SYDÄNPETO (2021)

Heartbeast
Ohjaaja
Aino Suni
Henkilöt
Elsi Sloan, Carmen Kassovitz, Camille
Maa
Ranska/Suomi/Saksa
Tekstitys
suom. tekstit / svensk text
Kesto
102 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
vieraana Aino Suni * yhteistyössä SELO ry * n. 30-45 min keskustelu tekijävieraiden kanssa näytöksen jälkeen
Ikäraja

Suomesta Ranskaan äitinsä kanssa muuttava nuori räppäri Elina saa uuden sisarpuolen, balettitanssija Sofian. Kaksikon välille syntyvä seksuaalisuuden, kilpailun ja riippuvuuden värittämä jännitteinen ihmissuhde kiihtyy koville kierroksille Elinan omistushalun ottaessa vallan. Aino Sunin ensimmäinen kokopitkä uhkuu lajinsa hallitsevan tekijän itsevarmuutta.

Ohjaajaklubilla vieraana Aino Suni. Keskustelun aiheena on ohjaajan matka kohti ensimmäistä pitkää elokuvaa.

***

Ranskalais-suomalais-saksalaisena yhteistuotantona valmistunut Sydänpeto (Heartbeast, 2022) on tuore esimerkki kotimaisen elokuvatuotannon kansainvälistymisestä sekä prosessin että ilmaisun tasolla. Suomalaisen Aino Sunin (s. 1985) käsikirjoittaman ja ohjaaman elokuvan työryhmässä oli mukana ammattilaisia kaikista kolmesta maasta, ja se kuvattiin monessa eri lokaatiossa Etelä-Ranskassa, Hampurissa ja Helsingissä. Pääkielenä elokuvassa kuullaan ranskaa – suomen, englannin ja saksan ohella. Ensiesityksensä Sydänpeto sai Göteborgin elokuvajuhlien pääkilpasarjassa alkuvuodesta 2022. Teatterilevitykseen elokuva tuotiin Suomessa marraskuussa 2022, ja maaliskuussa 2023 se palkittiin kahdella Jussi-palkinnolla: vuoden parhaasta kuvauksesta ja musiikista.

Tyylilajiltaan Sydänpeto on psykologinen draama jännitysmaustein. Se kertoo 18-vuotiaasta Elinasta (Elsi Sloan), joka muuttaa äitinsä kanssa Helsingistä Ranskan Rivieran lämpöön. Äidin uudella kumppanilla on Elinan ikäinen tytär, kaunis ja päällisin puolin itsevarma Sofia (Carmen Kassovitz), johon introvertti Elina ihastuu. Sekä Elinalla että Sofialla on omat taiteelliset ambitionsa: Elina tekee räppiä ja Sofia tanssii balettia – sekä purkaa intensiivisen harjoittelun paineita bileiden ja huumeiden avulla. Erilaisuudestaan huolimatta Elina ja Sofia ystävystyvät, mutta seksuaalisuuden, kilpailun ja riippuvuuden värittämä jännitteinen ihmissuhde kiihtyy koville kierroksille Elinan pyrkiessä saamaan Sofian kokonaan omakseen. Sofiakaan ei malta olla pelaamatta omaa valtapeliään.

Pääosassa näyttelijädebyyttinsä tekevä Elsi Sloan (s. 2000) on varsinainen löytö. Muusikkonakin kunnostautunut Sloan opetteli Elinan roolia varten puhumaan ja räppäämään ranskaksi. Kulmiensa alta pälyilevä Elina on vihreine siilitukkineen ulkoisesti räväkkä mutta käytökseltään varautunut, epävarmakin. Sloan tulkitsee Elinan hillityn väreilevää energiaa ja pinnanalaista arvaamattomuutta taitavasti. ”Hahmoa ei voi olla kannustumatta, vaikka nuoren räppärin manipuloiva käytös alkaa saada psykopaattisia piirteitä. Katsoja samaistuu stalkkeriin, sillä leffan tarina kerrotaan kokonaan Elinan näkökulmasta”, kirjoittaa Aki Lehti Muropaketin arviossaan (4.11.2022). Myös Carmen Kassovitz – ranskalaisen näyttelijä- ja ohjaajatähti Mathieu Kassovitzin (mm. La Haine ja Amélie) tytär – onnistuu tuomaan Sofian hahmoon monia eri puolia. Katsojan sympatialla leikitellään taitavasti.

Sydänpeto on kerännyt kehuja myös erottuvasta ja intensiivisestä audiovisuaalisesta ilmeestään sekä pitkän fiktioelokuvan parissa debytoineen Aino Sunin varmasta, omaäänisestä otteesta. Käsikirjoittajaksi Englannissa valmistunut Suni on aiemmin kirjoittanut ja ohjannut useita lyhytelokuvia sekä räppäri Mercedes Bentsosta kertovan dokumentin Ei koskaan enää (2018). Episodin Susanna Bono (3.11.2022) ylistää Sydänpedon käsikirjoitusta: ”Moniulotteiset henkilöt ovat hyvin samastuttavia kaikkine epäilyttävine motiiveineen.”

Kerttu Hakkaraisen neonväreissä, valossa ja varjossa sekä niiden kontrasteissa kylpevä, Jussi-palkittu kuvaus luo vahvaa tunnelmaa yhdessä iskevän ääni- ja musiikkisuunnittelun kanssa. Musiikkia kuullaan elokuvassa paljon. Siitä vastaa JB Dunckel ranskalaisesta Air-yhtyeestä, joka on luonut muun muassa Sofia Coppolan The Virgin Suicides -elokuvan (1999) soundtrackin. Elinan räp-biisi L’enfer à deux (”Helvetti kahdelle”) on elokuvan keskeinen teema, joka kuullaan moneen otteeseen. Kappaleen on kirjoittanut Sydänpetoa varten ranskalainen rap-artisti Chilla. ”Elokuvan tarina lomittuu kappaleen eri versioiden kautta – tai kappale tarinan myötä, miten vain”, kiteyttää Kulttuuritoimituksen Eija Niskanen (4.11.2022).

Sydänpeto edistää myös omalta osaltaan representaation moninaisuutta. Laajakuvan Joakim Heinonen (27.12.2022) huomioi: ”Muunsukupuolinen Elina päätyy tekemään häiritseviä tekoja myrkyllisen suhteensa ylläpitämiseksi siksi, koska hän on sellainen ihminen. Sofia näyttää leikittelevän enemmän tai vähemmän kaikilla ihmissuhteillaan, koska hän on sellainen ihminen. Elokuva ei näe tarvetta alleviivata katsojille hahmojen identiteettejä tai seksuaalista suuntautumista, sillä ne eivät ole tarinan pääpisteitä eivätkä ne muuta heidän tekojaan.” Elsi Sloan on YLEn haastattelussa (Ville Vedenpää, 20.11.2022) kertonut kokeneensa tärkeäksi näytellä nimenomaan sellaista hahmoa, ”joka ei mene perinteiseen mies-nais-jaotteluun”, ja toivovansa nähtäville ”enemmän elokuvia, joissa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat esitetään tavallisina ihmisinä ja heidän tarinansa eivät keskity heidän seksuaaliseen suuntautumiseensa”.

– Suvi Heino 8.11.2023