ALICE GUY (GAUMONT 1896–1907)

Fiktioelokuvan ensimmäisiin ohjaajiin kuulunut monen ammatin moniosaaja Alice Guy tuotti yli tuhat elokuvaa, joista monet ovat lyhyitä, minuutin mittaisia teoksia. Mitkään tyylilajit eivät olleet vieraita Guy’lle, joka ohjasi mm. lännenelokuvia, rikosta ja fantasiaa, feministisiä satiireja unohtamatta. Näytöksessä nähdään Guyn Gaumont-tuotantoyhtiön pioneeritöitä.
***
Madame a des envies / Rouvan mielihalut (FR 1906)
La Fée aux choux/ Kaalien haltijatar (FR 1900)
Sage-femme de première classe / Parempien piirien kätilö (FR 1902)
Sur la barricade / Barrikadeille (FR 1907)
Alice Guy tourne une Phono-Scène / Alice Guy ohjaa äänielokuvan (FR 1907)
Questions indiscrètes / Sopimattomia kysymyksiä (FR 1906) äänielokuva
Chapellerie et charcuterie mécaniques / Hattu- ja makkarakone (FR 1900)
Les Résultats du féminisme / Feminismin seuraukset (FR 1906)
Le Coq dressé / Koulutettu kukko (FR 1910) äänielokuva
Chirurgie fin de siècle / Vuosisadanvaihteen kirurgiaa (FR 1900)
La Course à la saucisse / Suuri makkarajahti (FR 1907)
ALICE GUY
Alice Guy-Blaché, Alice Guy Blaché, /gi:/, *1.7.1873 Pariisi (Ranska), †24.3.1968 Mahwah (New Jersey, Yhdysvallat). Elokuvatuottaja ja -ohjaaja Ranskassa ja Yhdysvalloissa.
Alice Guy oli yksi ensimmäisistä fiktioelokuvan ohjaajista koko maailmassa ja ensimmäinen naispuolinen elokuvantekijä. Léon Gaumontin toimistopäälliköstä tuli vuonna 1897 yhtiön elokuvatuotannon päällikkö ja elokuvantekijä aikana, jolloin käsitettä ”elokuvaohjaaja” ei vielä ollut. Lähes 1000 tuottamallaan elokuvalla Guylla oli suuri vaikutus maailman elokuvakerronnan kehitykseen. Hän koulutti suuren osan varhaisen elokuvan tekijöistä, sellaisia kuin Victorin Jasset, Émile Arnaud, Romeo Bosetti ja Louis Feuillade.
Guy sovitti kirjallisuuden kerrontatekniikkaa elokuvaan. Hän kehitteli varhaisen elokuvan kerrontaa aikana, jolloin leikkausta ei vielä ollut otettu käyttöön. Guy ohjasi myös yli 100 phonoscène-äänielokuvaa Gaumontin Chronophone-menetelmällä 1902–1906.
1907 Guy meni naimisiin Gaumont-johtaja Herbert Blachén kanssa. Pariskunta muutti Yhdysvaltoihin ottamaan johtoonsa Gaumontin New Yorkin studion Flushingissa. Vuonna 1910 Guy perusti oman Solax-yhtiönsä. Sen elokuvat valmistettiin Flushingissa, ja levittäjänä toimi Gaumont. Guyn tunnus näyttelijäohjaajana oli: ”Act naturally”. Solax menestyi niin hyvin, että Guy rakensi oman studion Fort Leehen vuonna 1912. Hän lienee ollut ainoa nainen maailmassa, jolla oli oma studio.
Solaxin tuotanto-ohjelmaan kuuluivat kaikki lajit: lännenelokuva, romantiikka, fantasia ja rikos. Ohjaamissaan Solax-komedioissa Guy toi esiin satiirista, feminististä näkemystä, ja hän ohjasi myös kokonaan mustien näyttelijöiden esittämän elokuvan. Guy ohjasi myös lännenelokuvia, melodraamoja, fantasiaa ja rikoselokuvia.
Solax-yhtiön toiminta hiipui, ja vuodesta 1915 Guy työskenteli miehensä Blaché Features -yhtiölle ja sen jälkeen W. R. Hearstin International Film Servicelle. Muiden johdolla Guy joutui sovinnaistamaan näkemystään, mutta vielä elokuvassa Her Great Adventure (1918), pääosassa Bessie Love, hän loi feminististä satiiria. Blaché Features meni vararikkoon, ja Guylle tuli avioero.
Vuonna 1920 Guy palasi Ranskaan ja vetäytyi elokuvatuotannosta, mutta hän toimi elokuvaopettajana ja kirjoitti romaaneja elokuvakäsikirjoituksista. Guy lyötiin Ranskan kunnialegioonan ritariksi vuonna 1953. Elämänsä lopulla Guy palasi Yhdysvaltoihin tyttärensä luo.
– Antti Alanen: Elokuvantekijät (2012) AA 27.10.2014 – Kirja: Alison McMahan: Alice Guy Blaché: Lost Visionary of the Cinema. New York ja Lontoo: Continuum, 2003. – Dvd: Gaumont: le cinéma premier. Vol. 1, 1897–1913 (7-dvd) (Alice Guy, Léonce Perret, Louis Feuillade). Neuilly-sur-Seine: Gaumont Vidéo / Boulogne-Billancourt: Paramount Home Entertainment France, 2009. – Sis. 65 Alice Guyn elokuvaa ja liitedokumentteja. – Kotisivu: aliceguy.free.fr