THE SWORDSMAN OF ALL SWORDSMEN (1968)


Soturi Tsai Ying-jie saapuu kaupunkiin ja kukistaa tappolistaltaan mestari Choun. Keisarikunnan paras miekkamies Musta Lohikäärme haastaa Tsain kaksintaisteluun, mutta suostuu lykkäämään kamppailua, kunnes Tsai on saanut tehtävänsä päätökseen. Joseph Kuon visuaalisesti näyttävät panoraamat ja laajakangaskuvaus antavat tilaa ilmaa halkoville miekoille kostonhimon sokaisemassa taistelussa oikeasta ja väärästä.
Ohjelmistoa on tukenut / With the support of: Ministry of Culture, Taiwan. Kiitos / Thank you: Taiwan Film and Audiovisual Institute & Taipei Represetentative Office in Finland.
***
Vuonna 1965 elokuvaohjaaja Joseph Kuo siirtyi Li Han-hsiangin perustaman Grand Motion Picture Companyn (GMP) palvelukseen Taiwanissa. GMP:lle Kuo ohjasi kaksi Chiung Yaon teksteihin perustuvaa romanttista elokuvaa, Love Is Thicker Than Winen (Shen qing bi jiu nong) ja When Is the Dream Come Truen (Ming yue ji shi yuan). Kuota kosiskeltiin myös King Hun perustamalle Union Film Companylle (Lianbang) ohjaamaan melodraamaa aiempien töidensä vuoksi, mutta ensi töikseen ohjaaja halusi koettaa siipiään yhtiön juuri hitiksi nousseen Dragon Innin (Long men ke zhen) vanavedessä wuxia-elokuvan parissa. Lianbang antoi Kuolle mahdollisuuden ohjata The Swordsman of All Swordsmenin (Yi dai jian wang).
Soturi Tsai Ying-jie on lapsuudessaan kärsinyt tragedian. Hänen miekkamestari-isänsä on tapettu legendaarisen miekkansa vuoksi Yun Chung-chunin toimesta. Aikuistuessaan Tsaista on tullut taitava miekan käsittelijä ja vannoo kostoa Yunille. Kostoretkellään hänet myrkytetään, mutta pelastavana enkelinä paikalle saapuu naissoturi Flying Swallow. Naissoturin tehtävänä on paikata isänsä Yunin synnit ja hän jättää näin ollen Tsain vaikean valinnan eteen. Kostaako isänsä kuolema vai tehdä vastapalvelus Flying Swallow’lle?
Joseph Kuo ottaa selvästi oppia King Hu’n elokuvallisista keinoista, mutta tähtää melankolisempaan yleistunnelmaan. Ohjaajan tausta romanttisten elokuvien tekijänä näkyy myös The Swordsman of All Swordsmenin melodramaattisuudessa. Tsain ristiretkestä väkivaltaisine yhteenottoineen sekä kohtaamisine Flying Swallow’n kanssa muodostuu kulttuuristen koodistojen ja henkilökohtaisten arvomaailmojen ristiriita, jota ohjaaja osaa tulkita asiaan kuuluvalla herkkyydellä. Oopperamaisessa kokonaisuudessa koston kierre on yhtä aikaa sekä kulttuurinen ja henkilökohtainen kunnia-asia että yhteiskunnallinen tragedia. Swordsmanissa soturin tunne-elämän puutteet ja toistuvat väkivaltaiset yhteenotot ovat toisiaan ruokkivia aineksia.
The Swordsman of All Swordsmen oli käännekohta Joseph Kuon uralla. Elokuvasta tuli kaupallinen hitti niin kotimaassaan Taiwanissa, mutta myös Koreassa sekä Hong Kongissa ja vahvisti tekijänsä aseman wuxia-ohjaajana.
– Santeri Paju 15.2.2023. Lähteinä Daw-Ming Leen kirja Historical Dictionary of Taiwan Cinema (2012), Wuxia Genre in Taiwan -festivaaliohjelma (2022) sekä Far East Film Festival -festivaaliohjelma (2023).