LONE STAR (1996)

Ohjaaja
John Sayles
Henkilöt
Kris Kristofferson, Matthew McConaughey, Chris Cooper, Elizabeth Peña
Maa
USA
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
135 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

Amerikkalaisen indie-elokuvan ahkerimpiin jätteihin lukeutuvan John Saylesin ja hänen tuottajapuolisonsa Maggie Renzin kenties hienoin saavutus on teksasilaisen rajakaupungin monihenkilöinen ja -tasoinen kuvaus. Lainvartija (lakoninen Chris Cooper) alkaa purkaa maineikkaan sheriffi-isänsä (Kristofferson) salaisuuksien vyyhteä.

***

John Sayles on monipuolinen ja tuottelias elokuvantekijä, jolla on kyky yhdistää henkilöiden yksityiset kokemukset ja yleiset, sosiaaliset ja historialliset aiheet monitasoisiksi elokuviksi. Hollywoodin ulkopuolella itsepintaisesti pysytellyt independent-tekijä ohjaa, käsikirjoittaa ja leikkaa omat elokuvansa. Sayles on nopea ja kysytty käsikirjoittaja, joka vieraillessaan Sodankylän elokuvafestivaalillakin vetäytyi aina mahdollisuuden tullen hotellihuoneeseensa työstämään tekstiä. Hänen hahmonsa ja kädenjälkensä löytyvät myös monen studiotuotannon yhteydestä. Roger Cormanin tallissa kannuksensa kirjoittajana hankkinut Sayles on viimeksi ollut käsikirjoittamassa Steven Spielbergille Jurassic Park IV -elokuvaa (2006). Näyttelijänä Sayles on esiintynyt omien tuotantojensa ohella mm. Vaarallinen tyttöystävä (Something Wild, 1986), Malcom X (1992), Gridlock’d (1997) ja Joe Danten Kinopaniikki (Matinee, 1993) -elokuvissa.

Lone Starissa Sayles on onnistunut luomaan tavallistakin monisyisemmän kudelman. Pienen teksasilaisen rajakaupungin elämään on aina kuulunut tiivis yhteys rajantakaiseen Meksikoon, suurin osa kaupungin asukkaista on laillisesti tai laittomasti maassa asuvia meksikolaisia. Lähistöltä löytyvä luuranko muodostuu sheriffi Deedsin pakkomielteeksi. Kaikesta päätelleen jäännökset ovat se, mitä 50-luvulla kadonneesta itsevaltaisesta lainvartijasta Charley Wadesta on jäljellä. Deeds epäilee kaupungin sankari-sheriffiksi Waden jälkeen nousseen isänsä surmanneen hänet.

Vaikka Lone Star sijoittuu nykyaikaan, sitä hallitsevat vahvat westernin piirteet jo nimestä lähtien. 50-luvulle sijoittuvissa takaumissa liipaisinsormi on herkässä ja kapakoiden tunnelma ei juuri saluunoista poikkea. Nykyaikana aseet ovat taustalla, valtaa käytetään epäsuoremmin poliittisen juonittelun kautta. Lone Star on raja-elokuva monessa merkityksessä. Ilmeisin on tapahtumapaikka, kahden maan välinen kirjaimellinen raja piirtyy rajajokeen, joka ei kuitenkaan ole estänyt siirtolaisuutta. Lone Starin kirjava henkilögalleria muodostuu valkoisten amerikkalaisten ohella mustista, meksikolaisista ja intiaaneista, mutta rotujen väliset rajat osoittautuvat häilyviksi.

Myöskään laki ja rikos eivät ole aina erotettavissa toisistaan. Keskeisintä Lone Starissa on kuitenkin menneisyyden ja nykyisyyden välinen kuilu, joka heijastuu sukupolvien välisinä ristiriitoina. Sheriffi Deeds yrittää hahmottaa mitä menneisyydessä on tapahtunut, mutta se osoittautuu vaikeaksi, sillä tapahtumista on aikanaankin ollut monenlaisia käsityksiä. Ristiriita kulminoituu avainkohtaukseen, jossa opettajat ja vanhemmat kiistelevät koulun historian opetuksen painotuksista ja tulkinnoista. Kuten elokuvan alussa olevat sheriffi Waden jäänteet implikoivat, menneisyys on meille edelleen läsnä, mutta kokonaisuuden sijaan vain luurankona aikaisemmasta itsestään. Todellisuus on aina tässä ja nyt.

– Pasi Nyyssönen 3.1.2006