MARTHA IVERSIN OUTO RAKKAUS (1946)


Nuoruudessa tehty rikos kalvaa rikasta perijätärtä (Stanwyck) ja tämän aviomiestä (Kirk Douglas ensimmäisessä elokuvaroolissaan). Kaupunkiin saapuva lapsuudenystävä (Heflin) nostaa tunteet pintaan. Tummasävyinen trilleri on sekoitus film noiria ja melodraamaa. Elokuva on nimetty myös Paholaisnaiseksi, mikä kertoo päähenkilöstä kaiken.
***
Nykyisen Moldovian alueella syntynyt Lewis Milestone oli aloittanut elokuvaohjaajana uransa vuonna 1918 Yhdysvalloissa. 1920-luvun puolivälistä vuoteen 1963 hän ohjasi lähes katkeamattomasti vähintään elokuvan vuodessa. Länsirintamalta ei mitään uutta (1930) oli tietysti hänen ensimmäinen maailmanklassikkonsa, unohtumaton sotaelokuva.
Toisen maailmansodan jälkeen ohjaajan varmaotteisuus näkyy hyvin melodraaman klassikoksi muodostuneessa Paholaisnaisessa (1945), joka esittelee nimensä mukaisesti ”kohtalokkaan naisen” eli femme fatalen roolissa yhtä osaavan Barbara Stanwyckin. Paramountin ja tuottajan Hal B. Wallisin hyppysissä tilanne oli täysin hallinnassa, vaikka elokuvaan mahtui mukaan keltanokkiakin, nimittäin Kirk Douglas ensimmäisessä roolissaan.
Elokuva sijoittuu Iverstownin teollisuuskaupunkiin ennen lamaa vuonna 1928. Orvoksi jäänyt Martha on kasvattina varakkaan tätinsä luona, mutta on saanut tarpeekseen ja yrittää karata. Kiinni jäätyään hän vihan sokaisemana tulee aiheuttaneeksi tätinsä kuoleman. Tapahtumalla on todistaja, Walter, mutta tämä vaikenee ja itse asiassa nai Marthan, josta on tullut perijättärenä kaupungin todellinen johtaja.
Asioiden kuljettua jokseenkin sopuisasti 17 vuotta, kaupunkiin saapuu lapsuudentuttava Sam Masterson. Martha ja Walter, josta on tullut piirisyyttäjä, olettavat Samin tulleen kaupunkiin kiristämään heitä, mutta Sam onkin kiinnostunut Tonista, kaupungin pahasta tytöstä.
Tilanne ja kehyskertomus tuovat esiin paitsi rakkauden, myös muut ihmisen toimintaa eri tavoin motivoivat tai inhiboivat tekijät, kuten ahneuden, pelot ja syyllisyyden. Kukaan ei osaa antaa asioiden vain olla – ehkä silloin kaikki voisivat elää rauhassa omaa elämäänsä. Mutta ei luontokaan ole niin viaton, vaan melodraaman osatekijä. Victor Millnerin kamera löytää Milestonen uralle jopa oleellisen mudan, liejun ja vesisateen, nousevan genren eli film noirin tummat varjot ja aina väliin pilkahtavan valon, joka näyttää kaiken…
– Jari Sedergren 2020