FACE/OFF – KAHDET KASVOT (1997)

Face/Off
Ohjaaja
John Woo
Henkilöt
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon
Maa
Yhdysvallat
Tekstitys
suom. tekstit/svensk text
Kesto
140 min
Teemat
Kopiotieto
KAVI 35 mm
Ikäraja

John Woon toimintaklassikossa FBI-agentti haluaa pakkomielteisesti vangita poikansa tappaneen mestaririkollisen. Vangitsemisen jälkeen agentti soluttautuu rikollisten sisäpiiriin vaihtamalla kasvoja vihamiehensä kanssa. Kun molemmat osapuolet ovat käänteiden kautta vaihtaneet kasvojaan, ollaan tilanteessa, jossa miehet jahtaavat sekä arkkivihollistaan että peilikuvaansa.

***

FBI-agentti Sean Archer (John Travolta) ja terrori-iskuja palkkasoturipohjalta tekevä Castor Troy (Nicolas Cage) ovat ajautuneet koston kierteeseen, jossa molempien perheenjäsenet joutuvat tulilinjalle. Vihamiesten osat vaihtuvat, kun Archer muutetaan futuristisen plastiikkakirurgian keinoin vihollisensa kaksoisolennoksi, jonka tehtävä on soluttautua Troyn joukkoon selvittämään tikittävän aikapommin piilopaikkaa. Symmetrisenä vastavetona Troy omii itselleen Archerin kasvot ja statuksen – perheenpäänä ja FBI-päällikkönä.

Hongkongilainen ohjaaja John Woo nousi 1990-luvun alussa kansainväliseen kulttimaineeseen räiskyvillä rikosdraamoillaan ja alkoi saada tarjouksia Hollywoodista. Pääteokset A Better Tomorrow, The Killer, Bullet in the Head ja Hard-Boiled yhdistivät taitavasti orkestroituja taistelukohtauksia repäisevän empaattiseen inhimillisyyteen. Draivi oli kokonaisvaltainen, mutta miten sen kävisi amerikkalaisessa viihdekoneistossa?

Symmetrisillä asetelmilla ja sisäkkäisillä roolisuorituksilla leikittelevä Face/Off – kahdet kasvot syntyi suosiollisissa oloissa. Tuottaja Michael Douglas luotti hongkongilaiseen mestariin ja halusi tältä täysiverisen Woo-elokuvan. Myös toinen pääosanesittäjä Nicolas Cage oli Woo-fani, joka oli ottanut heittäytyvään ilmaisuunsa mallia etenkin elokuvasta Bullet in the Head. Woon Hollywood-ohjauksista Face/Off tavoittaa parhaiten Hongkong-elokuvien tragikoomisen skaalan, jossa herkkyys ja hilpeys eivät sulje toisiaan pois. Itseironia ja tosissaan oleva humanismi täydentävät toisiaan. Mikään ei ole uskottavaa, mutta emotionaalinen kirkkaus ja tähtikarisma tekevät aikuisten sadusta vetovoimaisen. Tunnollinen työmyyrä Archer ja räiskyvää tyyliä rakastava Troy tuntuvat heijastavan toimintaohjaajan luonteen eri puolia.

Kahdet kasvot käyttää samoja aineksia kuin tavanomaiset toimintaelokuvat, mutta siinä on henkeä, tyyliä ja persoonallinen ote, joka teollisuustuotteista puuttuu”, Ywe Jalander kirjoitti Suomen Kuvalehden arviossaan (SK 42/1997). ”Woon kykyä rakentaa toimintakohtaukset ei voi muuta kuin ihailla. Ne ovat muodoltaan täydellisiä, tarkkaan suunniteltuja, loistavasti ajoitettuja ja vaikuttavaksi leikattuja. Pieni detalji, joka lisää kohtausten loistokkuutta, on ilotulitusmaisen kipinäsateen käyttö.”

Face/Off – kahdet kasvot on siitä harvinainen toimintaelokuva, että se ei tarjoa pelkkää kiristynyttä jännitystä, vaan vaikuttaa muihinkin tunteisiin. Woon esteettisen osaamisen takana on myös sanottavaa. Troy ja Archer edustavat absoluuttista hyvää ja pahaa, jotka eivät koskaan kuole. Samalla Woo kuitenkin antaa koko ajan ristiriitaista informaatiota, pahan hellyyttä ja hyvän tuhoavuutta, johon katsojakin houkutellaan osalliseksi. Ohjaajan sanoin: Hyvä ja paha ovat meille jokaiselle peili, kuvansa voi nähdä molemmissa.”

– Lauri Lehtinen 20.6.2024