JODOROWSKY’S DUNE (2013)

Ohjaaja
Frank Pavich
Henkilöt
Alejandro Jodorowsky, Michel Seydoux, H. R. Giger
Maa
Yhdysvallat/Ranska
Tekstitys
English subtitles
Kesto
90 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
double bill -lippu (15 € /12 € KAVIn klubikortilla) * 2K DCP
Ikäraja

Frank Herbertin tieteisromaaniklassikko on kiehtonut lukemattomia elokuvantekijöitä ilmestymisestään lähtien ja potentiaaliset elokuvahankkeet ovat päättyneet monesti epäonnisin tuloksin. Dokumentti chileläisen kulttiohjaaja Jodorowskyn filmatisointiaikeista valottaa myös kirjan merkitystä oman lajityyppinsä mestariteoksena.

Kuukauden double bill -parina nähdään 1980-luvun alussa suuressa nosteessa olleen David Lynchin eeppinen avaruusooppera Dyyni (Dune, 1984), joka on vuosien saatossa noussut omaan arvoonsa, ei vähiten vähiten rautakalsari Stingin parhaan roolisuorituksen myötä.

***

Alejandro Jodorowskyn Dune on kiehtova esimerkki toteutumattomien ja keskeneräisten elokuvien suuresta valtakunnasta. Ranskalainen tuottaja Michel Seydoux lähestyi taide- ja underground-elokuvapiireissä El Topo (1970) ja Holy Mountain -elokuvilla (1973) mainetta niittänyttä Jodorowskya ehdottaen hänelle Frank Herbertin uraauurtavan tieteisromaanin Dyyni filmatisointia. Jodorowskyn peräänantamaton ja hillitön visio olisi tullut maksamaan enemmän kuin mikään studio oli valmis maksamaan ja projekti hiipui lopulta kokoon, Dyynin elokuvaoikeudet siirtyivät Dino De Laurentiis’lle joka lähti tuottamaan kovaonnista David Lynchin Dune-versiota joka aiheutti mielipahaa monelle. Mutta ei kuitenkaan Jodorowskylle, vaikka hän toteaakin vilpittömän iloisena ”Se on kamala” Frank Pavichin suorasukaisen Jodorowsky’s Dunen loppupuolella.

Pavichin dokumentti kertoo tämän oudon ja viehättävän tarinan kaikkien elossa olevien tekijöiden näkökulmista. Jodorowskyn itsensä lisäksi kuullaan tuottaja Seydouxia (jonka mukaantulo johti toiseen yhteiseen projektiin Jodon kanssa, Elämän tanssiin), ohjaajan poikaa Brontisia (jonka piti näytellä Dyyni-dokumentin pääroolia), Cris Foss ja H.R. Giger, taiteilijoita joista Giger työskenteli myöhemmin yhdessä toisen Dyyni-veteraanin, Dan O’Bannonin kanssa Alien-elokuvassa. Mukana on myös näyttelijä Amanda Lear joka tuohon aikaan oli Salvador Dalin muusa ja rakastaja, joka puolestaan oli Jodorowskyn alkuperäinen näyttelijävalinta elokuvan pahiksen rooliin (Orson Wellesin ohella). Tuoretta näkökulmaa projektiin tarjoaa lähinnä tanskalaisohjaaja Nicholas Winding Refn, Jodorowskyn kiihkeä ihailija ja yksi harvoista tuotantotiimin ulkopuolisista jolla oli pääsy luonnoksiin, kuvakäsikirjoituksiin ja muistiinpanoihin projektin alkuvaiheista, ennen kuin tuotanto lopetettiin.

Niin kiehtovaa kuin se saattaisi ollakin, on vaikea dokumentin teesi kadonneesta mestariteoksesta. Tätä kompensoidaan pidättelemättömällä innostuksella jolla kaikki puhuvat yksityiskohtaisesti siitä mitä kulissien takana tapahtui, elokuvanteon sudenkuopat ja pettymykset mukaan lukien. On sitten kyseessä Jodorowskyn muistelut omalaatuisista metodeistaan joilla hän yrtti suostutella Orson Wellesia mukaan tai havahtumista siihen että kuvausten pohjaa oleva käsikirjoitus vastasi itse asiassa 14 tunnin elokuvaa. Jodorowskyn muisteloissa huikean kunniahimoisen projektin epäonnistumista ei ole tylsää hetkeä. Hän muistuttaa myös, että kaikki hänen alkuperäiset piirroksensa ovat säilyneet ja niiden pohjalta olisi edelleen helppo herättää projekti henkiin animaationa.

 

– Max Borg 2015