KENNETH ANGER II (1963-1980)

Ohjaaja
Kenneth Anger
Maa
USA
Kesto
95 min
Teemat
Kopiotieto
16 mm
Lisätieto
sis. lyhytelokuvat Scorpio Rising, Kustom Kar Kommandos, Invocation of My Demon Brother, Rabbit’s Moon, Lucifer Rising
Ikäraja

Kenneth Angerin ominainen tyyli saavutti lakipisteensä hänen kunnianhimoisessa magnum opuksessa Lucifer Rising. Invocation of My Demon Brotherissa okkultismi kohtaa Mick Jaggerin Moog-soundtrackin. Rabbit’s Moon on itäaasialaisen kansantaruston ja atsteekkimytologian innoittama commedia dell’arte -kuvastoa lainaava fantasiakertomus. Scorpio Rising on oodi biker-kulttuurille, Kustom Kar Kommandos taas autopornoa parhaimmillaan.

***

Scorpio Rising. USA 1963. T+O+KS+KU: Kenneth Anger. M: Ricky Nelson: ”Fools Rush In”; The Ron-Dells: ”Wind-Up Doll”; The Angels: ”My Boyfriend’s Back”; Bobby Vinton: ”Blue Velvet”; Elvis Presley: ”Devil In Disguise”; Ray Charles: ”Hit The Road Jack”; Martha and the Vandellas: ”Heat Wave”; The Crystals: ”He’s A Rebel”; Claudine Clark: ”Party Lights”; Kris Jensen: ”Torture”; Gene McDaniels: ”Point Of No Return”; Little Peggy March: ”I Will Follow Him”; The Surfaris: ”Wipe Out”. ES: Bruce Byron (Scorpio), Johnny Sapienga (Taurus), Frank Cariti, John Patone, Ernie Allo, Barry Rubin, Steve Crandell, Bill Dorfman, Johnny Dodds, Jim Powers. 16 mm, väri, 31 min. Myöhemmin Anger on leikannut elokuvasta 29-minuuttisen version. Tutkielma amerikkalaisesta moottoripyöräilijästä eli kuten Anger ilmaisee asian: ”The Power Machine seen as tribal totem, from toy to terror. Thanatos in chrome and black leather and bursting jeans”. Anger toteuttaa myyttianalyysinsa lähinnä leikkaustekniikallaan. Scorpio Rising on montaasin mestarinäyte sekä visuaalisten rinnastustensa että kuvan ja äänen yhdistämisen kannalta. Elokuva jakaantuu neljään jaksoon. Ensimmäinen, ”Boys and Bolts (masculine fascination with the Thing that Goes)”, kuvaa moottoripyörän kiillottamisen ja virittämisen seremonioita. Kuvamaailman uhkea aistillisuus samoin kuin vitsikäs otsikko paljastavat rituaalin seksuaaliset mielleyhtymät. Muut jaksot ovat ”Image Maker”, ”Walpurgis Party” ja ”Rebel Rouser”. Kautta elokuvan Anger kommentoi moottoripyörämyyttejä leikkauksen keinoin. Kuvat moottoripyöräilijä Scorpiosta rinnastetaan sellaisiin kulttihahmoihin kuin Marlon Brando elokuvassa Hurjapäät ja James Dean. Rock’n’roll-ääniraidan ja kuvamaailman yhdistelystä syntyy rohkeita satiirisia kommentteja. Scorpion nuuskatessa kokaiinia ääniraidalla kuuluu ”Heat Wave”. ”He’s A Rebel” liittyy joidenkin virheellisten lähteiden mukaan kuviin Jeesuksesta Cecil B. DeMillen elokuvassa Kuningasten kuningas (1927) pääosassa H.B. Warner, mutta katkelmat ovat luultavasti peräisin vuoden 1952 opetuselokuvasarjasta The Living Bible. Angerin omien sanojen mukaan hän sai filmimateriaalin käsiinsä pyhäkoululle osoitetusta lähetyksestä, joka saapui virheellisesti hänen kotiinsa: ”Otin tämän vastaan Jumalan lahjana, ja aloin editoida klippejä sisään.” (Anger Tampereen elokuvajuhlilla 1998)

Scorpio Rising on amerikkalaisen avantgarden tärkeimpiä ja myös tunnetuimpia saavutuksia. Sen hahmotus vastakulttuurin ikonografiasta ja populaariviihteen sankareista (filmitähdistä, rock-idoleista, sarjakuvahahmoista) on tehnyt siitä yhden aniharvoista amerikkalaisista avantgarde-elokuvista, jotka ovat nauttineet yleisön suosiota. Toisin kuin voisi luulla päähenkilöt eivät olleet homoja, mutta Anger piti heidän tyttöystävänsä tiukasti kameran kuvausalan ulkopuolella. Anger tutustui esiintyjiinsä Fulton Fishmarketissa, ja he tottuivat Angeriin niin, että he unohtivat kameran läsnäolon. Viimeisessä rallissa sattui tapaturma, jossa Jim Powers –niminen pyöräilijä kuoli kameran käydessä. ”He died doing what he loved doing” (Anger).

Invocation of My Demon Brother. USA 1969. T+O+KS+KU: Kenneth Anger. M: Mick Jagger. ES: Speed Hacker (taikasauvan kantaja), Lenore Kandel ja William (diakonissa ja diakoni), Kenneth Anger (taikuri), Van Leuren (oppipoika), Harvey Bialy ja Tim Otha (sateenkaaren veli ja sisko), Anton Szandor La Vey (satanistikuningas), Bobby Beausoleil (Lucifer). 16 mm, väri, 11 min. ”The Shadowing forth of Lord Lucifer, as the Powers gather at a midnight mass”. Vuosina 1966-1967 Anger asui San Franciscossa tarkoituksenaan filmata elokuva Lucifer Rising. Luciferin osaan hän valitsi 19-vuotiaan muusikon Robert K. Beausoleilin, joka muutti Angerin luo asumaan. He perustivat yhtyeen nimeltä The Magick Powerhouse of Oz. Syyskuussa 1967 Anger järjesti Equinox of the Gods – juhlan Haight Streetin Straight Theatressa. Yhtye soitti, Anger harjoitti magick-rituaaleja, ja tapahtuma filmattiin. Lähes kaikki filmimateriaali varastettiin, ja Beausoleil katosi. Hän liittyi Charles Mansonin ryhmään, ja hänet tuomittiin murhasta elinkautiseen. Anger muutti 1968 Lontooseen, missä hän kokosi ensin kolme tynkäversiota Lucifer Risingista ja sitten samaan aineistoon perustuvan Invocation of My Demon Brotherin. Pääaineisto oli Equinox of the Gods –tapahtumasta; lisäaineistona oli mm. The Rolling Stonesin esiintymistä vuoden 1969 Hyde Parkin konsertissa. Anger tilasi Mick Jaggerilta elokuvan moogsyntetisaattorimusiikin; tutustuminen Angeriin antoi Mick Jaggerille inspiraation kappaleeseen ”Sympathy For The Devil”. Lucifer Rising valmistui vuonna 1981.

Rabbit’s Moon (La Lune des lapins). Ranska/USA 1950/1970. T+O+KS: Kenneth Anger. KU: Tourjansky. ES: André Soubeyran, Claude Revenant, Nadine Valence. M (1970): The Capris: ”There’s A Moon Out Tonight”, The Dells: ”Oh, What A Night”; Mary Wells: ”Bye Bye Baby”; The Flamingos: ”I Only Have Eyes For You”; 35mm, Sovcolor, 7 min, 16 min. Anger kuvasi Rabbit’s Moonin vuonna 1950 asuessaan Pariisissa kertomansa mukaan venäläisiltä saadulle värifilmille, samalle, jolla Eisenstein oli kuvannut Iivana Julman värijakson. Elokuvan kokoaminen jäi varojen puutteessa kesken, ja vasta vuonna 1970 Anger editoi ensimmäisen version, jonka ääninauhalla kuullaan 1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun popmusiikkia. Vuonna 1978 hän teki elokuvasta lyhyemmän ja muutenkin erilaisen toisen version. Poeettinen kertomus, jota Anger luonnehtii ”faabeliksi saavuttamattomasta”, perustuu commedia dell’arten vakiohahmoihin (Pierrot, Harlekiini, Columbine). Pohjimmiltaan Rabbit’s Moon on elokuva elokuvan luonteesta. ”Elokuvan teko on kuin loitsimista”, Anger sanoo. Kautta elokuvan kuun maagista mahtia (jota symbolisoi kuva jäniksestä, taikurin apuvälineestä) verrataan taikalyhtyyn. Taikalyhty levittää ympärilleen kuun tavoin valokehän, ja siinä on maagista voimaa. Edelleen Rabbit’s Moon on ilmeinen kunnianosoitus elokuvan ensimmäiselle taikurille Georges Méliès’lle. 1500-luvun teatterin kuvamaailman ja Scorpio Risingiä muistuttavan rock’n’roll-ääniraidan yhteentörmäys on rohkea ratkaisu. Rabbit’s Moon on kuvattu siniseksi sävytetylle filmille, ja näyttelijät liikkkuvat tyylitellyin elein keinotekoisissa lavasteissa, jotka tuovat mieleen Max Reinhardtin Kesäyön unelman (1935), jossa Anger oman kertomuksensa mukaan debytoi lapsistatistina.

Kustom Kar Kommandos. USA 1965. Ohjaus ja käsikirjoitus: Kenneth Anger. Musiikki: The Parris Sisters. Pääosissa: The All-Chrome Ruby Plush Dream Buggy, and the Maker – Kesto: 3 min. Teoksessa Kustom Kar Kommandos eli KKK halusin filmata teini-ikäisten suhdetta konekulttuuriin, autoihin ja sen sellaiseen. Autohon on, lukuunottamatta transistoriradiota, koko USA:n levinnein kone. Voidaan sanoa, että autot ja tässä tapauksessa erityisesti kilpa-autot eivät ole vain ilmeisiä valtasymboleja – tarkoitan fallossymboliikkaa ja kaikkea sitä – ne merkitsevät myös osallistumista kontrolloituun rituaaliin, kuolemanrituaaliin. Minua kiinnostavat ne nuoret, jotka tekevät autonsa itse, eivät ne joilla on rahaa vuokrata joku tällainen uusi elegantti kilpa-auto unelmiensa toteuttamiseksi. (Anger)

– Kenneth Angerin esittelyistä Bolognan Il cinema ritrovatossa 1999 ym. lähteistä AA 23.11.1999, Scorpio Risingin osalta tietoja päivitti Petteri Kalliomäki 27.2.2024

Lucifer Rising. USA 1972. Ohjaus, tuotanto & leikkaus: Kenneth Anger. Musiikki: Bobby Beausoleil. Kuvaus: Chris O’Dell. Pääosissa: Kenneth Anger, Bobby Beausoleil, Donald Cammell, Haydn Couts, Marianne Faithfull, Myriam Gibril, Leslie Huggins, Chris Jagger, Jimmy Page, Francis Rose. Kuusi vuotta ennen elokuvan valmistumista ja neljätoista ennen sen julkaisua, Anger inspiroitui Luciferin myytistä Aleister Crowleyn kuvausten pohjalta. Crowleyn runoudessa Lucifer on paholaisen sijaan valontuoja, Angerin visiossa se alkuperäinen tuhma pieni poika, enfant terrible, taiteilijan sieluneläin, joka johdattaa kansat uudelle aikakaudelle. Nelivuotisten ja vaiheikkaiden kuvausten jälkeen elokuvan taustamusiikkiin kului vielä kahdeksan vuotta, sillä Anger riitaantui työhön alun perin pestatun Jimmy Pagen kanssa. Lopulta musiikin teki Bobby Beausoleil, vankilasta käsin. Kirotun tuotannon tuloksena valmistunut teos on visuaalinen spektaakkeli, uskonnollisen, pyhän ja uuden ajan teemoja käsittelevä kuvien virta, luonteeltaan enemmän henkinen kuin älyllinen. Luciferin myytin okkultistinen tulkinta lasketaan yhdeksi Angerin tuotannon merkkiteoksista.

– Kielo Kiikeri 27.2.2024