VENGEANCE OF THE PHOENIX SISTERS (1968)


Yöllisen trauman seisminen värinä ulottuu vuosikymmenien päähän, kun sattuman kaupalla orvoksi jääneet Feeniks-sisarukset löytävät toisensa ja janoavat oikeutta. Huumorin ja jännityksen tasapaino pehmentää elokuvan väkivaltaa, ja tyylikkäät mustavalkokuvat veripisaroiden tarhaamista kaakeleista lähentelevät taidegrafiikkaa.
Ohjelmistoa on tukenut / With the support of: Ministry of Culture, Taiwan. Kiitos / Thank you: Taiwan Film and Audiovisual Institute & Taipei Represetentative Office in Finland.
***
Kuten monen muunkin taiwanilaisen wuxia-elokuvan, myös Vengeance of the Phoenix Sistersin (1968) taustalla häämöttää jättihitiksi ympäri Itä-Aasiaa nousseen ja valtavan määrän seuraajia innoittaneen Dragon Innin (1967, ohj. King Hu) mittava varjo – yhtenä tapahtumapaikkanakin on esikuvan mukaisesti majatalo. Elokuvien välinen yhteys ei jää vaikutteiden ottamiseen: Phoenix Sisters on Dragon Innin leikkaajan Hung-Min Chenin esikoisohjaus. Cheniä innoittivat myös westernit sekä japanilaiset chambara-miekkataisteluelokuvat, joiden parissa hän oli työskennellyt Japanissa Toho- ja Toei-studioiden opissa 1960-luvun alussa. Pienen tuotantoyhtiön pienellä budjetilla syntynyt ohjausdebyytti erottuu joukosta erityisesti persoonallisella mustavalkokuvauksellaan ja haastaa parhaimmillaan jopa aikakauden hongkongilaiset Shaw Brothers -verrokit.
Vengeance of the Phoenix Sisters on nimensä mukaisesti tarina kostoa janoavista siskoksista. Väkivalta hallitsee erityisesti alkujaksoa, joka näyttää entisen sheriffin ja tämän vaimon julman kuoleman kaunaa kantavan rosvokolmikon miekkoihin. Toinen kolmikko, sheriffin kolme nuorta tytärtä, pääsee pakoon mutta joutuu erilleen toisistaan. Viisitoista vuotta myöhemmin heidän on aika etsiä ja tuhota väärintekijät. Vanhin siskoksista, taistelijan koulutuksen saanut Xiufeng, salaa todellisen identiteettinsä naamioituen mieheksi, joka suorittaa satunnaisia sankaritekoja ja hurmaa kohtaamiaan naisia – myös nuoremmat sisarensa Qingfengin ja Zhifengin, jotka eivät tunnista häntä – samalla, kun etenee vääjäämättä kohti päämääräänsä.
Vaikka mukana on miekkataistelukohtauksia monissa eri kokoonpanoissa, ei elokuvan toiminta koreografian osalta edusta genren näyttävintä kärkeä, eivätkä siskosten esittäjät toimintatähtiä olleetkaan. Pääosan Li-hua Yang tunnetaan erityisesti oopperagenren rooleistaan, samoin keskimmäistä siskoa esittävä Qing Liu. Nuorimman sisaren roolissa nähtävä Mei Chin puolestaan oli melodraamojen tähti. Sen minkä Vengeance of the Phoenix Sisters ehkä häviää koreografialtaan hiukan balettimaisten taistelujen voimakkuudessa, se voittaa ilmeikkäällä kuvauksellaan ja dynaamisella leikkauksellaan. Kameratyöskentely on monipuolista ja kuvakulmat mielenkiintoisia; mukana on myös hektisiä käsivaraotoksia. Budjettirajoitukset on kierretty luovasti muun muassa yökohtauksissa, joissa valonlähteinä käytetään mystistä tunnelmaa luovia autojen ajovaloja.
Naisia on nähty usein miesten rinnalla taiwanilaisten elokuvien päärooleissa myös toimintagenreissä, ja taistelevat naiset olivatkin suosittuja aikalaiskatsojien keskuudessa. Feeniks-sisaretkin ovat toiminnan naisia, mutta se ei tarkoita elokuvan olevan varsinaisesti feministinen. Siskokset ovat tyypillisen patriarkaalisen perheen tyttäriä kostamassa vanhempiensa puolesta, eivät emansipoitumassa itsensä vuoksi. Naisten flirttailun kohteeksi päätyminen saa valepukuisen, muuten niin itsevarman Xiufengin pasmat sekaisin. Huomionarvoista on, että miehiksi naamioituvat naishahmot ovat niin ikään hyvin tyypillinen trooppi wuxia-genressä sekä kiinalaisen oopperan perinteessä laajemminkin.
Juoneltaan suoraviivainen ja kuviensa lisäksi myös hahmoiltaan mustavalkoinen Vengeance of the Phoenix Sisters on yleissävyltään lähempänä sarjakuvamaista tyylittelyä kuin King Hu’n runollisuutta, vaikka myöhempien aikojen kulttimainetta saavuttaneiden ja genrejä sekoittaneiden taiwanilaiserikoisuuksien kierroksille on vielä matkaa. Innovatiiviseen kuvakerrontaan ja energiseen toimintaan kuitenkin yhdistyy sopivasti sekä kevyttä melodraamaa että viihdyttävää höpsöyttä.
– Wally Adamsin (EasternKicks.com, 21.12.2021) ja Joanna Kończakin (Asian Movie Pulse, 18.8.2020) mukaan Suvi Heino 10.3.2023