LATVIA I: RIIAN KOULUKUNTA (1961-78)

Latvialaisen dokumenttielokuvan parhaimmisto dokumentoi suuren mittakaavan teollisia rakennustyömaita (The Beginning, The Building), vangitsee humoristisia välähdyksiä pienen kaupungin päivittäisistä rutiineista (Frescoes of Kuldīga) sekä lapsen emotionaalisen reaktion hyvän ja pahan taisteluun (Ten Minutes Older). Elokuvien erilaiset lähestymistavat edustavat Riian koulukunnan tyylillistä monimuotoisuutta.
***
Latvia 1: Riian koulukunta
Riian koulukunnan tai tyylin edustajiksi on valittu keskenään erilaisia elokuvallisia lähtökohtia. Mukana on laajan mittakaavan teollisia rakennustyömaita (The Beginning, The Building), katsaus pienen kaupungin päivittäisiin askareihin (Kuldīga Frescoes) ja lapsen emotionaalisia reaktioita hyvän ja pahan välisen taistelun yhteydessä seuraava dokumentti.
Documenting grand scale industrial building sites (The Beginning, The Building), capturing humorous glimpses of daily routines of a small town (Kuldīga Frescoes) and the emotional reaction of a child to the battle of good and evil (Ten Minutes Older) – the films’ different cinematic approaches represent diversity of Riga style.
The Beginning
Sākums, 1961, 10’, dir. Uldis Brauns
The Beginning on ensimmäinen osa Uldis Braunin ohjaamaa trilogiaa, joka keskittyi suuriin teollisiin rakennustyömaihin Latviassa. Mukana ovat vesivoimalaitoksen rakentaminen maan suurimpaan jokeen, Plavinakseen. Ohjaajan debyyttielokuva on tarkkaileva dokumentti kohteenaan rakentajat, kuljettajat ja insinöörit työssään. Brauns luo inhimillisen katseen monimuotoiseen tekemisen prosessiin.
The Beginning is the first instalment of Brauns’ trilogy dedicated to large scale industrial development in Latvia. It captures building process of a hydroelectric station of Pļaviņas on the largest river in the country. In his directorial debut through observation of builders, drivers, and engineers at work Brauns offers a glimpse into the human perspective of the complex project in making.
The Construction
Celtne, 1962, 10’, dir. Uldis Brauns
Braunin trilogian toinen filmi keskittyy työhön Daugavpilsin Synteettisen kuidun tehtaalla. Rakennustyömaan laajuus ja kuvien vaihtelevuus luo pohjan täydellisesti muodostettuihin laajakulmaotoksiin, kiinnostaviin kamerakulmiin ja audiovisuaalisiin metaforiin. Käsikirjoittajien haastattelemisessa kyse on tyylisuunnasta, jota kutsutaan nimellä cinéma vérité. Tuohon aikaan se oli latvialaisissa dokumenteissa harvinaista.
The second film in Brauns’ trilogy captures the work at the site of the Daugavpils Synthetic fibre factory. The building site’s scale, the variety of imagery it provides are basis for perfectly composed wide-screen shots, interesting camera angles, and audiovisual metaphors. It employs cinéma vérité approach with scriptwriter interviewing the workers, an unusual approach for Latvian documentaries at the time.
Kuldīga Frescos
Kuldīgas freskas, 1966, dir. Aivars Freimanis, 50’
Tarkkaileva dokumentti Kuldīgan kaupungista kesällä 1966 koostuu lyhyistä episodeista. Kyse on rajoittamattomasta vaelluksesta, jossa kohdataan kaupunkikohteita ja kaupunkilaisia. Lyhyet “freskot” erottuvat toisistaan väliotsikoilla, jotka määrävät kertomuksen sävyn ja humoristisen lähestymiskulman. Voice-overin sijan ääniraita yhdistää musiikkia luonnonääniin, joita on joskus erikoisen efektivaikutuksensa vuoksi nopeutettu.
The film consists of short episodes filmed by observing Kuldīga town over the summer of 1966. It is an unrestrained roaming through theites of the town and encounters with people. The short “frescoes” are separated by a title, setting their tone and showing the humorous approach of the film’s team. Instead of a voice-over, the soundtrack is formed by combining music with natural sounds, sometimes speeded up for an unusual effect.
Ten Minutes Older
Vecāks par desmit minūtēm, 1978, dir. Herz Frank, 10’
Ten Minutes Older on erityislaatuinen elokuva, sillä se muodostuu yhdestä kymmenminuuttista otoksesta. Kamera tarkkailee nukketeatteria seuraavia lapsia. Itse teatteriesitystä ei näytetä, vaan lasten, erityisesti yhden pienen pojan emotionaalisia reaktioita. Hänen kasvonsa peilaavat hänen sieluaan silloin, kun hän todistaa hyvän ja pahan välistä taistelua. Elokuvantekijöiden tehtävä on haasteellinen, koska reaktiot oli tallennettava kerralla ilman että tilanteita olisi voinut uusia.
Ten Minutes Older is a special film – it lasts for ten minutes in one continuous shot. The camera observes children watching a puppet theatre play. The spectacle is never shown, just the emotional reflection it has on a little boy and other children in the audience. His face becomes the mirror of his soul while he witnesses the battle of good and evil. The task of filmmakers was challenging, as the reaction could not have been repeated.
– suom. Jari Sedergren 2021
Sākums / The Beginning (O: Uldis Brauns, 1961, 10′) • Celtne / The Building, 1962, 10’, (O: Uldis Brauns, 1962, 10′) • Kuldīgas freskas / Frescoes of Kuldīga (O: Aivars Freimanis, 1966, 50’) • Vecāks par 10 minūtēm / 10 Minutes Older (O: Hercs Franks, 1978, 10′) • DCP • elokuvien yhteiskesto 90′ • vieraana Zane Balcus