TYTÖT TYTÖT TYTÖT (2022)

Girl Picture
Ohjaaja
Alli Haapasalo
Henkilöt
Linnea Leino, Aamu Milonoff, Eleonoora Kauhanen
Maa
Suomi
Tekstitys
English subtitles
Kesto
101 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
vieraana Alli Haapasalo * yhteistyössä SELO ry
Ikäraja

Tytöt tekevät mitä haluavat elokuvassa, joka palkittiin yleisöpalkinnolla Sundancen elokuvajuhlilla. Elokuva kertoo Mimmistä, Rönköstä ja Emmasta, jotka kohtaavat samoissa bileissä. Seuraa yllättäviä tapahtumia – eikä mikään ole niin kuin ennen. Tästä alkaa ajanjakso, jolloin tunteet ovat suurempia kuin elämä itse ja jokainen päivä on uusi mahdollisuus.

***

Yksi 2020-luvun suomalaisen elokuvan ulkomaisen nosteen keulakuvista on kiistatta Alli Haapasalon ohjaama, Sundancen elokuvafestivaaleilla tammikuussa 2022 ensi-iltansa saanut Tytöt tytöt tytöt. Paikka festivaalin kansainvälisten fiktioelokuvien kilpasarjassa – ensimmäisenä suomalaistuotantona – oli jo saavutus sinänsä, ja kirsikkana kakun päälle yleisö valitsi elokuvan sarjansa parhaaksi. Tytöt tytöt tytöt esitettiin myös Berliinin elokuvajuhlilla, missä se kilpaili parhaan nuortenelokuvan palkinnosta, sekä lukuisilla muilla festivaaleilla. Teatterilevityskin on toteutunut tai tulossa ympäri Eurooppaa ja Pohjois-Amerikkaa. Kriitikko- ja yleisöpalaute on ollut pitkälti kiittävää. Syyskuussa Tytöt tytöt tytöt valittiin Suomen Oscar-ehdokkaaksi.

Arvostetun newyorkilaisen Tisch School of the Artsin kasvatti Haapasalo (mm. Tottumiskysymys ja Syysprinssi) on saanut päärooleihin sävykkäät nuoret tähdet: Aikuiset-sarjassa yhteiskunnallisesti tiedostavana teinigoottina kohtauksia varastaneen ja koko kansan Putoksessakin käväisseen Linnea Leinon sekä muun muassa Eden-elokuvan (2020) pääroolissa vakuuttaneen näyttelijäsukujen vesan Aamu Milonoffin rinnalla nähdään uusi löytö Eleonoora Kauhanen.

Ilona Ahdin ja Daniela Hakulisen käsikirjoitus seuraa kolmea täysi-ikäisyyden korvilla olevaa helsinkiläistyttöä kolmena peräkkäisenä perjantaina (ja yhtenä lauantaina). Mimmi (Milonoff) ja Rönkkö (Kauhanen) ovat parhaat kaverukset, jotka käyvät lukiota ja työskentelevät kauppakeskuksen smoothie-baarissa. Heidän ystävyytensä on välitöntä ja suorapuheista: he kiusoittelevat ja haastavat, mutta myös tukevat toisiaan ehdoitta. Emma (Leino) puolestaan on lupaava taitoluistelija, joka omistaa valtaosan ajastaan lajilleen tavoitellessaan kolmois-lutzia ja EM-kisapaikkaa. Kun Mimmi ja Emma kohtaavat, heidän välilleen syttyy kehnon alun jälkeen ihana romanssi – joka kuitenkin pian kohtaa haasteita. Samalla ”ihan tosi hetero” Rönkkö käy treffeillä ja kokeilee seksiä eri kotibileissä selvittääkseen, mistä löytäisi nautinnon.

Aikuistumisen kynnyksellä olevien tyttöjen kuvauksena Tytöt tytöt tytöt on lempeä, samastuttava ja vankasti tätä päivää. Tytöt saavat olla kompleksisia hahmoja, ärsyttäviä ja samalla sympaattisia. Siinä missä Mimmi ja Rönkkö ovat täynnä nuoruuden janoa ja ehdottomuutta käyttäytyen välillä ikävästi, on Emma kurinalainen ja motivoitunut saavuttamaan tavoitteensa. Rakastuminen saa Emman kyseenalaistamaan luistelun ainoana identiteettinsä määrittäjänä, kun taas hylkäämistä pelkäävän, hankalan äitisuhteen haavoittaman Mimmin se saa varpailleen. Rönkön säädöt poikien kanssa tuovat mukaan komediallisia sävyjä, mutta näyttävät myös epäonnistuneiden kohtaamisten aiheuttaman mielipahan, häpeänkin. Ehkä elokuvan tytöt eivät erityisesti etsi rakkautta, vaan kaikkia niitä asioita, joita nuorena muutenkin etsitään, kuten kokemuksia, hyviä fiiliksiä ja omaa itseä.

Poikkeuksellisen raikkaasti ja samalla arkipäiväisesti käsitellään nuorten naisten seksuaalisuutta. Mimmin ja Emman suhde on yhtä tavanomainen kuin keiden tahansa nuorten välinen romanttinen ja seksuaalinen suhde. Suostumus, sen ilmaiseminen ja kysyminen on niin ikään luonteva osa elokuvan seksiä. Rönkön kautta hahmotellaan omien mieltymysten ja tarpeiden tutkiskelua ja sanallistamista. Seksuaalisuus on moninaista, eikä seksin välttämättä edes tarvitse olla ”se juttu”.

Kaikki tekniset osa-alueet tukevat hienosti elokuvan kokonaisuutta. Jarmo Kiurun pitkälti käsivaralta tallennettu kuvaus ja tiivis kuvasuhde tuovat henkilöt lähelle, toimijoiksi pelkän katseiden kohteen sijaan. Modernia poppia edustavat musiikkivalinnat, joista vastaa dramaturgi Jan Forsström, voimistavat kohtausten tunnelatausta, ja Samu Heikkilän leikkaus elää hetkessä.

– Suvi Heino 2022