ALMAYER’S FOLLY (2011)

La Folie Almayer
Ohjaaja
Chantal Akerman
Henkilöt
Stanislas Merhar, Aurora Marion, Marc Barbé
Maa
Belgia/Ranska
Tekstitys
English subtitles
Kesto
127 min
Teemat
Kopiotieto
DCP
Lisätieto
pohjautuu Joseph Conradin romaaniin
Ikäraja

Viimeiseksi fiktioksi jäänyt Conrad-adaptaatio ja kolonialismitutkielma on Akermanin elokuvaksi harvinaisen juonivetoinen luottaen kuitenkin tunnusomaisiin pitkiin kuviin sekä unenomaiseen, etäännytettyyn tunnelmaan. Malesian viidakkoon sijoittuva hillitty tragedia kertoo rikkauksista haaveilevasta hollantilaisesta kauppiaasta ja tämän malaijityttärestä.

***

Joseph Conradin samannimiseen esikoisromaaniin pohjautuva teos pitää sisällään alkuperäisen tarinan peruselementit, mutta elokuvan muoto peittoaa juonen lähes täysin. Viipyilevien kuvien luoma pysähdyksen ja eristyneisyyden tunnelma saa katsojan unohtamaan, että tarina etenee ja sen hahmoilla on pyrkimyksensä. Malesiaan sijoittuva tarina on kuvattu Kambodžassa ja tuotu 1800-luvun lopulta 1950-luvulle. Adaptaationa elokuva on omalaatuinen yhdistelmä uskollisuutta pohjatekstille ja muuntumista erilliseksi tuotteeksi, sekä osoitus ohjaajansa voimallisesta tekijyydestä.

Alkuperäisestä poiketen Akerman on asettanut Ninan päähenkilöksi, jonka identiteettikriisi jäsentää tapahtumien etenemisjärjestystä. Valkoisen isän ja malaji-äidin lapsi on tullut kiusatuksi epätavallisesta ihonväristään, jonka johdosta hän on oppinut vihaamaan valkoisuutta, isäänsä ja itseään. ”Minä en ole valkoinen!” on toistuva fraasi. Akermanilainen nuori naishahmo on uhmakas, yksinäinen ja sisäänpäin kääntynyt, näyttäen tunteensa vain harvoissa ja valituissa hetkissä. Identiteettikriisi esiintyy monessa muodossa: Nina nähdään mustan, varjoisan viidakon ja valkoista valoa hohkaavan jokimaiseman rajalla, kurkistamassa kaltereiden takaa, sekä puettuna mustaan ja valkoiseen. Lopulta isän turmio ja rakastajan kuolema vapauttavat Ninan tumman ja valkoisen vastakkainasettelusta, ja elokuvan alussa nähtävä laulu on eheän identiteetin lähtöpiste.

Värien symboliikalla leikitellään useaan otteeseen. Alitajuntaan viittaavat vesimassat ovat usein varjojen ja valon sävyttämiä. Toistuva kuva sateen vihmomasta vedestä on Akermanin itsensä mukaan viittaus Chenin uniin, mitä elokuva itse ei osoita. Sen sijaan vesi välittää merkityksiä henkilöhahmojen sisäisestä turbulenssista yleisemmin, yhdessä muiden luonnonilmiöiden kanssa. Valon ja varjon vaihtelut ovat kuvakielen kannalta olennaisia. Henkilöhahmot kuvataan usein keskellä pimeyttä, joko öiseen aikaan tai viidakon kasvustojen peittäessä auringon. Kärkevin esimerkki tästä on Almayer, joka kulkee läpi kertomuksen varjoissa, mutta jonka kasvot valaistaan viimeisessä kohtauksessa ilmaisemaan toivottoman tilanteen tuomaa rauhaa.

Kaspar Almayer, Ninan ohella keskeinen henkilö ja tämän isä, on vanhentuva valkoinen mies, jossa henkilöityy elokuvan antikolonialismi. Säälittävän hahmon tekojen taustalla on yksipuolinen rakkaus tytärtä kohtaan, mikä tekee epämiellyttävästä henkilöhahmosta traagisen. Almayerin verkkainen syöksy kohti hulluutta on Ninan identiteettikriisin ohella toinen tärkeä kehityskaari. Mies on räikeässä ristiriidassa ympäristönsä kanssa, hän ei yksinkertaisesti kuulu sinne missä on. Veneellä matkustaessaan hän seisoo muiden soutaessa ja hyräilee Chopinia heidän laulunsa päälle. Almayer eli valkoinen mies on väärässä paikassa kulttuurissa, johon ei kykene sulautumaan ja hänet tuomitaan juurettoman yksinäiseen hulluuteen.

Teoksesta piirtyvät esiin sen sisältämät vastakohdat ja dikotomiat: valkoinen kolonialisti ja tummaihoinen alkuperäisväestö, valo ja varjo, Ninan elinvoima ja Almayerin vajoaminen. Vanha mies ja nuori nainen, erillisyys ja yhteys. Vastakkaiset elementit nivoutuvat toisiinsa ja arvottuvat. Varjot, valkoisuus, katkera vanhuus ja erillisyys ovat Almayerin piirteitä, Ninan taas vastakkaiset, ”hyvät” puolet. Ratkaiseva hetki on, kun Nina kääntyy elokuvan alun kohtauksessa lopullisesti isänsä piirteistä itseensä vapautuen erillisyydestä ja pimeydestä.

– Eri lähteiden mukaan Kielo Kiikeri 21.2.2024