CINÉVARDAPHOTO (2004)

Ohjaaja
Agnès Varda
Maa
Ranska
Tekstitys
English subtitles
Ikäraja
S
Kesto
96 min
Teemat
Kopiotieto
DCP ja Digibeta

Teos koostuu kolmesta lyhytelokuvasta, joissa vieraillaan erikoisessa nallenäyttelyssä, muistellaan kolmen vuosikymmenen takaista valokuvaa sekä palataan kuvien ja rytmien kautta vallankumouksen jälkeiseen Kuubaan. Elokuva on Vardan ylistys valokuvataiteelle – sen välittömyydelle, nostalgialle sekä kyvylle näyttää ja piilottaa samaan aikaan.

***

Vuodesta 1954 elokuvia tehnyt Agnes Varda yhdistää 50 vuotta myöhemmin Cinévardaphotossa kolme lyhytelokuvaa, joista yksi on kuvattu digitaalivideona, kaksi selluloidille. Viidenkymmenen vuoden aika häneltä on ilmestynyt kolmisenkymmentä elokuvaa, mukana fiktiota ja dokumenttia, lyhyttä ja pitkää muotoa. Cinévardaphoto jatkaa Vardalle ominaista herkkää reflektiota elämäntyön aiheissa.

Triptyykin kolmesta osasta ensimmäinen Ydessa, the Bears and Etc on pisin ja provokatiivisin. Se on videoessee taidenäyttelystä, jonka on laittanut pystyyn torontolaisen keräilijä ja kuraattori Ydessa Hendeles, holokaustiselviytyjän tytär. Varda keskittyy hänen lähinnä valokuvista koostuvaan Münchenin-näyttelyynsä, jota pidetään samassa talossa, jossa natsit esittelivät vuonna 1937 ”degeneroitunutta modernia taidetta”. Tunnelma on lämmin, kunnes katsojat kohtaavat jotakin odottamatonta.

Vuoden 1982 tuotantoa oleva Ulysses on kaksikymmentäkaksiminuuttinen elokuva taiteesta ja alastoman miehen valokuvasta. Haastatteluista käy ilmi, että esiintyjät eivät muista tapahtumasta mitään, eikä heillä ole siihen tunnesidosta, mutta Varda ottaa lyyriseksi tehtäväkseen paljastaa elämän linssin takaa.

Vuoden 1963 lyhytelokuva Salut les Cubains perustuu valokuviin, jotka Varda otti pian Kuuban vallankumouksen jälkeen. Arkipäivän elämää lähes paratiisinomaisessa Kuubassa, mutta myös vallankumouksen esiintuomia komendantteja kuvaavan elokuvan juontaa näyttelijä Michel Piccoli.

– Jari Sedergren 2020