NAINEN KUUSSA (1929)

Frau im Mond/Månraketen
Ohjaaja
Fritz Lang
Henkilöt
Klaus Pohl, Willy Fritsch, Gerda Maurus
Maa
Saksa
Tekstitys
suom. tekstit (E)
Kesto
140 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Lisätieto
Thea von Harboun romaanista
Ikäraja

Lang oli kaavaillut jo Metropolikseen kuuraketissa tapahtuvaa jaksoa, mutta pääsi toteuttamaan visionsa vasta muutamaa vuotta myöhemmin oman tuotantoyhtiönsä puitteissa. ”Kaksintaisteluja, välienselvittelyjä, uhrautumisia. Lopulta nuori insinööri on yksin kuussa, tosin tutkimusretkueen ainoan naisen seurassa. Rakastavaiset kuussa…”

***

Ryhtyessään valmistamaan tieteiselokuvaa Matka Kuuhun Fritz Lang otti projektin tosissaan ja ainaisessa pyrkimyksessään dokumentaariseen tarkkuuteen käytti neuvonantajina kahta rakettiasiantuntijaa, Hermann Oberthia ja Willy Leytä – edellisestä tuli sittemmin natsi, mutta Ley pakeni Amerikkaan, jossa hänestä tuli alan huomattava ekspertti. Leyn mukaan juuri Lang keksi lähtölaskennan omiin dramaturgisiin tarpeisiinsa: tiedemiesten päähän tämä ei olisi pälkähtänyt. Lähtölaskennan lisäksi myös kuulennon kahdeksikonmuotoinen lentorata, raketin moniosaisuus ja kuumatkaajien painottomuus nähtiin ensi kertaa valkokankaalla. Muitakin jälkikaikuja Langin elokuvalla oli: sen kliimaksi koettiin 16 vuotta myöhemmin saksalaisten tiedemiesten kehittämässä V 2 –raketissa, ja hyvissä ajoin Gestapo takavarikoi kaikki elokuvaa varten rakennetut avaruusalusten mallit ja myös elokuvan kaikki ulkomaiset kopiot.

Tarina lähtee liikkeelle viiden monimiljonäärin yhteisestä suunnitelmasta omia Kuusta mahdollisesti löydettävät kultavarat. Avaruuslennon valmistelut ovat pitkälliset, ja niihin liittyy moninaista juonittelua, vakoilua ja rikollisuutta. Alkupuolen kehittelyt huipentuvat avaruusaluksen lähtöön, mukana ovat professorit Helius, Windegger ja Manfeldt, rahamaailman edustaja Walt Turner sekä salamatkustajana pikkupoika Gustav. Astronomian opiskelija Friede Velten on Windeggerin morsian mutta rakastaa salaa Heliusta. Jo matkalla Turner käyttäytyy epäilyttävästi, ja perillä hän yrittää juonia muiden päänmenoksi Manfeldtin tapaturmaisen kuoleman jälkeen. Kun kaikki on valmista paluumatkaa varten, ilmenee että bensiiniä ja happea on liian vähän. Helius haluaa uhrautua, samoin Frieda. Lopulta he päättävät jäädä molemmat. Kun raketti katoaa näkyvistä, he syleilevät toisiaan Kuun kamaralla. Rakastavaiset Kuussa…

Langin toteutuksen muistettavimpia puolia ovat raketin lähdön reportaasimainen kuvaus, jännityskohtausten taitava lataus, valon ja varjon upea orkestrointi sekä joukkokohtausten mestarillinen hallinta. Kuten aina, Lang osaa lisätä runoutta teknologiseen dokumentaariin, luoda elävää kuvastoa. Kun avaruusalus tuodaan suojastaan, siihen kohdistuvat valtavat valonheittäjät, joiden kiilat menevät ristiin illan valossa ja näyttävät ikäänkuin ilmassa leijuvilta valoneliöiltä. Tässä valossa raketti herää aivan omaan omituiseen elämäänsä. Samalla kun se säilyy konkreettisena esineenä siihen kuuluva tekniikka muuntuu tällä tavalla profeetallisluonteiseksi optiseksi unelmaksi. Ehkä myös valontäyteiset Kuun maisemat olisi nähtävä tällaisina optisina unelmina pikemminkin kuin studiolavasteina.

– Lotte H. Eisnerin (Fritz Lang, 1976) ja muiden lähteiden mukaan