BELARMINO (1964)

Ohjaaja
Fernando Lopes
Maa
Portugali
Tekstitys
suom. tekstit
Ikäraja
S
Kesto
72 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm

Yksi portugalilaisen novo cineman avainelokuvista tallentaa öisen ja marginaalisen Lissabonin tavalla, jota kukaan ei ollut aikaisemmin tehnyt. Fernando Lopesin dokumentti seuraa cassavetesmäisesti nyrkkeilijä Belarmino Fragosoa, jonka kautta koemme tukehtumaisillaan olevan kaupungin, ja koko maan. Ääniraidalla sykkii Manuel Jorge Veloson ja Justiniano Canelhasin jazz.

***

”Kiillotin toisen kengän, mutta sen jälkeen juoksin poliisia pakoon”

Tienestinsä kengänkiillottajana ja nyrkkeilijänä ansainnut Belarmino on kokenut kovan elämän. Fernando Lopesin nyrkkeilijädokumentti Belarmino kertoo entisestä nyrkkeilijämestarista Belarmino Fragososta. Seurantadokumentti kuvaa hänen arkirutiinejaan, haastatteluja ja harjoittelua luvalla tavalla. Elokuva myös näyttää Lissabonin erilaisessa valossa mitä portugalilainen elokuva ei aikaisemmin ollut tavoittanut.

1960-luvun portugalilainen elokuva ammensi sekä neorealismin perinnöstä kuvaamalla unohdettuja sosiaaliluokkia että ranskan uudesta aallosta. Belarminon toteutus on yhtä aikaa sosiaalipoliittinen että raikkaan lennokasta elokuvaa.

Fiktioelokuvien pariin myöhemmin siirtynyt Lopes aloitti dokumenttielokuvien parissa. Hän teki sekä suoraviivaisia että taiteellisempia lyhytelokuvia tilaustöinä. Vuonna 1962 syntynyt graafinen lyhytelokuva As Palavra e os Fios käsittelee abstraktilla ja avantgardistisella tavalla sähkölinjoja kun taas As Pedras e os tempo (1961) porautuu historiallisen vanhan pääkaupungin Évoran arkkitehtuuriin.

Tätä taiteellisempaa ja avantgardistista näkemystä Lopes sisällytti myös Belarminoon. Musiikkiraidalla rumpujen nyrkkeilymäinen fraseeraus tuo mieleen 1950-luvun bebopin, mutta ajoittain myös kirkkourut. Hallitun graafiset kuvat rytmittävät Berlaminon haastatteluja ja reipas leikkaus tekee alluusion Belarminon elämän samankaltaisuuden kehässä ja kehän ulkopuolella: Belarmino juo vettä suihkulähteestä kuin näännyttääkseen janoaan kehän sisällä ja kaiteen kalterit muodostavat kehäköysien lailla vankilan, jonka sisään joko kohtalo tai hän itse on hänet tuominnut.

Kehä ei ole ainoa ei ole ainoa rakennelma, joka painostaa Belarminoa. Lissabonin kukkulan päällä komeilee São Jorgen eli soturi-marttyyrin linna, jota Belarmino nähdään ajoittain silmiensä alta katselevan. Soturimyytin painolastia nyrkkeilymytologiaan lisää se että käsikirjoittaja-ohjaaja Marco Martines nimesi oman vuoden 2017 nyrkkeilyelokuvansa São Jorgen mukaan.

Yhtäläisyyksiä on myös suomalaiseen nyrkkeilijäsankariin Olli Mäkeen. Ennen höyhensarjan otteluaan, Belarmino juhli edellisenä iltana neljään asti yöllä Bairro Alton kaupunginosassa. Seuraavana päivänä punnituksessa hänellä oli ylipainoa 1kg 200g, joka hänen oli managerin avustuksella pudotettava hetkiä ennen punnitusta.

– Eri lähteiden mukaan Otto Kylmälä 2020