CARMEN COMES HOME (1951)


Tokiosta palaava striptease-shown tähti Lily Carmen aiheuttaa hämmennystä pienessä kotikaupungissaan koettelemalla paikallisia perinteitä ja hierarkioita yhdessä värikkään ystävänsä kanssa. Kinoshitan ensimmäinen värielokuva oli myös ensimmäinen japanilaisella Fujicolor-tekniikalla kuvattu elokuva. Tekniikka oli vielä keskeneräinen, ja kuvanlaadun takia elokuva kuvattiin luonnonvalossa.
***
Keisuke Kinoshita avaa japanilaista moralismia maan ensimmäisellä värielokuvalla Carmen Comes Home (1951). Tarinassa tyttö palaa Tokion vuosien jälkeen kotikyläänsä tulivuoren juurelle, jossa skandaali on valmis sen jälkeen, kun paljastuu että tyttö on ollut ammatiltaan tanssijatar – se ymmärretään tässä tapauksessa lähinnä luksusluokan strippariksi.
Kinoshita ei itse juurikaan moralisoi. Se mikä tarkoittaa toiselle häpeällistä säädyttömyyttä, voi toiselle olla mestariluokan esiintymistä, ja tanssikin voi olla esittämisen taidetta: eksoottinen tanssijatar voi houkuttaa yleisemminkin taiteiden pariin ja ihmisten pitäisi saada itse päättää, mitä he haluavat katsoa. Vai onko kylän yksinkertainen ja köyhä elämä sittenkin parempi?
Kinoshita antaa katsojan päättää, sillä yksiselitteistä sanomaa hänellä ei ole sanottavana. Viestiä ei ole siis valmiiksi purtu. Myös päätös henkilöiden hyvyydestä ja pahuudesta ei ole kiveen kirjoitettu.
Tarjolla on myös varsin mielenkiintoisia musiikillisia numeroita.
– Jari Sedergren 2020