THE CIRCLE (1970)

1960-luvun dynaamisimman tuottajan António da Cunha Tellesin (Os Verdes Anos, Domingo à Tarde, Belarmino) debyyttielokuva kertoo nuoresta Martasta, joka jättää aviomiehensä etsiäkseen todellista identiteettiään. Eksistentialistinen pakomatka ajaa hänet epäilyttävien hahmojen seuraan ja rahavaikeuksiin, joiden tuoksinassa hän sotkeutuu salaperäiseen murhaan.
***
Uusi portugalilainen elokuva haki muotoaan 1960-luvulla useimmin dokumentaarielokuvan kautta, mutta joitakin erityispiirteitä Portugalin uuteen aaltoon rantautui myös näytelmäelokuvasta. Poliittisesta näkökulmasta oli selvää, että diktatorisen Salazarin hallinto sai perustuksiaan myöten vahvaa kritiikkiä. Taiteellisia vaikutteita näytelmäelokuva sai eri maiden avant garde -liikkeistä.
Hyviä esimerkkejä tästä olivat Fernando Lopesin Belarmino (1964) ja Carlos Vilardebon As Ilias Encantadas (1964). Vuosikymmenen vaihduttua joukkoon liittyi myös António de Culha Tellesin O Cerco (1970).
Usein kritiikki ei ollut suoraan, ääneen lausuttua, vaan toteutui kuvien ja metaforisten motiivien tasolla, kuitenkin niin, että hallinnon ”perustotuudet” tulivat kyseenalaistetuksi. Tietysti on syytä huomauttaa, että tämä kriittinen asenne ei suinkaan näyttäytynyt kaikissa portugalilaisissa (tai mitä niikseen tulee myös naapurimaan espanjalaisessa) elokuvissa. Diktatuuria tukenut sensuurijärjestelmä uusittiin Portugalissa neilikkavallankumouksen jälkeen vuonna 1974 (Espanjassa 1977).
Lissabon 1970-luvulla. Marta, lissabonilaisen vauraan porvarisperheen tytär, päätyy eroamaan miehestään – etsiäkseen todellista identiteettiään. Hän on päätökseensä tyytyväinen, koska hän tietää mitä pakenee, mutta tietoinen siitä, että elämässä on tehtävä uusia valintoja, vaikka ei tarkkaan tiedä mitä hän etsii.
Marta työskentelee ilmailualalla, ei lento- vaan maaemäntänä, ja hänellä on ura myös mallitoimistossa. Hänellä on kuitenkin rahaongelmia, joiden ratkaisussa hän varsin huonolla menestyksellä turvautuu Vitoriin, salakuljettajaan, jolle opettajana on toiminut elämän koulu. Vitor kyllä nauttii Martasta ja lohduttaa häntä, mutta tuntuu siltä, ettei Marta kuitenkaan saa Vitorilta sitä mitä hän todella tarvitsee… Lopulta verkko kiristyy, sillä tilanteeseen liittyy myös salaperäinen murha.
– Jari Sedergren 2020