NEWS FROM HOME (1976)

Ohjaaja
Chantal Akerman
Maa
Ranska/Belgia/BRD
Kesto
85 min
Teemat
Kopiotieto
2K DCP
Lisätieto
persoonallinen dokumenttielokuva New York Citysta * kertoja Chantal Akerman * original English version
Ikäraja

Vuosina 1971–73 Akerman asui New Yorkissa inspiroituen strukturaalisesta elokuvasta, ja palasi muutamaa vuotta myöhemmin tallentamaan kamerallaan suurkaupungin sellaisena kuin se hänelle oli näyttäytynyt: nimettömyyden mahdollistamana yhdistelmänä vapautta ja yksinäisyyttä. Ääniraidalla Akerman lukee äitinsä kotoa Belgiasta lähettämiä kaipaavia kirjeitä, jotka kaupungin häly vähitellen peittää alleen.

***

Akerman vietti villejä vuosia New Yorkissa 1970-luvun alussa. 21-vuotias teki elokuvia, hanttihommia ja tutustui paikalliseen tekijäkenttään, esimerkiksi Jonas Mekasiin, ja sai vaikutteita jotka näkyvät hänen tuotannossaan läpi linjan. Reissun jälkeen ohjattu Jeanne Dielman (1974) olikin jo itsetietoisen auteur-taiteilijan tekele. News from Home on Dielmanin jälkeinen tuotos, jonka ohjaaja kuvasi matkustaessaan vanhoille kulmilleen jälkikäteen, kuvaten jo mennyttä elämänvaihetta.

Kamera liikkuu ihmisten keskellä ja maisemasta toiseen, haahuilijan tajunnan läpi suodattuneena. 70-luvun homssuinen Manhattan on aamuyöllä autiota ja toisaalla vilinää täynnä. Kuvaston rinnalla kulkee kirjeitä lukeva ääni. Akermanin äiti lähetti tyttärelleen ikävöiviä kirjeitä, joissa kertailee sukulaisten vointia, omia mietteitään, kyselee tytön kuulumisia ja pyytää yhä epätoivoisemmin tätä kirjoittamaan useammin. Kaksi keskenään ristiriitaista tasoa sotivat toisiaan vastaan ja lopulta kaupunki voittaa: äidin ääni hukkuu miljoonakaupungin hälyyn.

Kokeelliseksi dokumentiksi määriteltävä tuotos huokuu henkilökohtaisuutta. Kyse on yksityisistä asioista tuotuna valkokankaalle – äidin kirjeiden riipaisevuus johtuu niiden aitoudesta. Äitisuhde olikin tunnetusti Akermanin elämän tärkein, minkä jäljet vaikuttavat välillisesti tai suoranaisesti läpi tuotannon. Dokumentaarinen todenmukaisuus tukee avantgardistis-strukturalistisia taide-elokuvan piirteitä.

Akermanille tyypillisesti kyseessä on yksinkertainen elokuva, joka koostuu selkeistä, tarkoin asetelluista elementeistä. Ohjaaja onnistui kerta toisensa jälkeen luomaan kiistattoman älykkäitä mutta selkeitä, koruttomia elokuvia, jotka eivät pyri kiinnittämään huomiota luonnostelijansa nokkeluuteen. Huomio kiinnittyy sen sijaan ihmisten välisiin suhteisiin ja keskeisten henkilöiden mielenmaisemiin, tässä tapauksessa Akermanin yksinäiseen kipuiluun vapauden ja velvoitteiden välissä.

Yksinkertainen älykkyys jättää kuitenkin tilaa myös teoretisoinnille. News from Home on erinomainen esimerkki tilallisesta tai situationistien sanoin ”psykomaantieteellisestä” elokuvasta: kaupunki ei ole merkityksistä vapaa näyttämö vaan oma toimijansa, jonka kanssa kameraan sidottu tietoisuus on tekemisissä. New York edustaa Akermanille itsenäisyyttä ja vapautta, äidin valta ei ulotu sinne ja Chantal jättää vastaamatta kirjeisiin. Puhki ja poikki filmatussa kaupungissa Akerman onnistuu kuvaamaan oman, yksinäisen Manhattaninsa vaikuttavalla tavallaan.

– Kielo Kiikeri 20.12.2023