THE NEIGHBOR’S WIFE AND MINE (1931)

Madamu to nyobo
Ohjaaja
Heinosuke Gosho
Henkilöt
Atsushi Watanabe, Kinuyo Tanaka
Tekstitys
English subtitles
Ikäraja
S
Kesto
65 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
Näytöksen 26.11. alustaa elokuvatutkija ja -kriitikko Olaf Möller

Slapstickillä höystetty kevyt komedia [nansensu-eigan] oli ensimmäinen kaupallisesti menestynyt japanilainen äänielokuva, joka sai sekä yleisön suosion että kriitikoiden kiitokset. Gosho käyttää varhaisessa äänielokuvassa ääntä nokkelasti kuljettaen myös elokuvan tapahtumia: näytelmäkirjailijan luovuus häiriintyy äänistä, erityisesti naapurista raikaavasta modernista jazzista. Elokuvassa perinteinen kulttuuri kohtaa länsimaalaistuneen kultturin, mikä heijastuu myös elokuvan naiskuvaan. Perinteisen vaimon roolissa nähdään Kinuyo Tanaka.

***

Atsushi Watanabe on näytelmäkirjailija Shibano Shinnsaku, joka vuokraa talon maalta ja muuttaa sinne vaimoineen (Kinuyo Tanaka). Shibano yrittää saada kuukaudessa valmiiksi uuden näytelmän, joka on paha kyllä vasta alullaan, eikä tehtävä ole helppo.

Maaseudun rauhasta puhuminen on selkeästi liiottelua. Työ keskeytyy alinomaa eivätkä edes auttamaan tulleet ystävät suostu lähtemään. Lapsista on oma riesansa kirjailijan työlle, he vaativat huomiota koko ajan. Ovella häiriötä tuottavat erilaiset myyjät, naapurissa harjoittelee jazz-bändi, ja siellä asuu myös Satoko Date, jolle Shibanon vaimo ei voi olla muuta kuin mustasukkainen. Vaimo on kyllä pohjimmiltaan myötäsukainen kirjailijalle, vaikka onkin huolissaan tämän tavasta juopotella ja pelata mahjongia, sen sijaan, että tämä huolehtisi perheen taloudesta, joka on jatkuvasti kriittisessä tilassa…

Arvostettu elokuvayhtiö Shochiku oli 1930-luvun alussa murrosvaiheessa, kuten kaikki yhtiöt maailmassa. Äänielokuvan läpimurto vaati muuttamaan konsepteja. Ohjaaja Heinosuke Gosho sai vaativan tehtävän, ohjata ensimmäisen täysimittaisen äänielokuvan. Elokuvan käsikirjoitus ottaa huomioon tämän modernistisen piirteen ja korostaa erityisesti vitseissään melua ja niiden aiheuttamaa häiriötä – sinällään hauska paradoksi ensimmäiselle äänielokuvalle. Kuinka paljon tähän sisältyy nostalgiaa vanhoista ajoista, jääköön katsojan pääteltäväksi – ainakaan boheemi pukeutuminen kaupungilla ei ole muuttanut tapaa pukeutua kotosalla perinnekimonoon.

Atsushi Watanabe näytteli myöhemmin sekä pieniä että suuria rooleja Akira Kurosawan elokuvissa, on kärsimättömyydessään loistelias ja taitelijaksi sopivan kummallinen ollakseen todellinen.

– Jari Sedergren 2020