KUEI-MEI, A WOMAN (1985)

Wo zhe yang guo le yi sheng
Ohjaaja
Yi Chang
Henkilöt
Hui-Shan Yang, Hsiang-Ping Hu, Li-Chun Lee
Maa
Taiwan
Tekstitys
English subtitles
Kesto
121 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Ikäraja

Nuori Kuei-Mei järjestetään yhteen leskeksi jääneen kolmen lapsen isän kanssa. Vaikka perhe kasvaa nopeasti kaksosilla, isän uhkapelaaminen ja velkakierre uhkaavat selviytymistä. Pakon edessä vanhemmat hyväksyvät Japanista tulevan työtarjouksen, joka erottaa perheen toisistaan. Liian vähäiselle huomiolle jääneessä mestariteoksessa aika tislaa suuria tunteita jokaiseen kuvaan.

***

Yi Chang (s. 1951), Taiwanin uuden aallon 1980-luvun elokuvien edustaja, on aina ollut kollegoidensa Hsiao-Hsien Houn ja Edward Yangin varjossa. Vuonna 1985 hän loi kiistatta hienoimman ohjauksensa, elokuvan Kuei-Mei, a Woman, joka voitti peräti neljä suurta Golden Horse Awards -palkintoa. Kunniamaininnat luovutettiin seuraavissa merkittävissä kategorioissa: paras pitkä elokuva, paras ohjaaja, paras naisnäyttelijä sekä paras sovitettu käsikirjoitus. Huomionarvoista on se seikka, että samana vuonna oli tullut myös kaksi mestarillista teosta, jotka Kuei-Mei, a Woman palkintogaalassa päihitti: Hsiao-Hsien Houn Aika elää, aika kuolla ja Edward Yangin Taipei Story. Tämä on jo sellaisenaan todellinen osoitus elokuvan laadusta. Kuei-Mei, a Woman näyttää katsojalleen elinikäisen läpileikkauksen ja intiimin muotokuvan nimihenkilöstään, joka on perheensä rinnalla läpi elämän huolimatta köyhyydestä, ennakkoluuloista ja henkilökohtaisista ongelmista.

Hou ja Yang ovat molemmat pyrkineet vangitsemaan ajan kulkua elokuvissaan. Aikaa on manipuloitu myös monimutkaisen kerrontarakenteen läpi. Yi Chang on sitä vastoin kiinnostuneempi hahmoistaan ja juonesta. Näin ollen hänen ajankäytöllään on enemmän instrumentaalista tehtävää kuvatessaan perhettä heidän eläessään useita vuosikymmeniä. Teoksen Kuei-Mei, a Woman keskiössä on Manner-Kiinasta Taiwaniin muuttanut nainen, Kuei-Mei, joka solmii järjestetyn avioliiton lesken kanssa ja aloittaa uudenlaisen elämän uuden perheensä kanssa. Kuei-Mei tarvitsee aikaa sopeutuakseen ympäristöönsä ja huolehtiakseen aviomiehensä kolmesta lapsesta. Myös miehen itsetuhoinen uhkapelitottumus ahdistaa häntä. Miehen pahe, hänen taipumuksensa joutilaisuuteen ja petokseen tekee Kuei-Meista kotitaloutensa pääasiallisen elättäjän ja päätöksentekijän. Kaksosilla kasvanut perhe saa Kuei-Mein uurastamaan äitinä ja vaimona tajutessaan äkkiä, että monta vuotta on kulunut. Läheiset ihmiset ympärillä ovat vanhentuneet ja muuttuneet.

Tapahtumat saavat uuden käänteen Japanista tulevan työtarjouksen muodossa, mikä saattaa perheen erilleen Kuei-Mein muuttaessa uuteen maahan ja kulttuuriin vain kaksi viidestä lapsesta mukanaan. Loput lapsista jätetään serkkujen huostaan Kuei-Mein yrittäessä tarjota parempaa elämää kaikille osapuolille. Ongelmia oli jo aiemmin tullut, kun aviomies erotettiin tarjoilijan virastaan uhkapelaamisensa ja velkojensa vuoksi. Vihamielisestä työympäristöstä ja vaikeasta suhteesta miehensä kanssa huolimatta Kuei-Mei onnistuu säästämään rahaa palatakseen Taipeihin perustaakseen oman ravintolan. Katastrofi iskee kuitenkin jälleen, sillä hänen miehensä on palanut vanhoihin tottumuksiin ja vanhin tytär on tullut raskaaksi 15-vuotiaana. Kuei-Mei, a Woman seuraakin pitkälti päähenkilönsä kamppailua ja koettelemuksia läpi vastoinkäymisten.

Kiinalainen nimi merkitsee käännettynä ideaa: ”Elin sellaisen elämän…”. Ajatus viittaa surun tunteeseen, että elämä saattaa yksinkertaisesti välähtää ohi ennen kuin ehtii ottaa kaiken. Kuei-Mein tapauksessa tuntuu siltä kuin hän olisi alistunut kohtalolleen patriarkaalisessa yhteiskunnassa toimivana naisena, vaikka hänellä on luultavasti enemmän viisautta kuin kenelläkään muulla perheensä jäsenellä. Hyvätempoinen, hienosti näytelty, elämänmakuinen ja tunteikas sosiaalirealistinen eepos ja empaattinen naisen elämäkerta Kuei-Mei, a Woman on palkinnoistaan ja saavutuksistaan huolimatta melko laiminlyöty kaikissa Taiwanin uuden aallon elokuvaan liittyvissä keskusteluissa. Syinä voivat olla sen liiallinen suoraviivaisuus sekä vähemmän ärtyisä ja innovatiivinen luonne verrattuna tuon aikakauden keskeisiin teoksiin.

– Eternality Tanin, Hayley Scanlonin (Windows on Worlds), Johnny Sweetin (The Wee Review) ja muiden lähteiden mukaan Joona Hautaniemi 15.11.2023