GROWING UP (1983)

Kuusivuotiaan Chu-chian äiti menee uusiin naimisiin vanhemman miehen kanssa, ja poika joutuu kasvukipuilemaan uuden nimensä ja isäpuolensa kanssa samalla kun äiti painii menneisyytensä kanssa. Growing Up on elämänmakuinen ja monitasoinen kuvaus fiksun pojan kasvusta rettelöivien luokkatovereiden vaikutuspiirissä teini-ikäisyyteen.
***
Yksikään maailmanelokuvan suuntauksista tähän päivään saakka ei ole Taiwanin uuden aallon tavoin kyennyt kuvaamaan aikuiseksi kasvamisen ylä- ja alamäkiä yhtä täydellisesti. Vuoden 1983 Growing Up käsittelee nimensä mukaisesti tuota epätasaista tietä ja matkaa lapsuudesta aikuisuuteen. Elokuvan takana olivat ohjaajana enemmänkin kunnostautunut tuottaja Hsiao-Hsien Hou sekä ohjaaja Kun-Hou Chen tarinan perustuessa T’ien Wen Chun romaaniin. Ohjaus sai osakseen kriitikkojen ylistyksen kotimaassaan Taiwanissa ja oli ensimmäisiä nuoremman, uuden polven tekijöiden töistä, jotka saavuttivat kansainvälisen huomion. Growing Up valmistui osana Taiwanin uuden aallon alkupuolen huippukauden, 1980-luvun alun elokuvia, joista keskeisiä olivat myös Hsiao-Hsien Houn The Boys from Fengkuei sekä Edward Yangin That Day, on the Beach, kaikki kolme vuodelta 1983.
Tarina seuraa nuoren pojan, Shiao Pin elämää. Hänen äitinsä, entinen laulaja baarissa menee uusiin naimisiin vanhemman miehen kanssa, joka pystyy vakaammalla työllään elättämään uutta perhettään. Growing Upin vakavuus perhedraamana antaa meille tunteen, että Shiao Pin elämän vaiheet ovat seuraamisen arvoisia. Sinänsä kertomuksen kulku on tyypillinen seuraten päähenkilöä lapsuudesta teini-iän kapinallisiin vuosiin. Growing Up käy läpi lapsuuden hauskuuden, nuoren iän epäkypsyyden, egoistiset tilanteet, ihastusten luonteen, jotka eivät johda mihinkään sekä kauhean avuttomuuden tunteen elämänmuutosten edessä. Elokuvassa kertojana toimii nainen, joka tuo esiin Shiao Pin kokemuksia koulussa ja sen ulkopuolella antaen elokuvalle kaihoisan mietteliään sävyn ja tunnelman.
Yksi parhaista Growing Upin saavutuksista on sen realismi. Chenin elokuvakerronta ei tunnu hetkeäkään epärealistiselta. Kohtaukset vaihtelevat lapsuuden onnellisuudesta tragedian aikoihin nuoren päähenkilön elämässä. Musiikkia on käytetty tehokeinona merkittävällä tavalla. Taustamusiikki hiljenee siirryttäessä aikuisuuteen, puolestaan pienen Pin levottomuutta kuvatessaan ohjaaja käyttää musiikkia täydellä teholla.
Kamppailu Taiwanin alkuperäisasukkaiden ja mantereen välillä on ollut aina läsnä Taiwanin uuden aallon elokuvissa. Myös elokuvassa Growing Up kyseinen teema esiintyy, mutta tosin pienemmällä tasolla. Kuitenkin yhteiskunta näyttelee tärkeää osaa. Merkittävänä kuvauksen kohteena on Shiao Pin ohella tämän äiti ja isäpuoli, joilla on rakastava, muttei lainkaan ongelmaton rooli huoltajina ja avioparina.
Kun-Hou Chen (s. 1939) kunnostautui elokuvaajana peräti 40 elokuvassa, tehden 14 ohjaustyötä. Tässäkin työssä myös elokuvaajan roolissa vakuuttava Chen on pystynyt luomaan visuaalisen ilmeen, jossa ei ole valittamista. Chen vangitsee hienosti maalauksellisen kauniin rannikkokaupungin, kaduilla leikkivien lasten ilon, nuorten tappelemisen ja muistot hahmon menneisyydestä. Kaiken kaikkiaan Chen on onnistunut rakentamaan Growing Upilla elokuvateoksen lapsen ja nuoruuden henkisen kasvun luonteesta voimakkaine tuokiokuvineen ja mielenkiintoisine hahmotuksineen, joita vauhdittavat omalta osaltaan uskomattoman vahvat näyttelijäsuoritukset sekä hetkien virta.
– Raktim Nandin (Asian Movie Pulse) ja Eternality Tanin (Filmnomenon) mukaan Joona Hautaniemi 17.10.2023