REGROUPING (1976)

Ohjaaja
Lizzie Borden
Maa
Yhdysvallat
Tekstitys
ei tekstitystä
Kesto
80 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
la 27.5. näytöksen jälkeen 45 min keskustelu, keskusteluun on vapaa pääsy
Ikäraja

Ensimmäinen osa Lizzie Bordenin ”New York -feminismin trilogiaa”. Dokumentin lähtökohtana oli taiteilijakollektiivin toiminta, jota Borden kuvasi aluksi yhteistyössä ryhmän kanssa. Tuotanto ei kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaan, välit tulehtuivat ja Borden hautasi filmin kaappinsa perukoille vuosikymmeniksi.

Äskettäisen restauroinnin myötä Regrouping kiertää jälleen saleja ja herättää keskustelua mm. kollektiivisen toiminnan ongelmista. Vaikeuksien kautta elokuvasta muotoutui kokeellinen, monitasoinen ja moniääninen kollaasi suoraviivaisen dokumentin sijaan.

La 27.5. näytöksen jälkeen keskustellaan feministisestä kollektiivisesta toiminnasta. Keskustelemassa Johanna Rojola feministisestä sarjakuvakollektiivi Femicomixista, Camilla Rantanen ja Milla-Mari Pylkkänen Fka Slutartist -kollektiivista sekä Freja Bäckman ja Kaisa Lassinaro, Lizzie Borden -sarjan kuraattorit.

***

Regrouping on kokeellinen doku-fiktio, joka seuraa new yorkilaista feminististä taiteilijakollektiiviä jonka jäseniä ovat performanssi- ja videotaiteilija Joan Jonasin entiset opiskelijat Ariel Bock, Kathleen Mooney, Glenda Hydler, ja Marion Cajori. Borden seurasi ryhmää tiiviisti kuukausien aikana cinéma vérité tyylisesti kokouksissa, lukupiirissä, illallisissa ja muissa tapahtumissa. Punaisena lankana toiminnassa oli kysymys siitä kuinka elää feministisesti kaikilla elämän osa-alueilla. Feministiryhmä kuvasi myös itse itseään elokuvaa varten, ajatuksena oli elokuvan kollektiivinen toteutus Bordenin ja ryhmän välissä. Ryhmä kuitenkin koki elokuvan enemmän Bordenin teoksena kuin yhteistyönä, välit menivät poikki ja Borden joutui löytämään keinon saada elokuva valmiiksi. Uusi ryhmä tuli mukaan – mm. ohjaaja Kathryn Bigelow sekä taiteilijat Nancy Holt, Pat Steir, Joan Jonas ja Barbara Krueger – ja tästä myös nimi ’Regrouping’.

Elokuva on kerroksellinen; kuva ja ääniraita liukuvat pois synkasta, näin myös luoden uudellenryhmittymän materiaalissa. Editoinnin kautta Borden reflektoi elokuvaa, tästä muodostuen myös kirjoittamisen muoto joka tarkastelee kuvatun materiaalin hierarkioita, auktoriteetteja ja seksuaalisuutta. Regrouping reflektoi ryhmätyöskentelyn haastavuutta ja kuvaa keskiluokkaisen feminismin konfliktin välttelyä. Elokuvan teossa ilmenneet ongelmat ja ensimmäisen kollektiivin antama kova palaute saivat Borden kyseenalaistamaan toimintamuotonsa. Bordenin seuraava elokuva Born in Flames (1983) olikin vastaus Regroupingissa kuvatulle valkoiselle feminismille.

Miltei viisikymmentä vuotta myöhemmin Lizzie Bordenin ensimmäinen elokuva Regrouping on jälleen nostettu esiin filmin restauroinnin myötä vuonna 2021. Mukana olleen ryhmän reaktioista johtuen ohjaaja alunperin veti elokuvan pois jakelusta heti ensi-illan ja parin muun esityksen jälkeen. Nyt elokuvan voi nähdä paitsi ajankuvana, myös feministisen toiminnan historiallisena kuvauksena, synnyttäen uusia muotoja ja keskusteluja. Regrouping on luettu ensimäiseksi osaksi Bordenin New York trilogiaan, yhdessä Born in Flames (1983) ja Working Girls (1986) elokuvien kanssa.

–  Freja Bäckman, toukokuussa 2023

Lähteet:

Laura Nelson, Los Angeles Review of Books, 2023

https://lareviewofbooks.org/article/fracture-and-assembly-on-lizzie-bordens-regrouping/

Dora Budor, Texte zur Kunst, 2022

https://www.textezurkunst.de/de/127/dora-budor-lizzie-borden-what-i-had-wanted-all-along/?highlight=regrouping#id4

So Mayer, British Film Institute, 2016

https://www2.bfi.org.uk/news-opinion/sight-sound-magazine/comment/festivals/regrouping-lizzie-borden-edinburgh-2016-revival