CHANGE ONE’S LIFE (1966)

Mudar de vida
Ohjaaja
Paulo Rocha
Henkilöt
Geraldo Del Rey, Isabel Ruth, Maria Barroso
Maa
Portugali
Tekstitys
English subtitles
Ikäraja
K7
Kesto
94 min
Teemat
Kopiotieto
2K DCP

Adelino palaa Afrikasta takaisin kotikyläänsä Pohjois-Portugaliin ja saa tietää, että hänen tyttöystävänsä on mennyt naimisiin hänen veljensä kanssa. Bergmanmaiset parisuhdetunnelmat kietoutuvat kalastuselämän raakuuteen ja tiheään usvaan. Elokuvantekijä Pedro Costan valvoma upea restaurointi antaa uuden elämän Rochan mustavalkokuvauksen rikkaille sävyille.

***

Meri, joka vähitellen valloittaa maan ja kalastajien elannonlähde, näyttelee suurta roolia Paolo Rochan suunnattoman kauniissa elokuvassa Mudar de Vida. Merellisen kuvaston ja symboliikan rinnalla ovat kamppailu luonnonvoimien kanssa ja tradition ja edistyksen yhteentörmäyksen tematiikka. Draaman ytimessä ovat sentimentaaliset, vaikeat ja melkein järjettömät ihmissuhteet, jotka yhdistävät Afrikan sodasta palaavan kalastaja Adelinon ja kaksi naista: vanhaa maailmaa edustava meren nainen Julia ja salaperäinen ja villi Albertina.

Palattuaan ulkomailta kotikyläänsä Pohjois-Portugaliin meren rannalle, Adelino löytää entisen tyttöystävänsä Julian, joka on mennyt naimisiin Adelinon veljen kanssa. Vaikka Julia kuinka yrittää, Adelino ei pääse yli hänestä. Draaman sytyke muuttuu roihuksi kun työntekijä Albertina haastaa Adelinon lähtemään ja muuttamaan elämänsä.

Espanjanalaiseen aurinkoisuuteen usein niputetusta Portugalista ei aina tule ensimmäisenä mieleen sateinen ja usvainen järvimaisema. Suuren tutkimusmatkailijavaltion kaikki siirtomaat olivat joko saaria tai meren rannalla. Historiallisesti meren kätkemällä voimalla ja edustamilla lupauksilla, joihin kätkeytyy melankoliaa ja fadomaista haikeutta, on pitkä historia osana portugalilaista kansallista identiteettiä.

Kalastuselämä ja työnteon raaka prosessi ovat keskiössä elokuvassa, jossa meri antaa, mutta meri myös ottaa. Kalastajat tekevät pitkää päivää merellä samalla kun aallot nielevät taloja ja huonekaluja sisäänsä. Rochan kuvauksessa kalastus ja perinteiset kansantanssit edustavat traditionaalista elämäntapaa. Kalastuselämä ja työnteon raaka prosessi on tallennettu dokumentaarisen aidosti, mutta kuvajournalistisen kauniisti, joka henkii italialaisen Luchino Viscontin neorealistista kalastajakuvausta La terra trema (1948).

Paolo Rocha palasi vesistöteemoihin myöhemmässä tuotannossa romanttis-lyyristen nimien kautta. Rakastavaisten saarille sijoittuva portugalilais-japanilainen yhteistuotanto As Ilhas dos Amores (1982) ja kultajoesta kertova O Rio do Ouro (1998), saivat molemmat ensi-iltansa Cannesin elokuvajuhlilla.

Rochan filmografian suurimman muusan Isabel Ruthin rinnalla, Mudar de Vidan toinen pääosanesittäjistä, Maria Barroso oli naimisissa poliitikko Mario Soaresin kanssa. 1970-luvun alkupuolella fasistien pidättämä Soaresin joutui vankilaan, mutta neilikkavallankumouksen jälkeen hänet vapautettiin. Vuonna 1986 hän voitti presidentinvaalit, jolloin näyttelijätär Maria Barrososta tuli Portugalin ”ensimmäinen nainen”.

Portugalilaisen nykyelokuvan suurimman tekijän, Pedro Costan valvomien restaurointien upeat kuvat tuovat mustavalkokuvauksen rikkaat valkoiset, mustat ja harmaat sävyt uudestisyntyneenä valkokankaalle.

– Eri lähteiden mukaan Otto Kylmälä 2020