LÄNSIRINTAMALTA EI MITÄÄN UUTTA (1930)

All Quiet on the Western Front/På västfronten intet nytt
Ohjaaja
Lewis Milestone
Henkilöt
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Slim Summerville
Maa
USA
Tekstitys
svensk text
Kesto
122 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
Erich Maria Remarquen romaanista * pe 26.1. näytöksen alustaa kirjastonhoitaja Suvi Bergman
Ikäraja

Klassikkoromaanin amerikkalainen sovitus kertoo ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudoista ennakkoluulottomasti saksalaisten näkökulmasta. Riipivässä draamassa kiväärikonsertot nakertavat rohkeutta ja nälkä moukaroi moraalia optimismin haihtuessa kadotetun sukupolven silmistä. Lewis Milestonen mykkäelokuvana aloittama suurteos voitti oikeutetusti parhaan ohjaajan ja elokuvan Oscar-palkinnot.

***

Länsirintamalta ei mitään uutta on pasifistinen kuvaus ensimmäisestä maailmansodasta. Remarquen suurta huomiota herättäneen romaanin pohjalta se kertoo sodasta saksalaisten juoksuhautojen tasalta, tavallisen jalkaväen sotilaan näkökulmasta. Päähenkilöinä on seitsemän koulutoveria pienestä saksalaisesta kylästä, jotka ilmoittautuvat vapaaehtoisiksi sotaan ja joutuvat rintamalle. Elokuva on tavoittanut sodan arkipäivän ilman mitään kaunistelevia tekijöitä: ikävyyden, kauhun, mutta myös välttämättömän eskapismin ja burleskiuden. Muuan elokuvan keskeisistä repliikeistä kuuluu: ”Kun tulee aika kuolla isänmaan puolesta, silloin on parempi olla kuolematta ollenkaan.”

Kun elokuvan ensi-ilta oli Berliinissä joulukuussa 1930, kirjoitettiin natsimielisessä lehdistössä, että Milestoinen elokuva perustuu ”marxilais-pasifistisen” emigranttikirjailijan tuntemattomaan teokseen ja että elokuvan oli tuottanut Wüttembergistä kotoisin oleva juutalainen Carl Laemmle. Natsipuolueen kronikka kertoo, että 40 000 natsia osoitti mieltään ensi-iltateatterin edessä. Närkästys oli niin suuri, että sensuurin oli pakko kieltää elokuva. Perusteluksi osoitettiin, että se vahingoitti Saksan arvonantoa ulkomailla.

Lewis Milestonea ei laskettu Hollywoodin suuriin ohjaajiin, kun hän ryhtyi tekemään elokuvaa. Häntä tuskin tunnettiin sisäpiirien ulkopuolella ja sielläkin vain kaikkiruokaisena ohjaajana, joka osasi suunnilleen sen mitä elokuvan teossa oli osaamista ja selvitti useimmat tehtävät. Milestone oli alkujaan Millstein ja syntynyt Venäjällä 1895. Tämän varakkaan kauppiaanpojan tie kulki Saksan ja yliopisto-opintojen kautta Yhdysvaltoihin, missä hän ensin työskenteli valokuvauslaboratoriossa, sodan aikana rintamavalokuvaajana. Sodan jälkeen hän tuli Hollywoodiin leikkaajaksi ja vähitellen hän sai myös mahdollisuuksia ohjaajana, enimmäkseen toisarvoisissa elokuvissa. Kun sitten Carl Laemmle kiinnitti hänet Länsirintaman ohjaajaksi, hän tiesi saavansa elokuvantekijän, jossa yhdistyivät ammattitaito ja taiteellinen integriteetti. Elokuvasta tuli maailmanmenestys ja Milestonesta päivän ohjaajanimi.

Kerrotaan, että tuottaja Laemmle pyysi ja rukoili Milestonea keksimään onnellisen lopun tälle elokuvalle. Milestone kyllästyi tähän jupinaan ja ilmoitti eräänä päivänä hilpeästi: ”Nyt tiedän, miten saamme elokuvaan onnellisen lopun. Se on yksinkertaista: annamme vain saksalaisten voittaa sodan”. Sen koommin asiasta ei puhuttu, Milestone sai toteuttaa omat tarkoitusperänsä.

Länsirintaman menestyksestä oli seurauksena, että Milestone imettiin uudelleen mukaan Hollywoodin koneistoon. 1930-luvulta 1960-luvulle hän ohjasi lähes 30 elokuvaa, joista vain muutamat kantoivat aitoa taiteen kipinää (The Front Page, The General Died at Dawn, Of Mice and Men). Oli tyypillistä, että hän itse sai toimia tuottajana ainoassa elokuvassa, joka myöhempinä vuosina teki hänelle täyttä oikeutta: A Walk in the Sun (1945), joka voidaan nähdä modernina jatkona Länsirintaman teemoille.

– Jonas Siman ja Gunnar Oldinin mukaan ST. Tekijä- ja versiotiedot päivitti 7.9.2006 AA