VIRO I: VANHAA JA UUTTA (1968-78)

Kihnu naine • Koduküla • Jaanipäev • 511 paremat fotot Marsist
Ohjaaja
Mark Soosaar, Peeter Tooming, Peep Puks, Andres Sööt
Maa
Viro
Tekstitys
English subtitles (E)
Kesto
91 min
Teemat
Kopiotieto
DCP

Maarja Hindoallan kuratoimassa kokonaisuudessa maaseutuelämä ja sykkivä urbanismi piirtävät kokokuvan 1960–70 -lukujen Virosta. Saaristoyhteisöjen ja kolhoosien vanhat elämäntavat kohtaavat legendaaristen boheemibaarien jazzia hengittävät uudet rytmit. Piilokameran lailla tallennetut asiakkaat kuvataan kuin avaruusolioina.

***

Woman from Kihnu

Dokumentti sinnikkäistä Kihnun naisista, jotka voivat sopeutua ja selvitä kaikista tilanteista. Kihnu on yksi Viron saarista, pieni pala maata Riian lahdella lähellä Pärnun kaupunkia. Woman from Kihnu ottaa antropologisen lähestymistavan elokuvantekemiseen, mikä oli Mark Soosaarelle ominainen tyylisuuntaus hänen myöhemmissä kuvissaan. Saarelaisten perinteinen elämäntyyli avautuu kameralle: vanhat laulut ja rituaalit kuten myös sydämeen sattuvat kuvat ihmisten jokapäiväisestä elämästä. Elokuva kuvattiin 1973, 30 vuotta ennen kuin UNESCO tunnusti Kihnun kielen ja kulttuuriin ihmiskunnan perintöön kuuluvaksi helmeksi.

A documentary about resilient Kihnu women who are able to cope and survive in every situation. Kihnu is one of Estonia’s islands, a small piece of land in the Gulf of Riga close to the town of Pärnu. Woman from Kihnu takes an anthropological approach to filmmaking, characteristic of a style Mark Soosaar would master in his later pictures. The islanders’ traditional lifestyle unfolds in front of his camera: customary songs and rituals, and heartfelt images of people’s daily lives. The film was recorded in 1973, 30 years before Kihnu language and culture was recognised by UNESCO as a pearl of intangible heritage of mankind.

Home Village

Vielä 1960-luvulla virolaisten ydinjoukko asui silti maaseudulla ja ihmisillä oli oma ”kotikylänsä”, ainakin muistoissaan. Home Village on nostalginen katse menneisyyden perinteiseen, nyt jo rapistuvaan maalaiselämään. Auringonpaisteiset kuvat kolhoositilan työläisistä sadonkorjuuaikaan saavat tuekseen kommentaarin, jossa juhlitaan maaseudun kollektivisointia ja modernisaatiota. Kuitenkin katoavan maailman vahvat lyyriset äänensävyt, vanhat ajat ja yksinäisyys kyllästävät elokuvan ideologisia äänenpainoja. Vanhat kyläläiset ja puolittain jo romahtaneet rakennukset symboloivat kylien katoamista mutta samalla myös syvään juurtunutta rakkautta maahan.

In 1960s, the roots of Estonians were still in the countryside and most people had their own “home village”, at least in their memories. Home Village is a nostalgic look at the decline of traditional country life. Sunlit images of kolkhoz farm workers during the harvest are interspersed with commentary celebrating rural collectivization and modernization. Yet strong lyrical tones of a disappearing world, old age, and loneliness permeate the ideological undertones of the film. Old villagers and half-demolished buildings symbolize the disappearing villages, deep-rootedness, and love for the land.

The Feast of St John

The Feast John on tutkielma ikivanhan virolaisen juhlapäivän vietosta nykypäivässä. Andres Sööt ja hänen henkeäsalpaava elokuvaamisensa avaa perspektiivejä Jaanipäev’in vieton yhteydessä ilmeneviin sosiokulttuurisiin konteksteihin Tallinnassa samalla kun paikalliset asukkaat elävät paradoksaalisten ambivalenssien ja polariteettien täyttämää elämäänsä. Kaupungistuminen on johtanut ongelmiin jotka liittyvät vapaa-ajan muuttuneisiin käytäntöihin ja muutoksiin perinteisen keskikesän juhlan luonteessa.  Andres Sööt osoittaa elävästi kuinka virolaisten ikivanha kesäjuhla ei ollut enää 1970-luvulla mitään muuta kuin amorfinen bakkanaali maalaismaisissa lavasteissa.

The Feast of St John is a study on an ancient Estonian holiday in its contemporary context. Andres Sööt with his breathtaking cinematography opens up perspectives on the sociocultural context revolving around a St. John’s Day celebration in Tallinn and on the local people with their lives full of paradoxical ambivalence and polarities. Urbanization led to problems related to recreational time and changes in the traditional nature of the midsummer holiday. Andres Sööt shows vividly how the ancient summer holiday of Estonians was, already in the 1970s, nothing more than amorphous bacchanal in a bucolic setting.

511 Best Photographs of Mars

511 Best Photographs of Mars tuo kuviin valikoiman erityyppisiä kahviloita ja yöklubeja asiakkaineen Tallinnassa 1960-luvun lopulla. Vanhemmat rouvat ja nuoret tulevat tutkielman kohteeksi aivan kuin he olisivat kotoisin toiselta planeetalta. Piilokameratekniikalla kamera seuraa tapahtumia legendaarisissa Pearl ja Moskova -kahviloissa. Ohjaaja-kuvaaja Sööt luo viihteellisen mutta kontrasteja tunnistavan katseen Tallinnan sosiaaliseen elämään The Beatlesin ja Händelin musiikillisella yhdistelmällä. Kommentaarina esitetään Arthur Alliksaarin runoutta ja uusia tähtitieteellisiä havaintoja Marsista. Kyse on yhteiskuntakriittisestä otteesta, jossa on jatsahtava ja kooli ote.

511 Best Photographs of Mars introduces a selection of various guest types in cafes and night clubs in Tallinn in the late 1960s. Older ladies and young people become objects of study, as if being observed by creatures from another planet. Employing a hidden camera in legendary cafes Pearl and Moscow, director-cinematographer Sööt creates entertaining, contrasting views of Tallinn’s social life, set to music from The Beatles and Handel in combination with off-screen commentary through the poetry of Arthur Alliksaar and the latest discoveries about Mars. Social criticism with a jazzy, cool touch.

– suomennokset Jari Sedergren 2021

***

Esityksessä mukana:

Kihnu naine / Woman from Kihnu (O: Mark Soosaar, 1978, 48′) • Koduküla / Home Village (O: Peeter Tooming, Peep Puks, 1969, 10′) • Jaanipäev / The Feast of St John (O: Andres Sööt, 1978, 19′) • 511 paremat fotot Marsist / 511 Best Photographs of Mars (O: Andres Sööt, 1968, 14′) • English subtitles (E) • elokuvien yhteiskesto 91’