RAJAKATU VARSOVASSA (1948)

Ulica graniczna/Gränsgatan
Ohjaaja
Aleksander Ford
Henkilöt
Mieczyslawa Cwiklinska, Jerzy Leszczynski, Maria Broniewska
Maa
Puola
Tekstitys
English subtitles
Kesto
121 min
Teemat
Kopiotieto
35 mm
Ikäraja

Sodanjälkeisen elokuvan keskeisiin nimiin kuuluneen Aleksander Fordin Rajakatu Varsovassa (Ulica Graniczna) näyttää puolalaisten ja Puolan juutalaisten välisten suhteiden moninaisuuden natsien valloittamassa Varsovassa. Venetsian elokuvajuhlilla palkittu elokuva ehti valmistua juuri ennen kuin sosialistinen realismi murskasi lähes kaiken alleen.

***

Alexander Ford on tyypillinen esimerkki ohjaajakohtalosta sodanjälkeisessä Puolassa. Hänelle tuntui olevan jatkuvasti elokuvissaan taipumus etsiytyä aiheisiin, josta viranomaiset löysivät huomauttamista. Jo 30-luvulla tekemissään proletaarielokuvissa Fordin onnistui saada sensorit valppaiksi ja katupoikien elämää kuvaava Nuorten tie (1936) kiellettiin kokonaan. Sodan aikana Ford johti Neuvostoliitossa perustettua Puolan armeijan filmiyksikköä ja toimi vuosina 1945-47 Film Polskin johtajana. Hän oli keskeisiä henkilöitä puolalaisen elokuvatuotannon organisoinnissa sodan jälkeen.

Fordin ensimmäinen sodanjälkeinen elokuva oli Rajakatu Varsovassa. Siinä seurataan eräiden puolalaisten, sekä juutalaisten että ei-juutalaisten kohtaloita miehitetyssä kaupungissa. He ovat tulleet erinomaisen hyvin toimeen keskenään, mutta sitten saksalaiset sulkevat juutalaiset ghettoon ja aloittavat heidän näännyttämisensä. Viimeisenä keinonaan eristetyt juutalaiset nousevat kapinaan puolalaisten vastarintamiesten tukemana, mutta natsit kukistavat heidät verisesti. Esiin tulee niiden puolalaisten raadollisuus, jotka ilmiantoivat juutalaisia natseille päästäkseen käsiksi heidän asuntoihinsa, mutta myös niiden rohkeus, jotka asettavat itsensä alttiiksi auttaakseen juutalaisia. Erityisen koskettava on kymmenvuotiaan Davidin kohtalo, hänen lapsuuden menetyksensä. Hänen nähdään muuttuvan itkupillistä päätöksiä tekeväksi pikkuaikuiseksi, jonka on opittava salakuljettamaan ja harjoittamaan monia muitakin taitoja selviytyäkseen hengissä. Häneen kiteytyy kokonaisen sukupolven tarina. Jarosław Tuzarin kameratyö antaa elokuvalle synkeää voimaa.

Valmistuttuaan Rajakatu Varsovassa joutui stalinismin hampaisiin. Fordin itsensä antaman haastattelun mukaan Stalin näki elokuvan, eikä pitänyt siitä, koska se liian paljoin painottui juutalaisten taistelun puolelle. Kommunisteille ja kansanarmeijalle ei annettu riittävästi huomiota. Elokuvasta muodostui kuitenkin Jakubowskan Ken tästä käy -elokuvan ohella merkittävin puolalainen elokuva 40-luvun lopulla ja se nähtiin mm. Venetsian elokuvafestivaaleilla.

Markku Tuulen (Maisema taistelun jälkeen) ja Frank Brenin (Poland, sarjassa World Cinema) mukaan HB, tammikuu 2002