntä. Lähtökohtana kiinnostukselle ovat Mikamista vankeinhoitolaitoksessa kootut tiedot, japaniksi ‘mibun-cho’.Vähitellen ihmiseksi kasvava tv-tuottaja tuo toisen muutostarinan elokuvaan. Sivurooleissa muistettavia ovat ne pari ihmistä, jotka jaksavat uskoa ihmisyyteen ja Mikamiin: häntä oikeusavustava Shoji mies tämän vaimo. Ylpeä Mikami kokee näyryyttäväksi anoa toimeentulotukea. Toisaalta hän on innokas sopeutumaan ja ottaa heti opiksi naapuruston mummon, Japanissa tärkeät  roskienkierrätysohjeet ja naapuruston huomioimisen ja yrittää jakaa niitä naapuriasunnon mekkaloiville klopeillekin.

Miwa Nishikawa on yksi tämän vuosituhannen puolella nousseita japanilaisia naisohjaajia. Hän aloitti elokuvanteon työskentelemällä Hirokazu Kore-edan tuotannossa yliopistoaikoinaan ja on sittemmin ohjannut kahdeksan elokuvaa. Nishikawa on ottanut Ryozo Sakin palkitun romaanin ja kääntänyt sen juuri oikeilla nyansseilla kulkevaksi rohjoisen sentimentaaliseksi tarinaksi. Tosirikoksista paljon kirjoittaneen Sakin aiempi, tositapaukseen perustuva ex-vankiromaani, Kosto on minun tunnetaan Shohei Imamuran filmauksena.

– Eija Niskanen (R&A-festivaalin katalogitekstin 2021 pohjalta)